Viitorul BMW M3 electric, anunțat de un prototip de peste 1.000 CP

0
1507

BMW a dezvăluit primele date și imagini ale viitoarei berline electrice i3, bazată pe platforma Neue Klasse, sub forma prototipului versiunii sportive M (cod ZA0). Aceasta va fi echipată cu patru electromotoare capabile să livreze peste 1.000 CP, ceea ce anunță o rivalitate serioasă pentru Tesla Model 3 Performance. Totuși, debutul oficial al modelului german este așteptat abia în 2028.

Opt ani de dezvoltare pentru primul M electric

Divizia BMW M lucrează la un model sportiv electric de aproape un deceniu. În 2022, după ani de teste secrete cu un model M2 (F87) convertit la electric și supranumit „The Beast” (Bestia), constructorul auto german a prezentat un al doilea prototip. Acesta era un i4 M50 modificat, dotat cu suspensii preluate de la BMW M3, M4 și M5, dar și cu patru motoare electrice în curs de dezvoltare. O astfel de configurație este, în prezent, rezervată supercar-urilor.

Acest vehicul experimental, numit „Nadine”, a fost acum înlocuit de un prototip mult mai apropiat de varianta de serie. Primul BMW M3 electric își face astfel debutul, oferind și o previzualizare a viitoarei versiuni standard a modelului, denumită i3 sau Seria 3 electrică.

O vitrină tehnologică pentru Neue Klasse

În 2025, BMW va introduce platforma modulară Neue Klasse odată cu lansarea SUV-ului electric iX3 (NA5), distinct de versiunea termică X3 (G45), bazată pe arhitectura CLAR. Un an mai târziu, vor urma berlinele și break-urile electrice i3 (NA0/NA1), alternative fără emisii pentru actualele Seria 3 (G20/G21).

Conceptul Vision Neue Klasse din 2023 a oferit deja o privire asupra acestui design, care va include și o versiune sportivă, posibil denumită iM3 (ZA0/ZA1). Prototipul prezentat recent, deși puternic camuflat, adoptă unele elemente vizuale de la concept-car: faruri compacte, grilă orizontală și un portbagaj scurt și coborât. De asemenea, dispune de suprafețe netede, pentru o aerodinamică optimizată, mânere de uși retractabile și aripi evazate, adaptate pentru un ecartament mărit și jante de mari dimensiuni.

Performanțe de supercar și tehnologie avansată

BMW a ales o configurație cu patru motoare electrice, câte unul pe fiecare roată, ceea ce nu doar că permite o putere combinată de peste 1.000 CP, ci și un control excepțional asupra agilității vehiculului. „Fiecare roată poate genera propulsie, dar și poate fi frânată independent”, a explict Dirk Häcker, șeful departamentului de dezvoltare BMW M.

De asemenea, tehnologia bateriilor trebuie să fie capabilă să gestioneze rapid atât absorbția de energie, cât și livrarea instantanee a puterii necesare celor patru motoare. „Performanțele de recuperare a energiei vor fi mult mai mari decât cele ale actualelor vehicule electrice”, a adaugat Häcker.

Un sistem electronic avansat are rolul de a sincroniza toate aceste funcții. Testele pe circuit au loc în diferite zone din întreaga lume, inclusiv la centrul BMW din Miramas, Franța, și pe lacurile înghețate din Arjeplog, Suedia. Perfecționarea sistemului este însă departe de a fi finalizată, având în vedere că lansarea oficială a BMW M3 electric este programată pentru 2028.

„Un BMW M autentic este un automobil conceput atât pentru utilizare zilnică, cât și pentru performanțe demne de circuit”, promite Dirk Häcker. Rămâne de văzut dacă acest model va redefini standardele pentru sedanurile electrice sport.

Vă recomandăm și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


9 − = sapte