Cum pot nemţii să sărbătorească în stil italian? Simplu, fac rost de unul renumit şi-l numesc director de design.
De cine este vorba? De Volkswagen Group şi propriul şef al designului, Valter de Silva. Ce sărbătoresc? Jumătate de secol de când Automobili Ferrucio Lamborghini dădea ochii cu lumea.
Exprimarea telegrafică, sigur, nu este cea mai potrivită pentru prezentarea unui concept însă astfel se pot stabili rapid premisele articolului pentru un subiect delicat în lumea auto: egoismul. Mă refeream la proiectul Lamborghini Egoista…
Cine era cel mai potrivit să aducă un omagiu pentru un mare nume italian din lumea auto decât tot un italian? Iar dacă recunoaşterea vine din partea nemţilor care deţin brandul, asta spune multe, mai ales că Walter De Silva, şeful designului de la Volkswagen, sublinia emoţionat că „Lamborghini a fost mereu făcut cu pasiune şi cu inima, mai mult decât cu capul”.
Şi într-adevăr, cine priveşte Lamborghini Egoista realizează că este o maşină construită din pasiunea pentru inovare şi soluţii alternative, aceeaşi pasiune care a plasat Lamborghini într-un segment aparte. „Aceasta este o maşină pentru o singură persoană, care să-i permită să se distreze şi să-şi exprime personalitatea la maximum. Este proiectată numai pentru oameni extrem de sofisticaţi, care îşi doresc cele mai extreme şi speciale lucruri din lume. Ea reprezintă hedonismul dus la extrem, este o maşină fără compromisuri, într-un cuvânt: egoistă”, a explicat De Silva.
Adică un monopost, animat de un V10, de 5,2 litri şi 600 CP, ce exacerbează toate caracteristicile din construcţia Lamborghini, traduse prin plăcerea pură a condusului, performanţă şi stil dincolo de limite. Cockpitul este o secţiune mobilă care, odată combinată cu restul vehiculului, creează o unitate perfectă din punct de vedere tehnic, mecanic şi aerodinamic. Din nou inspiraţia a venit din lumea aviaţiei, în particular de la elicopterul Apache, la care cocpitul poate fi ejectat în caz de urgenţă. Interiorul este foarte raţional, cu funcţionalitatea dusă la extrem. Există un scaun de curse cu o centură în patru puncte, fiecare bandă de altă culoare, airbag-uri şi un minimum de instrumente. Punctul de concentrare al acestora este un ecran superior, tipic pentru avioane.
Exteriorul este caracterizat de două aspecte fundamentale: arhitectura sa şi materialele folosite. Privită frontal caroseria are profilul stilizat al unui taur pregătit să atace, cu coarnele coborâte conferind dinamism şi linii care sunt deja, prin ele însele, foarte agresive. Partea superioară a vehiculului nu are accesorii aerodinamice, ci flapsuri integrate în profilul caroseriei, care acţionează automat în funcţie de condiţiile de condus. Farurile sunt mai aproape de cele ale unui aparat de zbor decât de cele ale unui automobil. Nu au becuri tradiţionale, ci becuri clare cu LED care îi determină poziţia nu doar într-un singur plan ca pe şosea, ci mai degrabă în trei dimensiuni, cum este necesar în aer. Iar paralela cu lumea aeronauticii nu se opreşte aici, din moment ce caroseria este făcută dintr-un material antiradar special, iar geamurile sunt antireflectorizante, cu un degrade portocaliu.
Egoista conţine, în opinia lui De Silva, toate criteriile de produs care sunt parte a construirii unui Lamborghini. „Este ca şi când Ferruccio Lamborghini ar spune: Am să pun motorul în spate, nu vreau un pasager. O vreau pentru mine şi o vreau aşa cum îmi imaginez să fie. Este un vehicul pentru fanatici, Egoista se potriveşte bine acestui tip”.
Radu Buhăniţă