BMW i7 xDrive60: i7 – Magic Tech (I)

0
148

BMW Seria 7 nu se dezminte nici în cea mai silenţioasă şi mai avansată tehnologic variantă a sa: i7 xDrive60. Cu o carieră de peste patru decenii pe podiumul segmentului premium, Seria 7 a fost în repetate rânduri rampă de lansare a celor mai noi, dar şi mai surprinzătoare tehnologii.

Modelul de top din gama BMW a surprins mereu prin apetitul pentru nou şi balansul impecabil între performanță şi opulenţă. Tradiţia se păstrează şi astăzi, dar este mai mult ca niciodată ancorată în viitor din moment ce noul component al gamei renunţă la motorul termic în favoarea celui electric. A cincea generație a sistemului de propulsie electrică eDrive, prezent pe noul BMW i7 xDrive60, este rezultatul unei evoluții care se întinde pe 50 de ani de experimente şi experienţe în domeniul electrificării. Primul model BMW electric și-a făcut debutul public în 1972 în cadrul unei prezentări speciale la Jocurile Olimpice de la München. Ulterior, BMW a intensificat efortul de dezvoltare şi testare a versiunilor electrificate, totul culminând în 2013 cu debutul modelului i3. Sistemul de propulsie eDrive de generația a cincea se particularizează în raport cu soluțiile standard prin faptul că foloseşte două motoare electrice sincron care nu fac uz de  pământuri rare pentru rotor (magneţi permanenţi). Această abordare combină eficienţa şi modul în care este dezvoltată puterea la motoarele sincron, cu o construcţie mai simplă şi o flexibilitate sporită în utilizare care sunt caracteristice motorului asincron. Astfel, noua tehnologie eDrive oferă, în premieră, opțiunea de a alege între două moduri de condus: „B” – abordare clasică, stilul „one pedal”, similar cu BMW i3 şi „D” – cu multiple trepte de regenerare a energiei, inclusiv modul „Adaptiv”, care poate alterna între coasting şi frânare regenerativă în funcţie de condițiile de rulare. Lanțul cinematic cu structură simplificată (specific motoarelor sincron) transmite direct forța către roți, ceea ce asigură un răspuns imediat la orice apăsare a acceleraţiei.

Pentru o experiență care frizează sfera competițională, BMW i7 are integrat un sistem Launch Control care poate fi activat prin apăsarea simultană a acceleraţiei şi a frânei în modul Sport. Atmosfera este animată de o ambianță sonoră specifică extrasă din registrul BMW IconicSounds Electric, creată de celebrul Hans Zimmer. Suplimentar, este percepută o vibraţie amplă în habitaclu. Aceasta este realizată prin oscilaţii riguros controlate ale rotorului motoarelor sincron, oscilaţii care sunt transmise la roţi, respectiv la anvelope. Interesant este că în ciuda senzației intense pe care o produce în interior, angajarea Launch Control nu se deconspiră aproape deloc în exterior. Oscilațiile roților sunt atât de fine încât până și pata de contact rămâne nemodificată. Cu o putere totală de 544 CP şi 745 Nm dezlănţuiţi instantaneu, i7 se mândreşte cu un sprint 0-100 km/h cu 0,1 secunde mai bun decât M135i xDrive – 4,7 secunde. Apăsarea completă cu o mișcare rapidă a acceleraţiei, urmată de eliberarea ei imediată este suficientă pentru a te pricopsi cu o violentă lovitură în spate. Competenţa BMW în ceea ce priveşte sistemul electric este extinsă şi la nivelul bateriilor. Îmbunătățirea continuă a acestora este asigurată de un centru propriu de dezvoltare şi cercetare organizat lângă München, extins în a doua jumătate a anului 2022 cu o linie de producţie prototip, care poate testa scalabilitatea şi fiabilitatea soluţiilor de fabricaţie adoptate. Pe baza acestor date, BMW poate stabili cerințe clare pentru principalii furnizori de celule de baterii, aşa cum sunt Samsung SDI, CATL sau Northvolt. Una dintre provocări o reprezintă furnizarea de celule cu înălţime redusă pentru a putea fi integrate în caroseriile sedan. Ulterior, BMW preia aceste celule pentru a le integra în module şi baterii de concepție proprie. Este și cazul bateriei care alimentează sistemul de propulsie al noului i7, compusă din celule NMC811 (Nichel, Mangan, Cobalt în proporţie 8:1:1). Conţinutul ridicat de nichel este important pentru a asigura o capacitate mare de stocare a energiei raportată la volum şi la masă. Adițional, BMW se asigură că materiale folosite vin din exploatări care respectă drepturile omului, cum ar fi utilizarea cobaltului din surse monitorizate (Maroc sau Australia). Odată pusă la punct partea de propulsie și alimentarea sa, BMW și-a îndreptat atenția către șoferul și pasagerii noului BMW i7 xDrive60 pe care îi tratează cu tehnologii care par desprinse din filmele cu acțiunea plasată în viitor. Despre cele mai interesante dintre acestea, în numărul următor al revistei.

Partea a II-a:

http://www.autotestmagazin.ro/bmw-i7-xdrive60-i7-magic-tech-ii/
Sursă: comunicat de presă BMW Group România

(Articol publicat în nr. 278 al revistei Auto Test Magazin)

http://www.autotestmagazin.ro/noul-bmw-i7-sedinta-foto-spectaculoasa-pe-scena-operei-din-budapesta/

http://www.autotestmagazin.ro/test-bmw-i3-carbonomania/

http://www.autotestmagazin.ro/test-bmw-225e-xdrive-active-tourer-eficienta-calatoriei/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


7 − = patru