Noul BMW X2 sDrive 2.0i – Un SAC de la BMW plin cu bunătăți

0
2573

Alură de coupé supradimensionat, contur contondent care, contrar evidențelor, favorizează obținerea unui coeficient aerodinamic minuscul, jante de 21” disponibile în premieră pe un BMW de clasă compactă și o doză serioasă de sportivitate elegant ambalată si livrată. Sau, pe scurt, noul BMW X2 sDrive 2.0i.

Dacă cumva „s”-ul din titulatură îţi ridică o sprânceană, reacţia e una cât se poate de firească.

Pe lângă faptul că ţi-ai testat spiritul de observaţie – şi ai trecut testul! – ţi-ai dat seama că popularul „x” a fost înlocuit. Desigur, nu este o noutate. Dar atrage atenția asupra a ceea ce se află sub capota fabricată din aluminiu. Modelul din fața ta cântăreşte la gol 1645 kg, are tracțiune (tot) pe puntea față și este propulsat de un sistem hibrid de 48V dezvoltat pe baza ultimei generaţii de motoare pe benzină de la BMW cu număr impar de cilindri. Mai exact, trei.

Plasarea transversală a motorului este un prim indiciu că tracțiunea se face pe puntea față.

Faţă de generaţia anterioară, noul BMW X2 sDrive 2.0i se detaşează nu doar tehnologic sau estetic dar şi dimensional. Aspectul extrovertit este susţinut pe lângă soluţiile stilistice care îi accentuează  caracterul progresist şi apartenenţa la clasa Sport Activity Coupé (SAC) de o extensie dimensională completă.

Comparativ cu modelul pe care îl înlocuieşte, ocupă mai mult loc în spațiu pe toate axele posibile. Este mai lung cu 194 mm, mai lat cu 21 mm şi mai înalt cu 64 mm. Cu toate astea, reuşeşte să asigure un coeficient aerodinamic (Cx) de numai 0,27.

Nicio surpriză că inclusiv ampatamentul a fost majorat cu 22 mm care, alături de ecartamentele mărite, îi asigură o mai bună stabilitate şi amprentă la sol. Mai puţin vizibilă este o altă majorare care decurge firesc din emanciparea dimensională: volumul portbagajului a crescut cu 45 de litri în cazul variantei hibrid.

Cam asta ar fi radiografia macro a noului BMW X2 sDrive 2.0i la bordul căruia am petrecut câteva dintre cele mai toride zile de vară înregistrate vreodată în România. În ceea ce mă priveşte, atmosferă a fost încinsă nu doar de soarele necruţător.  Reactivitatea sistemului hibrid la comenzi a fost un alt motiv. Și nu neapărat al doilea…

Este vorba de generaţia de propulsoare modulare care fac parte din longeviva familie de motoare BMW Group Efficient Dynamics.

Pentru atingerea unui nivel ridicat de eficiență energetică, motorul termic funcţionează pe baza unui cilcu Miller care scurtează timpul în care supapele de admisie rămân deschise pentru alimentarea clindrilor. Pare a fi vorba de ceva menit să saboteze dinamismul şi incisivitatea specifice unui BMW. Ei bine, fals! Acest aspect trebuie corelat cu redesenarea galeriilor de admisie și a camerelor de ardere plus cu existența unui sistem de injecție dual – de înaltă și joasă presiune – care optimizează formarea amestecului.

Puterea motorului pe benzină cu o capacitate de 1499 cm3 este de 156 CP iar cuplul maxim de 240 Nm. Acestor valori li se adaugă contribuţia sistemului hibrid, cu motorul electric integrat în transmisia automată cu dublu ambreiaj şi şapte trepte. Acesta poate adăuga, în funcţie de condiţiile de rulare, un surplus de până la 19 CP şi 55 Nm.  Prin urmare, BMW X2 sDrive 2.0i dezvoltă 170 CP şi 280 Nm. Transpuse în prestaţii dinamice, aceste valori îi permit să ajungă până la 100 km/h cu start de pe loc în 8,3 secunde şi să atingă o viteză maximă de 213 km/h. Să fim serioşi, care sabotaj?…

Motorizarea hibridă se remarcă imediat prin rafinament şi implicare. Ralantiul este calm, foarte discret atât ca nivel sonor cât şi ca vibraţii. În tandem cu transmisia automată cu dublu ambreiaj răspunde la comenzi progresiv, fără să smuncească. Asta nu îl face lent. Doar civilizat.

