Emanuel Gyenes – Prințul deșertului

0
109

Emanuel Gyenes a revenit din Arabia Saudită aducând cu el trofeul pentru cel mai bine clasat concurent la clasa Malle Moto din cadrul rally-raid-ului Dakar. Am stat de vorbă cu el la câteva săptămâni după revenirea în România.

Auto Test: Cât de dificilă a fost trecerea de la peisajul sud-american la deșertul arab?

Emanuel Gyenes: Per ansamblu acesta a fost un Dakar foarte rapid, însă am rămas surprins de munții pe care i-am găsit în partea de nord-est a ­Arabiei ­Saudite. Clar nu sunt atât de înalți ca în ­America de Sud, unde am concurat și la peste 4.500 de metri altitudine, însă canioanele din peninsulă sunt remarcabile. Dunele sunt mai mici comparativ cu Atacama, însă este dificilă navigația pentru că ai reperele la distanțe foarte mari și nu știi dacă este spartă sau nu duna pe care ești. S-a navigat foarte mult după cap compas în această primă ediție din Arabia Saudită. Ce este extrem de diferit, este absența oamenilor. În America de Sud nu știu de unde, dar dacă te opreai apăreau imediat oameni. Într-un an m-au ajutat chiar și cu ulei de motor. La ieșirea de pe probele speciale mergeai puțin pe legătură și găseai o benzinărie unde te puteai opri să bei ceva rece, să îți verifici timpii. În Arabia Saudită, pe etapele de legătură, de multe ori, organizatorii au fost nevoiți să aducă cisterne cu carburant pentru că nu existau benzinării și nu am fi avut cum să ajungem în bivuac.

Auto Test: Ai luat startul la toate cele trei variante ale raliului Dakar. Cel original desfășurat în Africa, apoi în America de Sud și acum în Arabia Saudită. Care a fost cea mai frumoasă ediție pentru tine?

Emanuel Gyenes: Africa are un loc aparte cu finișul de pe malul Lacului Roz de lângă Dakar, capitala Senegalului, însă în această primă ediție din Arabia Saudită am câștigat la Malle Moto – Original, și momentul în care am urcat pe prima treaptă a podiumului a fost extrem de frumos. Iar startul din Buenos Aires, din 2009, este ceva imposibil de uitat. Au fost mulți spectatori, erau sute de mii de oameni pe străzi.

Auto Test: De ce ai ales să mergi la categoria Malle Moto și nu la clasa mare?

Emanuel Gyenes: Am mers și la clasa mare, căci am punctat și în clasamentul general. Mi-am dorit mereu să fac un Dakar și la această clasă, care este extrem de dură și amintește de primele ediții ale raliului, când nu existau echipe de asistență ca astăzi. Clar nu ai cum să lupți pentru un loc bun la general când ești înscris la Malle Moto, însă sunt mulțumit de locul 29. A fost o ediție rapidă în care a trebuit să menajez motocicleta, să nu am foarte mult de lucru în fiecare seară.

Auto Test: Cât de greu este să îți întreții singur motocicleta pe distanța apreciabilă a unui rally-raid?

Emanuel Gyenes: Depinde cât de mult reușești să o menții într-o stare bună de-a lungul probei speciale (aproximativ 900 de km a avut cea mai lungă zi din Dakar 2020). Trebuie să încerci să nu cazi, pentru că atunci este foarte greu să nu se strice ceva. În fiecare seară schimbam uleiul, pneurile, curățam filtrele și au fost etape în care am schimbat lanțul, evacuarea. Trebuie să menajezi și pneurile și moussueurile (n.r. element de siguranță inserat în pneu ce permite rularea pe pană) pentru că ai și situația în care concurezi două zile la rând cu același set – etapa maraton. Din fericire, eu nu am avut foarte mult de lucru în ediția din acest an și reușeam să merg la culcare cu 6-7 ore înainte de plecarea către următoarea probă specială.

Auto Test: La anul la ce categorie vei participa?

Emanuel Gyenes: Încă nu m-am hotărât pentru că depinde mult și de buget. Va trebui să schimb motocicleta pentru că deja aceasta are două ediții și ai nevoie să fie cea mai recentă versiune pe care KTM o produce pentru clienți. Mersul cu o echipă de asistență tehnică, care să îți permită să te concentrezi pe o poziție mai bună în clasamentul general, implică un buget mai mare decât atunci când mergi la Malle Moto – Original. Plus că va conta mult și configurația pe care o va avea ediția 2021.

Auto Test: Te tentează clasa auto?  

Emanuel Gyenes: Desigur, din postura de pilot. Și aici contează foarte mult bugetul, iar când voi face trecerea de la două la patru roți, cel mai probabil o voi face mergând la clasa SSV – side by side, pentru că sunt costuri mai permisive comparativ cu cele de la auto.

Auto Test: Ce obiectiv ai pentru viitoarele participări la Dakar?

Emanuel Gyenes: Îmi doresc să termin cât mai multe ediții posibil. Raliul acesta este extrem de imprevizibil, iar fiecare dintre cele patru ediții (cel puțin așa se știe în prezent) care urmează să se desfășoare în Arabia Saudită și posibil în țările vecine va reprezenta o noutate. Sper să mai am finișuri în top 20, însă este din ce în ce mai dificil având în vedere că numărul piloților de uzină sau din echipe private puternice este mai mare de atât.

Auto Test: Care sunt costurile unei participări la Dakar?

Emanuel Gyenes: Depinde de foarte mulți factori de la taxa de înscriere, la logistică, la câte piese consumi, dacă mergi sau nu cu asistență tehnică, dacă ai sau nu motocicleta pe care vei concura etc. Orientativ, fără echipă de asistență și drepturi tv bugetul ar fi undeva în jur de 70.000 de euro.

Auto Test: În afară de trofeu și medalie există și un premiu substanțial pentru victoria la categoria moto?

Emanuel Gyenes: Pentru podiumul de la general există și premii în bani. Respectiv Ricky Brabec a câștigat 50.000 de euro câștigând după ce s-a impus la categoria moto. La Malle Moto premiul a fost de 5.000 de euro și va fi investit în bugetul pentru ediția 2021.

Auto Test: Un mesaj pentru cititorii revistei Auto Test?

Emanuel Gyenes: Vă mulțumesc celor care m-ați urmărit în această primă aventură din Arabia Saudită și sper să îmi fiți alături și în ediția 2021. Anul viitor se anunță un Dakar mult mai dificil, acum că ne-am familiarizat puțin cu terenul și îmi doresc să descoperiți acest sport alături de mine.

Foto: RallyZone

http://www.autotestmagazin.ro/emanuel-gyenes-locul-14-la-dakar/

http://www.autotestmagazin.ro/denise-visineanu-calator-pe-taramul-far-de-noapte/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− 2 = unu