EDITORIAL: Inamicul public

0
70

În plină criză pandemică, Covid-19 este argumentul care ne-a arătat tuturor că în fața sa suntem egali și că nu este îndeajuns doar să ne uităm în jurul nostru. Indiferent de ce naționalitate, cultură, religie sau cât de bogați suntem, coronavirusul ne tratează pe toți la fel. Perioada de „autoizolare” va da, celor care țin cont de ea, suficiente motive de reflecție despre ce se întâmplă și încotro ne vom îndrepta. Este momentul în care multe din voalurile propriilor mituri, fie ele culturale sau sociale, vor cădea lăsându-ne goi în fața unor adevăruri bagatelizate de iluzia confortului propriu, după principiul „mie nu mi se poate întâmpla!” sau „să fie la ei acolo!…”. Nu a fost îndeajuns simpla izolare a căilor de acces dinspre punctul zero. Frica s-a transformat în molimă și s-a răspândit după ce ignoranța sau inconștiența oamenilor a fost „maltratată” de apariția primelor victime ale „inamicului public”. Apoi aceeași ignoranță a fost cea pe care oamenii au ridicat-o la rang de bravură după ce măsurile de criză pandemică au fost samavolnic aplicate. Iar bilanțul deceselor în lume crește.

Situația este valabilă mai ales pentru marii jucători de pe piețele comerciale. Covid-19 a pus întreaga lume pe „butuci” și cu siguranță va aduce mari schimbări în economia lumii și implicit în sectorul automobilelor. De fapt schimbările au și început. Faptul că marile concerne auto, în urma blocării activităților în cea mai mare parte a lumii, s-au decis rapid să schimbe din mers producțiile fizice este primul semn. Ca în vremurile de restriște, pe care le credeam demult apuse, marile corporații se reorientează către tehnologiile care sunt la mare căutare în prezent, ca urmare a „amenințării” mondiale, și care afectează în mare măsură mâna de lucru calificată. Iar odată cu aceasta și raporturile sociale atât între indivizi cât, mai ales, față de stat. Pe de altă parte investițiile și abaterea de la planning-ul strategic sunt în măsură să aducă mari pierderi, astfel încât profitul și dezvoltarea sunt „vătămate” pe o lungă perioadă de timp. Și nu ar fi de mirare ca unele mari nume să-și reducă aportul pe piață, iar viitoarele direcții de dezvoltare, cum ar fi electrificarea, să depășească perioada stabilită de implementare.

Pentru Europa și implicit pentru România efectul coronavirusului asupra societății este fără precedent și are consecințe grave asupra industriei auto. Asociația Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA) a anunțat deja că membrii săi și-au închis temporar fabricile din cauza colapsului cererii și a deficitului de aprovizionare și se confruntă cu cazuri de infecții și carantine în rândul angajaților proprii. Adăugați aici și măsurile guvernamentale. Iar odată cu blocarea producției și rețeaua de vânzare cu amănuntul a fost închisă, iar locurile de muncă ale aproximativ 14 milioane de europeni sunt acum periclitate. Dintre cele 2,6 milioane de locuri de muncă direct implicate în construcția de automobile, România se situează pe locul cinci în Europa cu 185.000 de angajați, după Germania, Franța, Polonia și Marea Britanie. Iar așteptările constructorilor auto vizează, în primul rând, luarea unor măsuri concrete din partea UE pentru evitarea daunelor ireversibile și fundamentale ale sectorului, cum ar fi pierderea permanentă a locurilor de muncă, a capacității de producție și de inovație și a cercetării. Apoi, Europa ar trebui să se pregătească pentru stimularea redresării sectorului auto care contribuie esențial la redresarea accelerată a economiei europene. Și trebuie să ținem cont că muncitorii care stau acasă își văd veniturile reduse întrucât prestațiile temporare de șomaj sunt mai mici decât salariile lor, uneori semnificativ. În același timp, facturile lunare pentru chirie și energie, precum și rambursarea împrumuturilor și creditelor ipotecare rămân neschimbate. Iar acesta este tărâmul pe care statele fac eforturi să găsească soluții.

În acest moment, actualele cerințe socio-economice stringente fac dificilă materializarea lor într-un sistem uzual de producție de masă. Asta ar însemna ca timpul de implementare să fie redus la condițiile actuale de propagare și evoluție a crizei coronavirusului, ceea ce, oricât de mare și puternic financiar ar fi un brand, este aproape imposibil de realizat. Dar va permite ca tehnologii noi să iasă la rampă și să capete amploare devenind exponente ale viitoarelor producții de masă. La ora actuală schimbarea din mers, fie ea băgată pe gât de autorități sau nu, a făcut de exemplu ca printarea 3D să fie pentru mulți principala cale de producere a ventilatoarelor necesare bolnavilor în stadii avansate ale bolii. Desigur, prețurile sunt pe măsură, însă cei ce sunt interesați de soarta oamenilor și a viitoarelor state și regiuni economice le vor plăti. Iar aici principiul cererii și al ofertei își spune cuvântul. Se va vedea într-un viitor deloc îndepărtat dacă acestea vor mai avea efect și mai ales pentru cine.

Din păcate nici revista Auto Test Magazin nu a fost ferită de urmările crizei, iar apariția ei tipărită a fost pentru moment sistată. Ne vedem în continuare pe site-ul nostru www.autotestmagazin.ro unde vom „urca” numărul din aprilie și vă vom ține la curent cu știri ale activității Registrului Auto Român și din lumea automobilului. Iar până ne vom revedea la chioșcurile de difuzare, vă rugăm să stați acasă în siguranță.

Acest articol face parte din numărul 254 – exclusiv online – al revistei Auto Test Magazin.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


+ 7 = treisprezece