Schimbă sensibil lucrurile modul de lucru Sport al transmisiei. Sensibilitatea mărita la mişcările pedalei dublată de păstrarea treptei selectate pe un palier de turaţii mai larg adaugă mult aplomb accelerărilor susţinute. Nu este vorba de o reacţie violentă ci doar de faptul că BMW X2 sDrive 2.0i devine mai rapid într-o manieră extrem de fluidă.

Poţi adăuga mai mult dramatism episoadelor animate dinamic cu funcţia Boost. Se activează de la clapeta din partea stângă a volanului, responsabilă şi cu retrogradarea treptelor de viteză în regim manual. Prin urmare, o să simţi o înviorare suplimentară a sistemului de propulsie, însoţită şi de o grafică specifică afişată temporar pe ecranul de bord. Motorul devine ceva mai gălăgios iar elanul un picuţ mai energic. Descopăr un sprint foarte plăcut echilibrat între rapiditate şi finețe.

Eficienţa sistemului hibrid se manifestă în toate scenariile posibile, în oraş sau în afara lui.

În primul caz, prin utilizarea arsenalului consacrat, compus din sistemul start-stop, regenerarea energiei de frânare sau programul de condus focalizat pe economia de combustibil. Rularea are un ritm tacticos din care câştigi nu doar din punct de vedere financiar.

Extras din mediul urban, BMW X2 sDrive 2.0i se aşterne la drum cu patos.

Este dezinvolt şi se vede că îi place să fie rapid. Dar nu îşi neglijează latura ecologistă decât dacă îl constrângi din setările pe care le ai la dispoziţie pentru controlul motorului şi transmisiei. În ultima treaptă, pe un drum aparent plan, are nevoie de 5 – 5,5 litri pentru a menţine viteza de 100 km/h la o turaţie a motorului de 2000 rpm.

În regim de autostradă, la 130 km/h turaţia motorului urcă la aproape 2500 rpm iar consumul creşte cu aproximativ 2 litri. Evident, valorile sunt obținute cu climatizarea funcţionând la capacitate maximă din cauza căldurii năucitoare de care am avut parte pe durata testului.

Asistența la condus are integrată şi o funcţie cu veritabil accent SF.

Este vorba de executarea manevrei de depăşire în regim automat. Semnalizezi şi restul îl face X2. Nu ai altceva de făcut decât să te ţii de volan şi să urmăreşti pe head-up display grafica care reproduce întregul proces, inclusiv centrarea pe bandă pe care te înscrii. Manevra de revenire, deşi mi s-a părut un pic mai puţin transparentă, este la fel de spectaculoasă.  Aportul pe care îl aduce în aria siguranţei active acest sistem este evident din moment ce manevra este realizată doar atunci când sunt întrunite toate condiţiile de siguranţă pentru executarea ei.

Deşi jantele de 21” îi vin de minune pentru că se armonizează dimensional la noua sa statură, reglarea severă a sistemului de suspensie combinată cu talonul extra-slim al jantelor, de numai 35, nu e ceva ce aş recomanda. E adevărat că te ajută să câştigi în fermitate la ţinuta de drum, în special în viraje. La acest capitol, suspensia și direcția îți oferă toată susținerea de care ai nevoie pentru a te bucura deopotrivă de drum și de mașină.

Dar pierzi în lupta corp la corp cu nenumăratele neregularităţi ale asfaltului autohton. În special traversarea muchiilor de la gropi, fie şi de la cele mai superficiale, sunt traumatizante chiar şi la viteză mică. Aşa că, le-aş recomanda doar că set dedicat expunerii în mediul social. Pentru că arată foarte bine!

Organizarea planşei de bord şi a consolei mediane are la bază ergonomia şi raţionalizarea severă a butoanelor fizice. Schimbătorul transmisiei automate are o statură mignonă, puternic aplatizată, în ton cu toate celelalte comenzi prezente pe consola mediană. Arhitectura supraetajată a acesteia, cu amenajări diverse pentru depozitare şi tratament estetic foarte îngrijit, se armonizează de minune cu aspectul cvasi-neted al secţiunii unde se află inserate cele 10 butoane fizice pe care le conţine.

