„Nu există femei bune în motorsport” sau „Formula 1 nu este pentru femei!” Aceste afirmații sexiste au planat ani de zile deasupra sportului rege din lumea curselor de mașini. Însă, asta nu le-a împiedicat pe femei să încerce să pătrundă într-un sport aparent rezervat bărbaților.
Formula 1 și motorsportul în general au fost considerate multă vreme domenii dedicate exclusiv bărbaților. Dar asta nu înseamnă că femeile nu au încercat să pătrundă în acest univers al vitezei. Au reușit și istoria a consemnat câteva nume celebre ale unor curajoase care au concurat în Formula 1 în cele mai dificile vremuri.
Susie Wolff
Au trecut 23 de ani de când ultima femeie pilot a participat la Formula 1. Iar astăzi avem o nouă generație de doamne care bat la ușa „Marelui Circ”. Cea mai cunoscută dintre ele este Susie Wolff. Susie a trecut, ca orice pilot adevărat, prin toate formele motorsportului. Cu o carieră începută în karting, a trecut apoi prin campionatele de monoposturi Formula Renault și Formula 3 înainte de a ajunge în Campionatul German de Turisme DTM. Aici a concurat pentru Mercedes-Benz și a fost remarcată de oficialii echipei Willams din Formula 1. I s-a propus un contract de pilot de teste și a acceptat. Este măritată cu Toto Wolff, directorul executiv al unei echipe de Formula 1 rivale – Mercedes AMG Petronas. Cei doi s-au căsătorit în octombrie 2011. Susie va împlini 32 de ani în decembrie și are cele mai mari șanse să concureze în Formula 1, dacă echipa sa îi va da această oportunitate. Până atunci, jobul ei este să testeze și să dezvolte monopostul Williams cu care concurează piloții Felipe Massa și Valtteri Bottas.
Carmen Jorda
Susie Wolff nu este singura femeie pilot care se află în anticamera Formulei 1. Echipa Lotus a angajat pentru sezonul 2015 o altă femeie ca pilot de dezvoltare. Numele ei este Carmen Jorda și este născută în Spania. Jorda este cunoscută în lumea sportului cu motor pentru frumusețea răpitoare, în timp ce experiența sa este ceva mai puțin bogată față de cea a lui Susie Wolff. Carmen are 26 de ani și toată cariera în fața sa. A concurat în karting și Formula 3 Spaniolă pentru a trece apoi oceanul și „a alerga” în campionatul american Indy Lights Series în 2010. În 2012 revenea în Europa pentru a concura în campionatul GP3. Două sezoane a luat startul aici, fără a înregistra rezultate notabile. Din 2015 este pilotul oficial de teste al echipei Lotus F1.
Maria de Villota
Un destin ceva mai puțin fericit a avut pilotul Maria de Villota. Născută în 1980 la Madrid, Maria a avut șansa să urce treptele motorsportului până în Formula 1, unde a fost pilot de teste pentru echipa Marussia. Maria avea o experiență vastă, concurând într-o mulțime de campionate de-a lungul carierei sale. A început în Formula 3 în Spania, pentru a trece apoi prin campionate de turisme ca WTCC, ADAC Procar sau Trofeo Abarth Europe. Înainte de Formula 1 a concurat în campionatul de monoposturi Superlegue Formula. Maria le-a atras atenția inițial oficialilor de la Lotus, echipă pentru care a testat un monopost Renault R29 în 2011. Avea să semneze un contract cu Marussia la începutul sezonului 2012.
Însă, un accident nefericit avea să pună capăt carierei sale. Pe 3 iulie 2012, Maria de Villota testa un monopost Marussia pe aerodromul Duxford din Marea Britanie. A pierdut controlul și a intrat în coliziune cu remorca unui camion parcat pe marginea circuitului. A fost transportată de urgență la spital cu răni la față. În urma accidentului Maria și-a pierdut ochiul drept, precum și simțul mirosului și gustului. Deși părea că a depășit dificilul accident, pe 11 octombrie 2013, Maria a decedat în camera de hotel din Sevilia unde era cazată.
Simona de Silvestro
Simona este o femeie pilot născută în Elveția în 1988. Cariera sa profesionistă a debutat în 2005, în Formula Renault 2.0 Italia, dar numele și l-a construit în Statele Unite. Din 2006 a concurat în America în diverse campionate de monoposturi pentru a ajunge la cel mai înalt nivel în 2010: IndyCar. În sezonul 2009 a terminat pe locul trei în Campionatul Atlantic și a fost angajată de echipa HVM Racing pentru a concura în Formula 1 americană. De atunci este un nume respectat pe scena americană a monoposturilor de top, alături de alte femei care au concurat sau concurează în IndyCar: Danica Patrick sau Milka Duno. În 2014, Simona de Silvestro a fost pilot de teste al echipei de Formula 1 Sauber.
Danica Patrick
Danica este cea mai cunoscută femeie pilot din Statele Unite ale Americii. Născută în 1982 în Wisconsin, Danica a reușit să se impună în lumea motosportului american cunoscut pentru concurența acerbă. Cu o carieră începută la vârsta de 10 ani în karting, Danica și-a dezvoltat talentul în Marea Britanie unde a concurat în Formula Ford și Formula Vauxhall. Revenită în America, a concurat în Indy Lights pentru a face apoi pasul cel mare în Indycar începând cu sezonul 2005. Danica nu s-a mulțumit, însă, doar cu faptul că a ajuns să concureze la cel mai înalt nivel, ci a obținut și prima victorie pe circuitul japonez de la Montegi, în 2008. În total, Danica Patrick a urcat de șapte ori pe podium și a obținut trei pole-position în campionatul american IndyCar.
Pe lângă cariera sa desăvârșită din IndyCar, Danica a concurat și în Nascar, cel mai popular campionat de turisme din America. Este cea de-a doua femeie din istorie care a concurat în acest campionat. Mai mult, în 2008, numele ei a fost vehiculat în legătură cu un transfer în Formula 1 pentru echipa Honda, dar retragerea japonezilor din F1 i-a anulat această șansă.
Puțină istorie
De-a lungul istoriei de 65 ani a Formulei 1 au existat câteva femei care și-au pus amprenta asupra acestui sport. Cea care s-a suit prima la volanului unei mașini de Formula 1, a fost italianca Maria Teresa De Filippis. Ea a concurat în sezoanele 1958 și 1959 pentru Maserati și Behra-Porsche, luând de trei ori startul. Maria s-a născut la Napoli în 1926 și a ajuns să concureze în sportul cu motor în urma unui pariu. Unul dintre frații săi a mizat că Maria nu este suficient de rapidă la volan. În 1948, aceasta câștiga cursa Salerno-Cava dei Tirreni, la volanul unui Fiat 500.
Lella Lombardi a continuat tradiția femeilor pilot din Italia, concurând în Formula 1 între 1974 și 1976 pentru echipe ca March, RAM sau Williams. A luat de 12 ori startul și a obținut o jumătate de punct în urma locului șase pe care l-a reușit în Marele Premiu al Spaniei din 1975.
Divina Galica (Marea Britanie) a concurat pentru Surtees și Hesketh în 1976 și 1978, Desire Wilson (Africa de Sud) pentru Williams în 1980, iar ultima femeie pilot din istorie vine tot din Italia. Este vorba despre Giovanna Amati. Ea a concurat în 1992 pentru echipa Brabham, dar nu a reușit să se califice pentru start la niciuna din primele trei curse ale sezonului.