Teoria că iubirea nu ține cont de vârstă se aplică din plin și când vine vorba despre mașini. Un tânăr de 21 de ani s-a îndrăgostit la prima vedere de o Dacie 1300, care are exact dublul vârstei lui, dar asta nu l-a oprit să-i ofere grija și afecțiunea de care „doamna” avea nevoie după câțiva ani în care a stat singură într-un garaj.
Radu Pavel, tânărul curajos care a făcut primul pas spre complicata relație, avea doar 16 ani când a cunoscut-o pe Marița, o mașină în etate, care a ieșit pe poarta Uzinei de Automobile Pitești în anul 1978. În urmă cu cinci ani, el a publicat într-un ziar un anunț că vrea să cumpere o Dacie veche, iar după câteva zile a fost sunat de fostul proprietar al mașinii, dornic să o vândă unui tânăr care promitea să o readucă la viață.
„M-a sunat un domn și mi-a zis că mi-o dă cu 15 milioane (n.r. 1.500 de lei). I-am zis că îi dau 1.000 de lei și am făcut actele. I-a fost drag când m-a văzut că sunt nebun după ea. Ținea la ea și mi-a dat inclusiv documentul cu depunerea de bani de când a cumpărat-o”, ne-a povestit entuziasmat Radu.
Tânărul este student la arhitectură și crede că răbdarea și atenția la detalii l-au ajutat să restaureze Dacia de care mulți copii din generația lui sunt acum atrași, pentru că au văzut modele similare în familie, în ultimii ani de glorie ai „emblemei” ingineriei auto comuniste.
Acum, după ce a condus Dacia cam 20.000 de kilometri, șoferul are curaj să meargă oriunde cu automobilul românesc, iar cel mai lung drum l-a făcut la Odessa, în Ucraina, și spune că nu a plecat cu încă un motor în portbagaj, ci doar cu o bobină și o platină.
În următoarea perioadă vrea să ajungă în Polonia, la Cracovia, acolo unde există o comunitate a pasionaților de Dacii vechi.
„Au amintiri (n.r. polonezii) de când veneau la mare în România. Au un local unde au pus un bot de Dacie pe post de bar”, spune șoferul.
Dacă automobilul va face față provocărilor, Radu vrea să plece din Polonia în Franța, pentru a-și duce mașina iubită la Turnul Eiffel.
Tânărul nu are o mașină modernă și spune că, oricum, tot cu Marița ar vrea să circule pentru că, în ciuda vârstei, autoturismul ajunge cu ușurință la viteza de 130 km/h, iar patina timpului îi dă un farmec aparte, pe care l-am remarcat și noi în timpul ședinței foto desfășurată în centrul Bucureștiului.
Încheiem prin a vă povesti un detaliu care ne-a amuzat: tânărul ne-a explicat cum, din cauza faptului că mașina a fost proiectată cu oglindă laterală doar pe partea stângă, este uneori nevoit să se întoarcă spre spate pentru a se asigura mai bine pe autostradă, spre surprinderea șoferilor care îl văd că face această manevră în timp ce conduce cu viteză.
Foto: Alexandru Costea