Printre acestea, cel inscripţionat „My Modes” care include şase programe deopotrivă de condus dar şi ambientale. Pe lângă modurile consacrate precum Efficient, Sport sau Personal, descoperi rutinele Expressive, Relax şi Digital Art. Fiecare dintre ele cu particularităţi specifice în ceea ce priveşte atmosfera interioară influenţată de deschiderea sau închiderea copertinei de la plafonul panoramic, jocuri de lumini sau masaj în scaune.

Aplicaţii? O sumedenie. Asta pentru că în primul rând este vorba de un sistem de operare nou – BMW Operating System 9. Cele 38 de aplicații disponibile în cazul modelului testat sunt împărţite în câteva foldere mari: Infotainment, Vehicul, Recent Utilizate și Digital Premium. Cel din urmă reprezintă și noutatea cea mai suculentă pentru că permite utilizarea aplicațiilor preferate (muzică, filme, jocuri, știri, etc.) pe baza unui abonament.

Digital Premium oferă acces către BMW ConnectedDrive Store de unde pot fi „închiriate” temporar diverse funcționalități cum ar fi pornirea de la distanță a motorului sau asistentul pentru schimbarea automată a luminilor de drum. Desigur, lista acestor funcții merită toată atenția pentru că impactează pozitiv atât viața la bordul noului BMW X2 cât și condusul. De exemplu, poate îmbunătăți comportametul sistemului de navigație care, în cazul în care Digital Premium este activat, îți prezintă automat nivelul de trafic din proximitate. Intelligent Personal Assistant sau AirConsole Games completează suita de aplicații disponibile care pot fi accesate pentru o interacțiune cât mai comodă cu mașina sau pentru divertisment.

Android Auto şi Apple Car Play fac şi ele parte din meniu, aşa că posibilităţile de utilizare a display-ului curbat, cu cele două ecrane acoperite de o singură bucată de sticlă fără ramă, sunt practic nelimitate.

Decupajele din spătarele scaunelor față şi cele din plafon, ambele strategic făcute, reuşesc să creeze un spaţiu suficient pentru pasagerii înalţi care călătoresc în spate. Prin urmare, nu e nevoie să lăsaţi niciun lungan acasă dacă drumul pe care urmează să-l faceţi este unul… lung.

Tapiţeria Veganza din piele ecologică în două culori (bej – gri cu cusături portocalii) dar şi în două variante de textură (netedă şi perforată) adăugă o savoare aparte ambientului general. Pe lângă faptul că destinde atmosfera interioară, reuşeşte să o învioreze şi să îi atribuie veritabile valenţe premium. Partea superioară a consolei mediane şi fețele de uşi conţin componente vaste tapiţate cu material de culoare bej pentru armonie şi unitate stilistică.

Tot două sunt şi materialele care acoperă planşa de bord. O cusătură dublă contrastantă separă zona îmbrăcată cu material cu aspect neted de cea frontală acoperită cu un material cu textură romboidală, fin evidenţiată.

Optarea pentru plafonul panoramic poate pune şi mai bine în evidenţă luminozitatea acestei combinaţii de materiale, culori şi texturi. Aportul suplimentar de lumină se datorează dimensiunilor sale generoase: 712 x 702 mm.

Deşi inclusiv bancheta spate este ergonomic modelată, noile scaune faţă sunt referinţa. Cu o conformaţie vizibil studiată, acestea au sprijin lateral proeminent atât în zona şezutului cât şi pe spătar, până sus, în zona umerilor. Posibilitatea de reglare a lungimii pernei şezutului adaugă nota de comoditate care poate influenţa semnificativ gradul de confort pentru şofer, indiferent de statură sau nivelul de pretenţii asumat.

Este clar că noul BMW X2 sDrive 2.0i ştie să se facă remarcat şi apreciat. Alura de coupe care închide conturul unui SAC robust atrage rapid atenţia şi interesul. Evoluţia dimensională semnificativă îi accentuează statura iar infuzia de tehnologii moderne şi anvergura implementării acestora îi nuanţează statutul progresist şi ambiţia de a-şi eclipsa predecesorul la toate capitolele.

citeste si: TEST: BMW X2 – Factorul X – AutoTest Magazin

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− unu = 0