RAR: Omologări de Tip – Laboratorul de Încercări Emisii Poluante și Consum

0
256

În ultimii ani, emisiile poluante au devenit unul dintre subiectele preferate de dezbatere când vine vorba de autovehicule. Nici nu se putea altfel având în vedere evenimentele care s-au înregistrat: aer foarte poluat în aglomerările urbane, schimbări climatice devastatoare, teste trucate pentru vehicule produse de mari constructori auto, normă de poluare Euro 6d, procedura WLTP, încercări cu PEMS în condiții reale de trafic etc. În spatele discuțiilor, toate aceste teme înseamnă foarte multă muncă depusă de echipele implicate în procesul de cercetare, dezvoltare și omologare a autovehiculelor, dar și o infrastructură specială pentru îndeplinirea cerințelor de încercare.

Registrul Auto Român este implicat în acest domeniu cheie al construcției și utilizării autovehiculelor. Laboratorul de Încercări Emisii Poluante și Consum al RAR are o tradiție de aproximativ 20 de ani, perioadă de timp în care a evoluat constant pentru a putea menține un nivel ridicat al calității. Laboratorul este astăzi un partener de încredere în procesele de omologare, verificare, cercetare și dezvoltare din domeniul emisiilor.

Lucrul acesta a fost posibil prin implicarea directă în activitatea grupurilor de lucru de la nivelul ONU și Comisiei Europene, prin colaborarea cu mari companii din domeniul industriei de autovehicule, dar și datorită investițiilor constante pe care RAR le-a efectuat pentru actualizarea infrastructurii existente și dotarea cu noi echipamente. Spre exemplu, unul dintre cele mai importante upgrade-uri a presupus introducerea procedurii mondiale WLTP pentru măsurarea emisiilor poluante, operațiune realizată în anul 2017. Ultima modificare s-a efectuat de curând, iar de această dată RAR și-a îndreptat atenția spre îmbunătățirea sistemului ce asigură condițiile ambientale în care vehiculul este testat, dar și pentru extinderea posibilităților de încercare. Mai exact, având condițiile ambientale actuale, la laboratorul RAR se pot realiza încercările ATCT și Testul de tip 1 WLTP, teste obligatorii pentru acordarea normei de poluare Euro 6d. În camera de test trebuie asigurată o temperatură constantă de 23°C pe parcursul Testului de tip 1 WLTP, respectiv 14°C în cazul ATCT. În afară de temperatură, umiditatea relativă trebuie menținută în jurul valorii de 45% iar datele de pe tot parcursul testului trebuie să fie înregistrate cu frecvența de 1 Hz. Condițiile procedurii WLTP sunt foarte stricte, iar pentru a le putea îndeplini a fost nevoie de un nou sistem de climatizare, un sistem de management mult mai performant decât cel existent și de modificarea arhitecturii interioare a camerei de încercare pentru a permite un control mult mai bun al condițiilor ambientale. În plus, în afară de camera de încercări, zona destinată pregătirii încercării a avut nevoie de modificări. Pentru impregnarea mult mai precisă a autovehiculului cu temperatura solicitată și pentru înregistrarea cu frecvența de 1 Hz a valorilor, a fost nevoie de construcția unor celule climatizate, dedicate staționării oricărui autovehicul ce urmează a fi încercat conform WLTP.

Având aceste resurse la îndemână, activitatea curentă a laboratorului a devenit complexă și mai variată. Fiind parte a Departamentului Omologări de Tip al RAR, și totodată notificat ca serviciu tehnic al ONU și al Comisiei Europene, activitatea principală se concentrează pe realizarea încercărilor și a rapoartelor de încercare ce stau la baza emiterii de către RAR a omologării de tip pentru încadrarea în normele de poluare ale emisiilor autovehiculelor (inclusiv Euro 6d), omologarea ca piesă de înlocuire a echipamentelor pentru controlul emisiilor poluante (catalizatoare și filtre de particule), stabilirea puterii motorului sau chiar instalarea suplimentară a sistemelor de propulsie GPL sau GNC pentru motoarele termice. O altă latură a activității se referă la verificarea emisiilor poluante ale autovehiculelor utilizate care nu dețin o omologare de tip. În această categorie se înscriu în special vehiculele produse pentru alte piețe decât cea europeană, caz în care RAR emite cartea de identitate doar dacă vehiculul a reușit să obțină cel puțin valori care se încadrează în norma de poluare Euro 3.

Cu ajutorul laboratorului se realizează și certificarea produselor pentru care este nevoie de aprobarea RAR în vederea punerii pe piață în România, ori a instalării pe vehicul a sistemelor care dețin deja o omologare de tip. Spre exemplu, în cazul în care se solicită certificarea unui sistem GPL compus din componente omologate individual, laboratorul va analiza valorile emisiilor poluante și puterii la roată, obținute folosind sistemul GPL instalat, și le va compara cu valorile obținute pentru varianta inițială a autovehiculului.

Activitatea Laboratorului de încercări emisii poluante și consum se adresează și domeniului cercetare și dezvoltare. Această ramură s-a dezvoltat mult în ultimii ani în special datorită deciziei RAR de a colabora cu una dintre companiile care oferă marilor constructori auto soluții tehnice și aplicații software. Prin această colaborare, laboratorul RAR realizează încercări pentru calibrarea grupului motopropulsor al autovehiculului, obținerea soluțiilor software pentru ECU, ­configurarea sistemelor post-tratare, verificarea funcționării sistemului OBD, etc.

Nu în ultimul rând, RAR împreună cu Societatea Inginerilor de Automobile din România – SIAR şi Academia Tehnică Militară “Ferdinand I” sunt organizatorii Universităţii de vară în domeniul Ingineriei Autovehiculelor – UNIvIA. Evenimentul se desfășoară anual și adună studenți din universitățile de profil care participă la diferite module privind producerea, omologarea și exploatarea vehiculelor rutiere. Una dintre temele UNIvIA se referă la emisiile poluante ale autovehiculelor rutiere și este susținută în cadrul Laboratorului de Încercări Emisii Poluante și Consum al RAR.

Tiberiu Melencu, Şef Laborator Încercări Emisii Poluante şi Consum  / Foto: Alexandru Costea

http://www.autotestmagazin.ro/rar-wltp-momentul-schimbarilor-in-testele-de-poluare/

http://www.autotestmagazin.ro/pems-viitorul-este-prezent/

http://www.autotestmagazin.ro/teste-de-poluare-la-rar/

Articolul precedentEDITORIAL: Inamicul public
Articolul următorDacia Spring – Democrație electrică
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


+ 9 = zece