Airspeeder Mk3: Spectacolul plutește în aer

0
162

De pe tărâmul cangurilor vin vești că prima „mașină” de curse electrică care zboară, complet funcțională, este gata de începerea competițiilor. Airspeeder Mk3 este un vehicul electric cu decolare și aterizare verticale (eVTOL) care în stadiul actual este teleghidat. Totuși, de ce nu i-or fi spus dronă?

Cursele Airspeeder vor juca un rol vital în grăbirea sosirii tehnologiilor eVTOL care promit să revoluționeze mobilitatea urbană a pasagerilor, logistica și chiar transportul medical la distanță.

Probabil pentru că în stadiul Mk4, adică de anul viitor, vehiculul va fi condus de un echipaj de curse în toată regula, în genul celor din F1. Adică este vorba despre echipe distincte, piloți la bord, strategii de curse, pit-stop-uri și, evident, un accent pus pe mediatizarea sportului prin intermediul fluxurilor live transmise la nivel global. Iar după spusele constructorului australian ­Alauda, din Adelaide, scopul său este să inițieze un campionat la nivel global pentru un sport care va promova într-un ritm accelerat „o nouă revoluție a mobilității aeriene într-un aer curat”.
Dar să vedem ce este de fapt acest speeder. Mk3 este condus de la distanță de un operator aflat la sol și deține o suită de tehnologii și elemente tehnice nemaivăzute până acum pe o navă eVTOL. Aceste inovații vor fi validate în această fază cheie de testare fără pilot și includ sisteme LiDAR și Radar de evitare a coliziunilor care creează un „câmp de forță virtual” în jurul navei pentru asigurarea unor curse strânse (la propriu), dar, înainte de toate, sigure. Mk3 are un cadru din fibră de carbon și un fuzelaj gândit pentru rezistență, rigiditate și mai ales pentru greutate redusă care îi asigură manevrabilitate, performanță și eficiență. Cadrul din fibră de carbon și fuselajul reprezintă un strat mecanic vital de siguranță și va fi transformat într-un corp monococă realizat complet din fibră de carbon atunci când va fi introdus pe varianta Mk4.
Speederele Mk3 sunt construite într-un format de „octocopter X”. Doar că nu sunt opt motoare în același plan, ci câte două suprapuse în planuri opuse, susținute de cele patru brațe ale carenei. Acest lucru oferă avantaje semnificative piloților când este vorba despre manevrabilitate și stabilitate. La curse, pilotul va putea face aceleași viraje ac de păr, la fel de strânse ca în stilul mașinilor de Formula 1, doar că acum apare o a treia dimensiune care îi permite să se miște și pe verticală. Configurația octocopter adaugă, de asemenea, o măsură importantă a excedentului dinamic al speederului asigurându‑se astfel că acesta poate ateriza în siguranță și poate fi controlat atunci când un rotor sau sistemul de baterii se defectează.
Viitoarele Grand Prix-uri Airspeeder vor include opriri rapide la standuri, cunoscutele pit-stop-uri. Pentru facilitarea acestui fapt inginerii de la Alauda au dezvoltat un sistem inovator de „glisare și blocare” pentru îndepărtarea și înlocuirea rapidă a bateriilor atunci când sunt la sol, tehnologie care debutează pe Mk3. Și astfel o nouă componentă strategică este adăugată sportului odată cu această abordare, deoarece echipele își vor putea adapta bateriile în funcție de cerințele dinamice ale acelei secțiuni a cursei. De exemplu, pentru cursele care necesită o manevrabilitate mai mare, dar o viteză mai mică pe linia dreaptă, un set de baterii mai ușor poate fi selectat cu ușurință pentru a oferi o manevrabilitate mai mare cu prețul diminuării puterii brute sau al autonomiei.
Sistemul de propulsie electric de 96 kW de pe Mk3 este montat pe un fuzelaj care are patru metri lungime, cântărește doar 100 kg fără pilot și îi permite să zboare cu viteze mai mari de 120 km/h. Când se va ajunge la Mk IV cu piloți la bord, ­speederele vor cântări aproximativ 250 kg. Acestea vor fi propulsate de opt motoare de 50 kW, care acționează elici de 1.524 mm, cu puterea de 500 kW furnizată de pachete de baterii schimbabile ce pot asigura o tracțiune maximă timp de aproximativ 15 minute.
Speederul este dezvoltat și fabricat de o echipă alcătuită din nume de vârf în tehnologia aerospațială, auto și motorsport cum sunt ­McLaren, Babcock Aviation, ­Boeing, Jaguar Land Rover, Rolls-Royce și Brabham. Primele curse Airspeeder vor avea loc în acest an, iar finalele testelor de pre-sezon, cu „ușile închise”, vor avea loc în Australia înainte de stabilirea unui calendar competițional internațional. Însă, după spusele australienilor, ­cursele inițiale Mk3 vor oferi informații vitale despre dinamica vehiculului, performanța, siguranța și tehnologia trenului de propulsie care vor susține dezvoltarea finală a vehiculului pilotat Mk4 Airspeeder.

Foto: Airspeeder

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


noua + = 13