TEST: BMW M135 xDrive – Demonstrație de forță

0
2670

BMW nu renunţă la obiceiul de a păstra esenţele tari (şi) în maşinării cu dimensiuni mai modeste. Motor de 300 CP, tracţiune integrală, sisteme de siguranţă la nivel de Seria 7 şi loc suficient pentru patru pasageri săriți binişor de talia unui caucazian mediu. Nu, nu e vorba de Seria 3. Nici de 5… Este vorba de noul BMW Seria 1. Mai precis, de vârful de gamă: M135 xDrive.

Şi nu în orice configuraţie ci una ranforsată cu pachetul M Technology, disponibil numai pentru această variantă de motorizare. Ce înseamnă asta? Înseamnă frâne din material compozit, bare antiruliu cu prinderi de punţi puternic rigidizate, diferențial Torsen cu alunecare limitată la puntea faţă, tije întărite suplimentar la amortizoarele față şi o gardă la sol redusă cu 8 mm faţă de celelalte versiuni.

Mai putem adăuga la toate astea o transmisie automată Steptronic cu dublu ambreiaj şi şapte trepte plus şapte teme ambientalo-dinamice pentru o convieţuire cât mai armonioasă sau mai intensă la bordul noului BMW M135 xDrive.

Noul BMW Serie 1 este primul model din gamă cu caroseria în două tonuri. Asta îl include și pe M135 xDrive.

Noul BMW Seria 1 a primit un indicativ nou – F70. Asta confirmă ruptura definitivă de generația F40. Decuplarea este vizibilă nu numai în ceea ce se petrece la nivel de limbaj stilistic dar şi în organizarea mult mai bună a spaţiului interior.

Sunt surprins de spaţiul pe care îl am la dispoziţie în interiorul unei maşini care nu măsoară nici măcar 4,4 metri lungime.

Nu numai la picioare, dar şi la cap. Nu numai în față dar şi în spate.

Scaunele față M Sport, cu sigla M iluminată plasată la baza tetierei, sunt rigide şi oferă un sprijin lateral zdravăn atât în zona şezutului cât şi a spătarului, până sus, la umeri. Există motive temeinice pentru care susţinerea laterală avansează până atât de sus.

Programul Sport Plus, disponibil atât pentru modelarea răspunsului din partea motorului cât şi a felului în care se comportă șasiul, oferă toată motivaţia de care este nevoie pentru a justifica prezența scaunelor M Sport pe lista dotărilor opţionale. Existenţa unui mod Sport integrat și în modul de lucru al transmisiei Steptronic nu face decât să pună gaz pe foc.

Motorul de 2 litri are 4 cilindri şi dezvolta 110,5 kW / litru. În cai putere, asta înseamnă 300. Iar între 5750 şi 6500 rpm îi ai pe toţi la dispoziţie. Le simt cabrarea nervoasă şi nerăbdarea cu care vor să zburde imediat ce strivesc acceleraţia de podea. 400 Nm disponibili pe un palier de 2500 rpm care începe de la 2000 rpm te fixează zdravăn în scaun. Faptul că turometrul se înroşeşte de la 6000 rpm nu poate fi decât un semn bun pentru cine iubeşte condusul sportiv. Și știe cum să o facă.

Ca în cazul oricărui bolid cu o masă musculară apreciabilă, conducerea noului BMW M135 xDrive trebuie să se facă cu maximă responsabilitate pe drumurile publice. Pentru că este extrem de rapid si agil.

Zvâcneşte cu multă forţă. Dar, cumva, detenta este îndulcită de controlul ferm pe care îl exercită pe de o parte tracţiunea integrală xDrive şi pe de altă parte intervenţia discretă dar eficientă a sistemelor de siguranţă activă.

citește și: Noul BMW M2 Coupé – Fabulos de provocator - AutoTest Magazin

Scopul controlului e unul singur: să rămâi pe trasa corectă. Stilul de condus poate fi condimentat suplimentar dacă apelezi la padelele alungite fixate de volan care permit schimbarea manuală a treptelor de viteză.

Cea de pe partea stângă prezintă un interes special. Acţionată cel puţin o secundă, activează funcţia M Sport Boost care setează automat toate sistemele maşinii pe sportivitate maximă. Dacă vrei să decolezi de pe loc de parcă pleci de pe grila de start în campionatul de rally, funcția M Launch Control este exact ceea ce ai nevoie. Nu degeaba, la ora 12, volanul are un marcaj roşu.

Suspensia M adaptivă are flexibilitate minimală. În tandem cu talonul de 40 al cauciucurilor care îmbracă jantele de 19″ nu ratează nicio neregularitate a căii de rulare pe care o „citeşte” cu scrupulozitate maximă. Prin urmare, controlul direcţiei este impecabil. Reversul îl reprezintă atacul susţinut dat asupra confortului.

