Etichetarea energetică a anvelopelor, de la A la Z

0
505

Photo by Jeremy Bishop on Unsplash

La ce se referă etichetarea energetică a anvelopelor? Auzim frecvent sfaturi despre alegerea anvelopelor potrivite în funcție de DOT, de clasa de eficiență energetică sau de aderența pe teren umed și chiar optăm pentru achiziționarea unui produs după ce credem că am făcut corect o astfel de analiză. Nu de puține ori, însă, unii dintre posesorii de mașini nu cunosc în detaliu semnificația indicatorilor din etichetare, dar vă spunem că anvelopa conține marcaje și simboluri care aproape că formează un dicționar cu toate informațiile relevante.

Cum primăvara începe să dea primele semne, iar vremea se îmbunătățește, devenim tot mai nerăbdători să punem în cui hainele groase și să apelăm la încălțămintea mai lejeră. Asemenea nouă și autovehiculul trebuie să își adapteze „garderoba” la schimbarea sezoanelor, iar aici ne referim la pneuri. Dacă ai nevoie să achiziționezi un set nou de cauciucuri, ar trebui să înțelegi câteva informații esențiale înainte de a le cumpăra, iar astfel să faci alegerea cea mai potrivită.
La data de 1 mai 2021 a intrat în vigoare Regulamentul UE nr. 2020/740 privind etichetarea pneurilor în ceea ce privește eficiența consumului de combustibil și alți parametri. Deși etichetarea pneurilor C1 (pentru autoturisme) și C2 (pentru vehicule utilitare ușoare) nu este un subiect nou, fiind anterior reglementat de Regulamentul (CE) nr. 1222/2009, noul cadru legal cuprinde și pneurile C3 (pentru vehicule utilitare grele) care sunt introduse pe piață.
Image by senivpetro on Freepik

Pe înțelesul tuturor, Regulamentul UE nr. 2020/740 stabilește obligații privind furnizarea unor informații referitoare la parametrii pneurilor într-un mod cât mai ușor de înțeles prin intermediul unei etichete, cu scopul de a ajuta utilizatorii să fie cât mai bine informați și să facă o alegere potrivită la achiziționarea anvelopelor. Această etichetă aduce în atenția utilizatorilor informații privind clasa de eficiență a pneului din punct de vedere al consumului de combustibil, clasa de performanță privind aderența pe teren umed, clasa de zgomot exterior de rulare precum și aderența pe zăpadă sau gheață, pentru pneurile destinate acestor condiții de rulare. Cunoscând acești parametri, utilizatorii pot să aleagă anvelopa potrivită pentru autovehicul, adaptată condițiilor și stilului de condus.
Etichetarea energetică a produselor este o inițiativă care face parte din planul Uniunii Europene de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră și din obiectivele de neutralitate climatică, propuse să fie atinse până în 2050 prin reducerea emisiilor de CO2 generate de transportul rutier.
Poate vă întrebați ce legătură au pneurile cu emisiile de gaze cu efect de seră?! Ei bine, din cauza rezistenței lor la rulare, pneurile generează între 20% și 30% din consumul de combustibil al vehiculelor. Automat înțelegem importanța clasei de eficiență a pneului în ceea ce privește consumul de combustibil, parametru indicat pe etichetă în partea stângă prin pictograma unei pompe de alimentare.
Printr-o privire scurtă asupra etichetei, din informațiile afișate pe primele rânduri ne dăm seama repede care este producătorul pneului (marca) și tipul acestuia, dimensiunea și clasa (C1, C2, C3). Astfel avem primele informații tehnice cu ajutorul cărora selectăm anvelopa potrivită pentru autovehicul.
Image by senivpetro on Freepik

