TEST: Eficient, versatil și entuziast – Noul Renault Captur E-Tech

0
137

Noul Renault Captur E-Tech afişează proporţii echilibrate şi o personalitate remodelată. Designul indică o preocupare evidentă pentru sportivitate dar şi pentru felul în care se vrea a fi perceput. Revitalizarea stilistică poartă semnătura noului designer şef de la Renault, Gilles Vidal, iar rezultatul este unul care „Capturează” atenţia.

Din cele cinci variante de motorizare, am ajuns la volanul versiunii Renault Captur E-Tech.

Vopseaua în două tonuri, jantele de 19″ şi mai ales emblemele de pe aripile față atrag atenţia că mă aflu în faţa unui model cu echipare de top. Nicio surpriză că pe planşa de bord, în partea dreaptă, descopăr broderia tricoloră albastru-alb-rosu.

Prin urmare, habitaclul abundă în materiale arătoase cu texturi plăcute şi vădit calitative. Nu mai puţin de patru tipuri de material sunt folosite la planşa de bord, într-o arhitectură stratificată: material molcuţ în partea superioară, ornament cu aspect de metal şlefuit şi material textil în zona frontală apoi plastic robust în cea inferioară.

La volan am ajuns cu oarecare întârziere.

Asta pentru că noul Renault Captur E-Tech a reuşit să mă reţină afară cu detalii şi formule estetice pe care le-am descoperit treptat. Interesantă partea frontală care îmbină faruri slim, cu alură aplatizată şi tehnologie LED (standard pentru ambele faze), dublate de lumini de zi dispuse vertical cu design geometric neregulat.

Grila multifațetă cu emblema „Nouvel`R” lucioasă, oferă un spectacol vizual pus în scenă de mici paralelograme ieşite în relief care acoperă întregul spaţiu dintre faruri. Cromatica duală confirmă un fapt deja cunoscut: versiunea Esprit Alpine nu se poate abţine să nu iasă în evidență.

Jocul de culori este preluat şi de caroseria vopsită în două nuanțe.

Plafonul, carcasele oglinzilor şi toate ornamentele utilizate de la baza geamurilor în sus, inclusiv eleronul şi deflectoarele de aer de pe lateralele lunetei sunt vopsite în negru lucios. Profilul câştiga astfel în prestanță şi agilitate. Inclusiv jantele de 19″ au cromatică duală.

Noul Renault Captur E-Tech este robust și atletic.

Pragurile laterale sunt puternic gonflate, ceea ce adăugă o notă de robustețe care se îmbină estetic cu proporţiile tipice de SUV sub-compact. Punctează la impresie artistică atât prin masivitate cât şi prin întindere: acoperă aproape întreaga lungime dintre pasajele roților.

Partea din spate include lămpi de stop transparente, subţiri, cu profil cabrat şi un spoiler tratat minimalist dar în cromatică duală.Caligrafierea numelui cu litere de-o şchioapă indică un nivel de încredere crescut care ar urma să fie transferat vizual oricărui privitor ocazional. Sigla E-Tech confirmă această încredere prin adăugarea componentei tehnice în validarea statutului pe care şi-l asumă noul Renault Captur E-Tech din punct de vedere stilistic.

Instalat la comenzile noului Renault Captur E-Tech, peisajul este unul familiar iar percepția calității o realitate.

Schema de organizare interioară specifică nivelului de echipare Esprit Alpine este identică cu cea folosită şi de alte modele Renault, precum Symbioz.

Sentimentul general pe care îl ai este unul de calitate dat de integrarea materialului textil în planşa de bord, consola mediană supraetajată, cu schimbătorul de viteze suspendat şi trapa generoasă.

Scaunele sunt arătoase iar cele din față au pe spătar aplicată litera „A”. Scaunul şoferului are reglaje electrice, poziţia de condus fiind una ridicată. Chiar şi aşa, cu trapa deasupra capului, spaţiul pe care îl am la dispoziţie pe verticală îmi este suficient. Inclusiv atunci când copertina care maschează trapa este trasă.

Oglinzile exterioare acoperă un câmp vizual spate generos. Pentru un plus de siguranţă, când execuţi manevre în spaţii înguste ai la dispoziţie sistemul video „Cameră 360º” de supraveghere a spațiului din proximitate. Nu lipsește din meniu sistemul de parcare automată.

Sistemul multimedia „openR link” actualizează din punct de vedere digital interfaţa om-maşină la noul Renault Captur E-Tech.

Mai mult, openR link utilizează Android 12, o noutate în segmentul SUV-urilor subcompacte, care vine însoțit de servicii Google. Astfel, ai acces la navigația Google Maps, Google Assistant sau Google Play cu peste 50 de aplicații disponibile. Pe lângă conexiunea fără fir cu un smartphone, Android 12 asigură şi un nivel de conectivitate facil dublat de un schimb de date rapid. Motiv pentru care fişierele audio din aplicaţii de tip streaming sunt redate uniform.

