TEST: Renault Clio – Un nou început

0
127

După 30 de ani de la apariția sa Renault Clio a ajuns la cea de-a cincea generație demonstrând că rămâne un model de referință pentru constructorul francez. 

De altfel tot el afirmă că noua generație a fost concepută după principiul „Evoluție și revoluție”. Punctele forte sunt design-ul exterior care a evoluat spre o silueta mai matură, în timp ce design-ul interior este complet regândit.
Dar înainte de toate Clio 5 este construit pe noua platformă tehnică CMF-B (Common Module Family), care poate integra cele mai moderne tehnologii în funcție de noile cerințe ale pieței auto. Așa că poate încorpora motorizări diverse, mai ales că era electrică începe să bată mai puțin elegant pe la ușile constructorilor auto.
Nu este nevoie de lupă ca să îți dai seama că exteriorul este o dezvoltare a generației anterioare. Partea frontală rămâne itemul principal, iar acum apar în scenă farurile cu LED-uri, care sunt standard în toată gama, la care se adaugă semnătura optică în C, devenită un punct distinctiv al francezilor. Capota este reprofilată, cu partea centrală coborâtă, și îi dă calandrului un aer destul de „sporty”. Iar clapetele ușilor din spate continuă să fie integrate în stâlpii C, ca o încercare prin care i se oferă Clio-ului cu cinci uși aspectul unuia cu trei uși.
Când a fost vorba despre interior, francezii spun că se simte mai spațios și mai aerisit, în ciuda faptului că noua generație este cu aproximativ un centimetru mai scurtă decât cea pe care o înlocuiește. Dar n-au spus și că scăderea înălțimii, în noua arhitectură cu montantul B „împins” în față, plătește un tribut accesului la locurile din față.


Dar, odată ce ai intrat, interiorul are altă abordare față de cea știută. Dacă bordul este ergonomic? Da, toate comenzile vă sunt la îndemână, iar vizibilitatea asupra panoului de bord este de notă mare. Ecranul digital al instrumentelor de bord îl înlocuiește pe cel analogic de la generația anterioară, iar volanul îți permite să-l urmărești destul de ușor. Planșa bordului este acum profilată în „S”, iar cel de la volan poate umbla ușor la comenzile tabletei din zona centrală, în fapt interfața sistemelor Easy Link și Multi-Sense. Sub ea sunt poziționate comenzile climatizării despre care aș putea să jur că le-am mai văzut și la Duster. Dar, în ansamblu, butoanele randalinate din aluminiu îi dau bordului acel aer hi-tech, în genul rack-urilor audio de casă. Și de data aceasta apare consola centrală, bine conturată, care găzduiește maneta schimbătorului de viteze poziționată ergonomic. Una peste alta, dacă mai ții cont și de scaunele profilate, îți poți obține o poziție comodă la bordul lui Clio indiferent dacă stai în stânga sau dreapta.
Sub capotă am avut arhicunoscutul dCi de 1,5 litri, care dezvoltă acum 115 CP, cuplat la o transmisie manuală cu 6+1 raporturi. Motorul are și o versiune mai „calmă” de 85 CP și, după cum spune constructorul, mai economă. Pe cei care sunt îngrijorați de starea aerului, francezii îi asigură că acest motor a fost îmbunătățit pentru a se adapta noilor norme de depoluare. Adică i-au integrat sistemul de reducere catalitică selectivă (SCR) considerat „cel mai cel” sistem post-tratare a oxizilor de azot (NOx).


Ansamblul motor este o combinație care îți oferă cam tot ce își dorește un fan de hatchback. Adică o mașină polivalentă care se comportă de milioane în oraș, dar este suficient de confortabilă să facă față cu brio drumurilor lungi și cu un consum de „buget restrâns”, plus un portbagaj de 391 de litri. Așa s-a făcut că „afară” m-am ales cu un consum puțin peste 5 litri, dar cu porțiuni de autostradă în care m-am folosit destul de mult de limita legală de viteză. În oraș am avut un cinstit 7,2 litri și fără să apelez la modul Eco, dar cu un stil pașnic de condus. Și apropos, m-am bucurat de sistemul Multi-Sense cu cele trei moduri ale sale pe care le-am activat de pe tableta centrală: Eco, Sport și My Sense. Dacă nu vă satisfac primele două, în ultimul puteți să vă băgați nasul în opțiunile sale și să vi-l adaptați în funcție de propriile preferințe. O puteți face prin interfața noului sistem multimedia Renault EASY LINK sau printr-un „shortcut” de pe ecranul central. Adică butonul dedicat.
Și încă un lucru ce o să-i convingă pe mulți: angoasele legate de zgomotul motorului diesel dispar la bordul noii generații Clio mulțumită, într-o mare măsură, izolării compartimentului motor. Așa că este distractiv să beneficiați de „trivalența” comportamentului mașinii, mai ales când pornirile temperamentale vă dau ghes și optați pentru modul Sport. Însă, chiar dacă este „doar” un diesel, este mai bine să țineți cont de rațiune. Oricum ați da-o, distracțiile până la urmă costă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


doi × = 8