Sunt multe capcane atunci când cumpărăm un automobil second hand. Pe cât posibil, această investiţie trebuie să fie făcută cu capul, mai degrabă, decât cu inima. Ideal ar fi să cumpăraţi autovehiculul de la o persoană cunoscută.
Primul pas este să-i verificați valoarea de piață. Un preţ prea mic poate ascunde probleme de natură tehnică sau de provenienţă ilegală. Riscul este mai mare la achiziţia unui vehicul care are ca deţinător, trecut în document, o societate de leasing sau de închiriere autovehicule. Documentele aferente unui vehicul rutier care a fost înmatriculat în ţară sau în străinătate sunt, după caz, certificatul de înmatriculare şi actul de proprietate. Pentru vehiculele provenite din ţări care eliberează documente similare celor două menţionate anterior, ar trebui ca acestea să fie date cumpărătorului de către vânzător în momentul tranzacţiei. În România, documentul care atestă deţinătorul şi elementele de identificare ale autovehiculului este Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) eliberată de Registrul Auto Român (RAR). Într-o primă fază, trebuie să stabilim identitatea maşinii prin verificarea corespondenţei numărului de identificare (seriei de şasiu) trecut în documente cu cel inscripţionat pe vehiculul, aplicat şi pe alte elemente vizibile de identificare cum ar fi: colante, etichete, plăcuţe etc. Este bine să avem în vedere verificarea numărului real de kilometri parcurşi ai autovehiculului. Pentru creșterea preţului se mai practică, încă, modificarea ilegală a afişajului. Valoarea reală a kilometrilor indicaţi la bord ar trebui să crească în mod constant cu vârsta maşinii. Verificarea vehiculului ales în vederea achiziţionării trebuie făcută de persoane care au un minim de cunoştinţe tehnice. Întrucât cosmetizarea maşinilor second hand este o practică des întâlnită, este bine de ştiut dacă au fost efectuate lucrări majore de service sau care au dus la modificarea configuraţiei iniţiale a acestora. În acest sens, interesaţi-vă de cartea de service. În ea veți găsi informații cu privire la revizii şi reparaţii, şi implicit la numărul de kilometri afişaţi la bord, la data efectuării acestor intervenţii. În condiţiile în care cartea de service nu există, aveţi posibilitatea să descoperiţi istoricul autovehiculului prin intermediul dealerilor autorizaţi sau prin accesarea unor siteuri de specialitate. Este recomandat să solicitaţi și să insistați pentru verificarea tehnică a vehiculului la un service autorizat. Când plouă nu se face o inspecţie vizuală a mașinii. Apa ascunde zgârieturi, urme de lovituri sau de rugină. De asemenea, nu vizionați mașina în lumină slabă. Asigurați-vă că puteți vedea în mod clar vehiculul din toate unghiurile. Verificaţi funcţionarea sistemului de siguranţă. Trebuie să primiţi mai mult de o cheie originală, cunoscându-se faptul că autovehiculele noi sunt vândute cu cel puțin o cheie de rezervă. De asemenea, solicitaţi efectuarea unui drive-test care poate să vă ajute într-un mod concret, într-o primă fază, la stabilirea stării tehnice, precum şi la evaluarea nivelului de confort al autovehiculului. Una din capcanele des întâlnite la comercializarea autovehiculelor second hand, şi care îi atrage pe cumpărătorii neavizaţi, este interpretarea nivelului de poluare al vehiculului, menţionat în documentele însoţitoare. Pentru stabilirea corectă a acestui parametru este indicat să vă adresaţi RAR. În cadrul instituției se desfăşoară activitatea de certificare a autenticităţii vehiculelor rutiere.
Prin această activitate se atestă faptul că un autoturism second hand şi principalele sale elemente de identificare sunt originale şi/sau nu au fost supuse unor modificări neautorizate, precum şi faptul că documentele de provenienţă a vehiculului eliberate de autorităţile competente străine, sunt autentice. De asemenea, pentru un vehicul, supus certificării autenticităţii, se efectuează în mod automat verificarea faptului că acesta nu figurează ca fiind dat în urmărire în bazele de date puse la dispoziţia RAR de IGPR. În acest sens, vehiculele prezentate la RAR sunt monitorizate de structurile MAI specializate în combaterea traficului ilegal de automobile. Pentru cele care corespund din punctul de vedere al certificării autenticităţii, RAR emite un Certificat de Autenticitate. Acest document este valabil pentru o singură înmatriculare, dar nu mai mult de 60 de zile calendaristice de la data eliberării sale. Odată cu aceste verificări, există posibilitatea stabilirii dacă la acesta s-au făcut modificări majore ale principalelor elemente constructive. Constatarea tehnică specifică acestei activităţi se execută de către specialiştii RAR şi constă în verificarea identităţii unui vehicul prin corelarea elementelor de identificare ale acestuia cu documentele de provenienţă şi caracteristicile constructive. Colaborarea cu autorităţi de impunere a legislaţiei (forţe de poliţie) precum şi cu alte instituţii internaţionale de profil face ca activitatea de certificare a autenticităţii să răspundă cerinţelor celor care apelează la serviciile RAR. Este recomandat ca această activitate să fie efectuată înainte de achiziţionarea unui autovehicul second hand. Dacă verificarea este făcută după cumpărarea mașinii, aceasta poate fi tardivă în cazul apariţiei de nereguli cu privire la documentele şi identitatea vehiculului sau provenienţei legale a acestuia. Pentru o mai bună înţelegere a eficienţei activităţii de certificare a autenticităţii vehiculelor rutiere, vă punem la dispoziție câteva cifre importante: în doar două luni din trimestrul trei al anului 2015, din 178 de vehicule verificate și stabilite ca neconforme, 44 din acestea aveau probleme la elementele de identificare, 20 figurau în bazele de date cu vehicule urmărite şi șase aveau documente de înmatriculare contrafăcute.
Ing. Eugen LUPESCU, Șef Compartiment Certificarea Autenticității Vehiculelor, RAR