Calitatea sunetului are un dublu garant. Pe de o parte este vorba de un sistem audio Harman/Kardon (opțional). Pe de altă parte, cele cinci ambianțe sonore sunt create de Jean-Michel Jarre (Studio, Concert, Podcast, Immersion, Club). Există inclusiv reglaje pentru bas, medii, înalte şi subwoofer. Nicio surpriză așadar că atmosfera sonoră este una vibrantă, cu note bine conturate şi textură catifelată. Inclusiv secvenţa sonoră de întâmpinare sau cea care avertizează pietonii când rulezi sub 30 km/h (doar pe E-Tech Full Hybrid) poartă semnătura aceluiaşi Jean-Michel Jarre.

Indicatorul dual pentru nivelul de combustibil şi energie atrage atenţia asupra propulsiei mixte de care dispune noul Renault Captur E-Tech. Tehnologia este deja binecunoscută de pe modele precum Clio, Captur, Megane, Arkana, Austral și mai nou Symbioz sau Rafale.

Faţă de acesta din urmă (despre care am scris AICI), pachetul E-Tech păstrează structura constructivă dar operează la alt nivel de putere. Prin urmare este compus  dintr-un motor termic, două electrice, o baterie de capacitate mărită și o transmisie automată multi-modală.

Motorul termic pe benzină aspirat natural are1,6 litri și dezvoltă o putere maximă de 94 CP. Probabil că integrarea motorului de pe Rafale, mai mititel (3 cilindri) dar foarte puternic accesorizat tehnologic, ar fi complicat achiziţia. Aşadar, Renault Captur E-Tech compensează printr-un motor cu arhitectura în patru cilindri și un  nivel de preţ prietenos.

Motorul electric responsabil cu tracțiunea furnizează 49 CP, fiind alimentat de la o baterie litiu-ion de 1,26 kWh care operează la o tensiune de maxim 285 V. Motorul electric secundar, utilizat la pornirea termicului, dezvoltă 25 CP şi, din moment ce E-Tech nu are integrat în lanțul cinematic un ambreiaj, asigură inclusiv angrenarea treptelor de viteză.

Puterea maximă a versiunii E-Tech full hybrid este de 145 CP iar cuplul maxim ajunge la 250 Nm. Acesta din urmă rezultă din combinarea în proporții diferite a ponderii cuplurilor livrate de motorul termic (148 Nm / 3200 – 3600 rpm) si de cel electric principal (205 Nm).

Plecarea de pe loc se face mereu în modul electric. La fel mersul înapoi. Aşadar, odată aflat în mișcare, sunt înconjurat de… liniște.

Prima care se face remarcată este direcţia. Îndârjirea cu care se opune la manevrarea volanului, în special în modul Sport (via meniul Multi-Sense), este savuroasă şi provocatoare. Contribuie la acest sentiment şi volanul grăsuţ, cu prize bine reliefate şi textura uşor molateca. Faptul că este îmbrăcat în două tipuri de piele – perforată şi netedă – legate prin cusături tricolore adaugă un plus de satisfacţie care rezonează plăcut cu orgoliul oricărui şofer care caută în condus şi o doză de relaxare activă.

Accelerările făcute din scurt au o evoluţie liniară, fiind lipsite de smuncituri. Noul Renault Captur E-Tech este foarte vivace, cu sensibilitate crescută la mişcările pedalei de acceleraţie. Chiar şi în modul Eco se lansează cu mult entuziasm şi stabileşte rapid viteze de peste 70-80 km/h.

Reactivitatea maximă o obţii în modul Sport, caz în care implicarea motorului termic este sensibil mai accentuată. Răbufneşte în salturi ample care demonstrează că alegerea unor jante de 19″ nu este chiar întâmplătoare.

Zgomotul în interior creşte odată cu turarea motorului termic dar asta nu îl face gălăgios încât să tulbure confortul călătoriei. Habitaclul este bine izolat fonic astfel încât la drum întins atmosfera interioară este plăcută şi reconfortantă. Există şi iluminare ambientală cu surse de lumină plasate în portierele față.

Deşi nu măsoară nici măcar 4,3 metri, noul Renault Captur E-Tech pune la bătaie un habitaclu foarte aerisit. Patru pasageri de talie mare pot călători fără să se incomodeze unii pe alţii. Cei de pe bancheta spate au loc suficient atât pentru genunchi cât şi pentru cap.