Este însă evident că nu îţi cumperi o asemenea maşinărie pentru că eşti înnebunit după confort. Noul BMW Seria1 M135 xDrive te scutură provocator când îl înghionteşti cu acceleraţia şi este capabil de salturi de viteză extrem de rapide care îl propulsează în elita modelelor sport care îşi dispută supremaţia pe şosele. Sprintul până la prima sută de km/h durează 4,9 secunde.

Surpriza, plăcută sau nu, este că zgomotul în mers este liniştitor deşi timbrul motorului este amplificat prin intermediul incintelor acustice ale sistemului audio.

Patru evacuări, reale toate, ar indica o anumită predispoziţie pentru scandal… Dar nu. Turat cu simţ de răspundere, motorul răbufneşte energic şi rostogoleşte ropote înăbuşite prin galeria de evacuare. Eficiența cu care acestea sunt atenuate deschide calea unui comportament stradal foarte civilizat. Cel puţin din punct de vedere al poluării fonice.

Frânele variantei M135 xDrive sunt croite atât pe măsura celor 300 CP dezvoltați de motor dar şi pe măsura orgoliului tradiţional al acestui mic bolid aflat la a patra generaţie. Toate discurile de frână sunt ventilate şi au diametre impresionante: 385mm cele din faţă şi 330 mm cele de la puntea spate.

citește și: TEST: BMW X5 M Competition - Rafinament exploziv - AutoTest Magazin

Etrierele M, vopsite în roşu lucios, sunt un garant al deceleraţiilor puternice care pot frânge până şi cel mai înverșunat elan sportiv.

Jantele sunt realizate în proporţie de 70% din aliaj recuperat din deşeuri.

Cu o cursă de două ture şi jumătate, noul volan are prize pentru mâini cu circumferinţa aproape cât garda la sol: puţin peste 14 cm. Este îmbrăcat în piele, traversat de cusături duble şi posesor al unor comenzi care anticipează cum va arăta viitorul pentru toate maşinile, probabil, la un moment dat.

Cu pilotul automat autoadaptiv în funcţiune şi cu viteza setată la 130 km/h merg liniştit pe prima  bandă a autostrăzii A2. Ajung din urmă un camion. Semnalizez stânga şi privesc în retrovizoare să mă asigur că nu vine nimic din spate. Până acum, nimic neobişnuit. În secunda următoare, pentru că banda este liberă, noul BMW Seria 1 se înscrie în depăşire şi apoi, fără pic de ezitare, se autocentrează între marcaje. Contribuţia mea la această manevră a fost zero. Doar m-am ţinut de volan…

Sistemul de asistență la depăşiri monitorizează traficul din proximitate şi este atent la acţiunile pe care le iniţiez. Pentru că semnalizez şi apoi mă asigur în retrovizoare dacă pot executa manevra în siguranţă reprezintă factorul declanşator care activează executarea automată a manevrei. Revenirea pe banda de pe care am plecat se desfășoară fără să fac nimic altceva în afară de a semnaliza şi de a privi preţ de o secundă în oglindă retrovizoare. Şi da! Funcţionează şi noaptea…

Noul BMW Serie 1 poate fi echipat cu Reverse Assistant.

E suficient să faci o singură dată manevra de parcare pentru ca mai apoi BMW M135 xDrive va executa singur intrarea sau ieşirea din acest loc de parcare. Tu o să supraveghezi totul de pe telefon. Raza de acţiune maximă: 200 metri.

Există și un nou sistem de operare iDrive 9, bazat pe Android.

Și un nou program în MyModes: Silent. Asta înseamnă că toate luminile din interior se reduc la minim pentru a te ajuta să te concentrezi pe condus.

Direcţia, cu două moduri de lucru – Comfort şi Sport – te conectează frust la ceea ce se întâmplă la nivelul roţilor. Modul plăcut în care volanul se cuibăreşte în palme accentuează sentimentul de control dar şi plăcerea condusului dacă te încumeți să profiţi de resursele motorului.

Sistemul audio Harman/Kardon umple habitaclul cu un flux sonor vibrant care deşi nu suportă reglaje de ambianţă ci doar de ton, reuşeşte să construiască o scenă muzicală pregnantă şi foarte credibilă. Sunetele sunt bine dispersate şi conturate astfel încât până şi cele mai fine acorduri sunt foarte bine evidenţiate. O încântare!

La fel a fost şi scurta perioadă petrecută împreună cu noul BMW M135 xDrive. Un hot-hatch blindat cu tehnologie într-o măsură care surclasează segmentul în care evoluează dar se aliniază cu nivelul de performanţă consfinţit de „mutaţiile” produse ADN-ului mecanic şi tehnologic impuse de apartenenţa la elitista gamă „M”.

citește și: Noul BMW i5 M60 xDrive Touring - Tensiune maximă! - AutoTest Magazin

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

five × 1 =