TEST: Ford Focus ST Eco Boost – O mașină completă

0
268

Poziţionat în eşalonul modelelor Ford cu ADN competiţional, dar îmblânzit pentru utilizarea stradală, noul Focus ST EcoBoost este un exemplar cu valenţe de trofeu pentru pasionaţi.

O maşină completă! Aş putea decreta din start fără să fie nevoie să o întrebuinţez prea mulţi kilometri. Aprigă pe accelerări, maniacă să respecte la sânge trasa dictată de poziţia volanului în timpul survolării virajelor cu viteze incomode (şi de cele mai multe ori incompatibile cu legislaţia rutieră…), neaşteptat de indulgentă cu întreaga gamă de denivelări specifice asfaltului românesc şi suficient de spaţioasă încât, pentru un drum lung, să poţi înghesui în ea patru pasageri din categoria celor care poartă măsuri XL la haine. Dar să le luăm pe rând… În primul rând, când urmează să faci cunoştinţă cu noul Focus ST EcoBoost, cel mai indicat ar fi să te apropii din spate. Aşa ai ocazia să-i observi din start evacuările duble, cu diametrul de circa 9 cm, plasate la extremităţi, și să înțelegi de la bun început cu cine ai de-a face. Eleronul extins suficient de mult peste lunetă încât să devină vizibil până şi pentru cei mai detaşaţi observatori, difuzorul neted integrat în partea inferioară a spoilerului şi etrierele de culoare roşie de la toate roțile completează portretul unui performer autentic.

Musculatura vibrantă, dar discret etalată de liniile profilului şi de ansamblul frontal îi conferă în egală măsură eleganță şi prestanţă. Din punct de vedere estetic, s-a pus accent pe acele detalii care îi potenţează pasiunea pentru sport. Scaunele Recaro, cu sigla ST brodată, te strâng protector şi oferă o postură foarte ergonomică atât în zona şezutului cât şi a spatelui. Volanul îmbrăcat în piele ecologică de două feluri, perforată şi normală, este aplatizat în partea sa inferioară, acolo unde se află un alt marcaj ST. Dolofan şi cu prize pentru palme, bine reliefate, transmite franc, un nivel de încredere puternic chiar şi fără să ai ca fundal sonor zgomotul baritonal al motorului EcoBoost de 2,3 litri. Care, apropos, nu apreciază calmul nici măcar la turaţia de ralanti. 280 CP şi 420 Nm puşi pe asfalt prin intermediul unei transmisii manuale cu șase viteze (din care doar ultimele două au raport de transmitere subunitar 0,821 respectiv 0,626) îi permit să fie morocănos şi zbuciumat încă de la 750 rpm. Scos din repaos şi menţinut în modul Normal de exploatare, activat automat la fiecare pornire, ST EcoBoost îşi reprimă instinctele sportive destul de bine.

Până la 2.000 rpm şi, corespondent, 90 km/h în treapta a şasea, comportamentul său este reţinut. Accelerează liniar, lipsit parcă de orice chef sau ambiţie. Doar direcţia, foarte „ascuţit” setată (este de altfel cel mai rapid sistem de direcţie electric din portofoliul Ford…) şi suspensia cu amortizoare continuu adaptabile oferă indicii clare că nu acesta este regimul de exploatare pe care îl preferă. Elasticitatea suspensiei este atât de bine reglată încât nici cu jante de 19 inci şi anvelope Michelin Pilot Sport 4S cu talon de 35 nu resimţi un disconfort supărător la trecerea peste denivelări. Sistemul Start&Stop are un protocol de intervenţie rafinat, cursa acceleraţiei permite dozarea uşoară a necesarului de putere la fel cum frâna acceptă să fie folosită cu multă blândeţe. Toate astea fac parte din felul în care se ­comportă şi reacţionează noul Ford Focus ST EcoBoost până în 2.000 rpm, cu condiția să nu apeşi butonul S(port), aflat pe spiţa din dreapta a volanului sau, şi mai grav, să nu alegi meniul de curse ascuns în spatele programului Race. Depăşirea graniţei de 2.000 rpm înseamnă că te afli deja într-o zonă în care EcoBoost-ul poate livra o cantitate zdravănă de cuplu din moment ce între 3.000 şi 4.000 rpm atinge valoarea maximă. Practic, indiferent de treaptă şi viteză, apăsarea de acum încolo a acceleraţiei va fi urmată de un salt înainte. Selectarea modului Sport intensifică reacţiile maşinii şi adaugă în evacuare exploziile specifice maşinilor de curse. Precizia şi duritatea la acţionarea direcţiei strecoară în experienţa condusului acea nuanţă de sportivitate autentică care nu numai că se cere convertită în adrenalină, dar impulsionează şi la un condus din ce în ce mai rapid. Mai ales în viraje… Tentaţia este subtil întreţinută de tehnologia împrumutată de pe Ford GT sau F-150 Raptor care, pe retrogradare, menţine turaţia sus astfel încât prima accelerare pe care o faci să fie urmată de o catapultare. Prin păstrarea în poziţie deschisă a clapetei de acceleraţie când pedala este lăsată liberă, compresorul sistemului de supraalimentare cu două turbine rămâne sub presiune pentru a se amorsa imediat când apeşi din nou acceleraţia. Această tehnologie este integrată în pachetul opţional Performance şi se activează doar în modurile Sport și Race. Sistemul de suspensie cu amortizoare continuu variabile, care îşi pot ajusta nivelul de încordare în numai 2 milisecunde, integrate într-o construcţie cu punte spate independentă şi cu un diferenţial Borg Warner cu alunecare limitată controlat electronic (eLSD) care poate direcţiona până la 100% din cuplu către roata față cu aderență mai bună, fac din noul Focus ST EcoBoost un competitor redutabil pe orice fel de traseu, oricât de întortocheat. Ţinuta de drum exemplară este mereu nuanţată de acuitatea cu care se înscrie pe trasă în viraje şi de controlul excelent pe care îl asigură celui aflat la comenzi în timpul sesiunilor sportive. Nu mai vorbesc de valul de adrenalină pe care îl produce fiecare forţare a motorului până la pragul turaţiei maxime de 7.000 rpm. Cameleonic în ceea ce priveşte comportamentul stradal, graţie posibilităţii de configurare a șasiului, dar mereu ospitalier cu pasagerii şi foarte comod datorită suspensiei autoadaptive, Focus ST EcoBoost este genul de maşină care poate alerga îndârjit pe o pistă de curse cu aceeaşi uşurinţă cu care se poate achita tacticos de oricare sarcină cotidiană.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


sapte − = 6