Tot în partea superioară a etichetei, în colțul din dreapta, regăsim un cod QR, prin scanarea căruia se oferă acces rapid la fișa cu detalii despre produs, din partea publică a bazei de date europene – EPREL. Această bază de date este formată din toate produsele pentru care etichetarea energetică este obligatorie și este disponibilă gratuit pe site-ul Comisiei Europene fiind un instrument foarte util la analizarea datelor tehnice despre produse și compararea acestora.
Cum citim și interpretăm informațiile de pe eticheta anvelopelor?
Clasa de eficiență a anvelopei referitoare la consumul de combustibil se determină în funcție de rezistența la rulare a pneului. Cu cât un pneu are o rezistență la rulare mai mică, cu atât influența asupra consumului de combustibil va fi mai scăzută, astfel clasa de eficiență fiind mai bună. Clasele de eficiență sunt marcate cu litere de la A la E. Clasa A denotă cea mai bună economie de combustibil, în timp ce un pneu de clasă E va fi cel mai puțin eficient în ceea ce privește consumul de combustibil.
Consumul de combustibil joacă un rol important din punct de vedere economic și ecologic. Acest lucru se datorează faptului că un consum redus de combustibil are un efect pozitiv asupra amprentei de carbon a vehiculului și, în special, în cazul vehiculelor grele. Atragem atenția asupra importanței verificării constante a presiunii pneurilor, întrucât aceasta are o influență directă asupra rezistenței la rulare și implicit asupra consumului de combustibil.
Următorul parametru de pe etichetă este clasa de performanță privind aderența pe teren umed. Acesta este un parametru de siguranță foarte important care arată eficiența pneului în frânarea pe o distanță cât mai scurtă în condiții de umiditate. În mod similar, clasele sunt indicate cu litere de la A la E, pe același principiu, clasa A însemnând distanțe scurte de frânare pe drumurile umede, acestea crescând considerabil până la clasa E.
În partea inferioară a etichetei, în stânga, vom regăsi clasa de zgomot exterior de rulare și nivelul de zgomot exprimat în decibeli. Clasele de zgomot sunt atribuite de la cel mai silențios pneu (clasa A) la cel mai zgomotos (clasa C). Acest parametru exprimă zgomotul extern emis de pneu în contact cu suprafața șoselei, măsurând astfel nivelul poluării fonice.
Pe lângă aceste informații, pe etichete se pot regăsi încă două pictograme:
– simbolul alpin sau 3PMSF (munte cu 3 vârfuri cu fulg de zăpadă) pentru pneurile omologate pentru utilizare în condiții severe de zăpadă. Această omologare se acordă anvelopelor care au trecut un test specific pentru frânare pe un drum cu zăpadă, iar această pictogramă se va regăsi și pe flancul anvelopei. Atenție, a nu se confunda cu simbolul pentru anvelopa de iarnă (M+S), simbolul alpin fiind unul complementar;
– stalagmita de gheață pentru pneurile omologate pentru utilizare în condiții extrem de reci, în general pentru pneurile destinate să fie utilizate în țările nordice. Această omologare implică teste specifice pentru frânarea pe gheață extremă. De obicei, aceste pneuri nu au o funcționalitate bună pe o suprafață umedă sau în condiții normale de circulație.
Este de reținut faptul că acești parametri sunt interdependenți, iar găsirea variantei ideale poate fi dificilă, deoarece îmbunătățirea unui parametru cum ar fi rezistența la rulare, poate avea un impact negativ asupra celorlalți parametri, cum ar fi aderența pe teren umed. De asemenea, o performanță bună privind aderența pe teren umed va avea un impact negativ asupra zgomotului exterior de rulare.
Astfel, la alegerea celor mai potrivite pneuri în funcție de autovehicul, de condițiile de exploatare, de stilul de condus sau de scopul utilizării, studiați și comparați informațiile oferite de eticheta energetică. Aceasta este ușor de recunoscut după simbolul ENERGY situat central. Eticheta trebuie să fie afișată pe pneurile noi puse la dispoziție pe piață, sub formă de autocolant, într-o poziție clar vizibilă și lizibilă în întregime. În cazul în care doriți să achiziționați pneul de la distanță, online, vă informăm că eticheta trebuie să fie afișată în vecinătatea indicației privind prețul, iar fișa cu informații despre produs să poată fi accesată.
În România, aplicarea Regulamentului (UE) 2020/740 privind etichetarea pneurilor în ceea ce privește eficiența consumului de combustibil și alți parametri se face în conformitate cu Hotărârea de Guvern nr. 1417 din 22 noiembrie 2022, prin care se asigură cadrul naţional privind sancţiunile şi mecanismele aplicabile în cazul nerespectării Regulamentului (UE) 2020/740. Astfel, se instituie o serie de obligaţii pentru furnizorii şi distribuitorii de pneuri, pentru furnizorii de servicii de stocare (care trebuie să se asigure că furnizorii care vând pneuri pe site-urile lor afişează eticheta şi fişa cu informaţii) şi pentru autorităţile care trebuie să verifice exactitatea informaţiilor de pe etichetele pneurilor şi să impună sancţiuni, în vederea respectării prevederilor legale.
Pe lângă normele privind etichetarea, actul normativ stabileşte care sunt contravenţiile şi valoarea sancţiunilor aplicabile acestora. În funcţie de gravitatea contravenţiei amenzile pot varia între 1.000 şi 10.000 de lei (amenda minimă) și între 10.000 şi 40.000 de lei (amenda maximă).
Conform noilor reglementări, Ministerul Economiei este desemnat ca autoritate naţională competentă pentru coordonarea aplicării dispoziţiilor Regulamentului, iar Registrul Auto Român este autoritatea naţională competentă şi responsabilă pentru verificări.
Vă rugăm să aveți în vedere că informațiile disponibile pe etichetă sunt obținute în urma unor testări exacte realizate în condiții foarte stricte, iar economia de combustibil și siguranța rutieră depind în mare măsură de condițiile climatice și rutiere, de tipul vehiculului și, în special, de stilul de condus.
În final, pentru a spulbera și acest mit, afirmăm ferm că din punct de vedere legislativ nu există nicio condiționare în ceea ce privește echiparea vehiculelor cu anvelope în funcție de data fabricării acestora – DOT. Totuși, este bine cunoscut faptul că pneurile își schimbă în timp caracteristicile privind aderența, iar Registrul Auto Român vă recomandă să țineți cont că după cinci ani vechime comportamentul anvelopelor devine unul nesigur, mai ales pe un carosabil umed.

Text: Ing. Alexandra DEAC, Departamentul Supraveghere de Piață

(Articol publicat în nr. 280 al revistei Auto Test Magazin)

Registrul Auto Român, precizări importante despre anvelope

Anvelope de iarnă

ANVELOPE DE IARNĂ – PRECIZĂRI RAR

Articolul precedentTest Mazda MX-30 R-EV – Wankel japonez
Articolul următorCât costă cea mai ieftină Dacia Spring
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− sase = 3