Æ94 readuce la viață spiritul legendei Porsche 904, reinterpretat de Aerfal Automotive prin design retro, inginerie modernă și motor boxer de 400 cai-putere.
Întoarcerea unui simbol al anilor ’60
Puține mașini reușesc să surprindă atât de bine esența epocii de aur a motorsportului precum modelele ușoare Porsche din anii ’60. Printre acestea, Carrera GTS, cunoscută sub codul intern Porsche 904, rămâne una dintre cele mai dorite mașini sport omologate pentru curse. La șase decenii distanță, startup-ul olandez Aerfal Automotive își propune să readucă la viață această legendă sub forma proiectului Æ94, o reinterpretare care combină designul clasic cu tehnologia modernă și ADN-ul Porsche.
Design semnat de nume consacrate
Linia estetică a noului restomod Aerfal Æ94 poartă semnătura designerului francez Alan Derosier. Acesta este cunoscut pentru supercarul Kiska APG-1, inspirat de Lancia Stratos, și pentru Marsien, mașina pregătită pentru Raliul Dakar de către marca germană Marc Philipp Gemballa GmbH. Modelarea digitală a fost realizată de Antoine Brigot, artist 3D la Avatr. Exteriorul rămâne fidel proporțiilor cu motor central și curbelor senzuale ale originalului, dar aduce modificări la forma generală, prizele de aer, farurile LED și jantele clasice. Portierele includ acum și porțiuni din acoperiș, facilitând accesul într-un habitaclu minimalist, cu bord analog, ceasuri retro și combinații de piele și titan.
O bază diferită pentru un clasic reinventat
Între 1964 și 1965, Porsche a construit doar 106 exemplare 904 de stradă, fapt care face aproape imposibilă și extrem de costisitoare folosirea unui șasiu autentic. Din acest motiv, Aerfal a ales drept fundație modelul Porsche 914, dezvoltat de Porsche și Volkswagen, produs în 118.978 de unități între 1969 și 1974. Chiar dacă 914 a fost considerat un model mai accesibil, pentru proiectul Aerfal Æ94 acesta oferă o bază solidă și mai ușor de găsit, permițând totodată libertatea unor modificări tehnice majore.
Inginerie modernă pentru performanță autentică
Simpla reproiectare a unui 914 nu ar fi fost suficientă pentru ambițiile Aerfal. Pentru a răspunde întrebării „cum ar fi construit Porsche 904 cu mijloacele de astăzi?”, compania a apelat la specialiști de top. Multimatic va întări șasiul, iar Tuthill se va ocupa de suspensie și setări dinamice. Furnizori precum Brembo, Michelin și BBS vor contribui cu frâne, pneuri și jante, asigurând nivelul de performanță și fiabilitate cerut de standardele contemporane.
Motorul boxer cu opt cilindri revine în forță
Cea mai importantă trăsătură a proiectului Æ94 este însă motorul. Aerfal vorbește despre „renașterea legendarului flat-eight”, motorul boxer cu opt cilindri din mașina de curse originală. Cu posibila implicare a Cosworth, unitatea va trece de la doi la patru litri, urmând să livreze 400 CP. Aerfal subliniază că scopul nu este doar performanța brută, ci crearea unui motor cu caracter, sunet și senzații care să lege direct șoferul de moștenirea de curse Porsche. Este de așteptat, plecând de la imaginile publicate de Aerfal, ca transmisia să fie manuală.
De la randări digitale la realitate
În prezent, Aerfal Æ94 există doar în forma unor randări digitale spectaculoase. Aerfal Automotive intenționează însă să construiască un prototip și să deschidă lista de precomenzi în curând. Prețul, numărul de unități planificate și calendarul de livrare nu au fost încă anunțate. Totuși, interesul în jurul acestui proiect este deja în creștere, iar renașterea legendei Porsche 904 promite să devină unul dintre cele mai captivante restomoduri ale ultimilor ani.
Vă recomandăm și:
Porsche 911 Turbo S: 711 CP pentru cel mai puternic model de serie
Ferdinand Porsche și motorul electric integrat în butucul roții