Creat să evolueze nonşalant în mediul urban, noul Renault Captur E-tech şi-a dezvoltat aptitudinile necesare pentru aclimatizarea într-un astfel de mediu. Are atât dimensiunile cât și funcţionalitatea potrivite. Vedetă este bancheta spate care poate culisa pe o distanţă de 16 cm. Câştigă din această facilitate fie portbagajul care își suplimentează volumul util cu 132 litri fie pasagerii care vor călători mai comod în spate.

La 100 km/h, efortul făcut de sistemul E-Tech este undeva la 15%.

Atât în oraş cât şi la drum întins, abnegaţia cu care Renault Captur E-tech susţine economia de combustibil este lăudabilă. Sistarea funcţionarii motorului termic şi trecerea în modul electric sau viceversa sunt procese imperceptibile. Doar pictogramele și animațiile specifice afişate pe ecranul de bord sau pe tabletă surprind aceste modificări.

Renault Captur E-Tech recuperează cu un randament foarte bun energia de frânare.

Mai ales în modul Sport am observat, în repetate rânduri, că recuperarea ajungea şi la randamente de 99%. Pentru asta nu trebuia să fac nimic altceva decât să eliberez acceleraţia, cu transmisia în modul de lucru B(rake). Cu cât viteza este mai mare cu atât energia recuperată este mai consistentă.

În modul Eco recuperarea se face ceva mai domol, maximul înregistrat fiind de 95-97%. Totuși, este clar că indiferent de modul de condus ales, bateria se încarcă rapid şi este gata aproape mereu să se facă utilă în suplinirea motorului termic.

Asta se reflectă puternic în diminuarea consumului de benzină. În cazul meu, după câteva drumuri sâcâitor de lungi printr-un București sufocat şi unul până la Cabana Piatra Arsă (undeva la peste 1800 metri altitudine), consumul mediu realizat după 536 km a fost de 5,7 litri/100 km.

Frânele sunt corect dimensionate raportat la greutatea proprie (1445 kg) şi la potenţialul sistemului hibrid. Se mobilizează prompt şi pot fi dozate cu uşurinţă datorită unei curse suficient de largi a pedalei de frână.

Trecerea peste denivelări este mult mai calmă decât m-aş fi aşteptat din partea unui sistem de suspensie care începe negocierea denivelărilor cu un talon de 45 şi jante de 19″. Noile amortizoare atenuează bine şocurile şi menţin ruliul în viraje la un nivel compatibil cu un condus alert dacă asta ţi-ai propus.

Modurile de condus sunt bine delimitate. De exemplu, pentru aceeaşi poziţie a pedalei de acceleraţie care în modul Eco corespunde unei viteze de 30 km/h, trecerea în Sport creşte viteza de peste două ori şi jumătate (până undeva la 80 km/h). Dacă ne raportăm la modul Comfort, în aceleaşi condiţii, viteza creşte până la aproximativ 40 km/h. Diferenţa de reactivitate este, prin urmare, uşor de apreciat ceea ce uşurează alegerea modului de condus preferat.

Modurile de condus sunt şi foarte permisive când vine vorba de configurarea lor.

Reglajele se fac pe trei paliere: răspunsul motorului, comportamentul sistemului de direcţie (poate fi ales cel mai mare efort în oricare din cele patru moduri disponibile!) şi dinamica vehiculului. Răspunsul motorului este configurabil doar în modul Personal. În rest este impus de alegerea programului de condus selectat.

Există şi posibilitatea stocării energiei în baterie pentru a fi folosită ulterior, când urmează, de exemplu, să parcurgi un sector de drum cu înclinare accentuată. Astfel, prin susţinerea totală sau parţială a motorului termic pe durata acestei încercări, sistemul electric reduce drastic sau chiar anulează consumul de combustibil care în asemenea condiţii ar fi fost unul maximal. Tot ce ai de făcut este să apeși butonul E-Save care menține bateria încărcată cel puțin la 40%.

Noul Renault Captur E-tech dă dovadă de maturitate.

Îşi păstrează dimensiunile subcompacte şi componenta practică astfel încât îşi asigură compatibilitatea atât cu aglomeraţia din oraş cât şi cu nevoile de transport specifice unei familii active. Bancheta spate culisantă este un plus care te ajută să jonglezi după bunul plac cu volumul portbagajului şi spaţiul alocat pasagerilor din spate.

Tehnologia E-Tech adaugă la toate acestea eficiență, care se reflectă într-un nivel al emisiilor CO2 de 106 g/km. Mai adaugă şi o doză zdravănă de vitalitate. Iar asta rezonează cum nu se poate mai bine cu desigul exterior axat pe dinamism, percepţia calităţii şi asumarea unei noi identități.

Noul Renault Rafale – Personalitate distinctă – AutoTest Magazin

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


7 − = zero