BMW Motorrad Vision CE: scuterul electric ce poate fi condus fără cască

0
4278

BMW Motorrad Vision CE este un concept de scuter electric care, inspirat de C1 din 2000, permite rularea fără cască și îmbrăcăminte de protecție, graţie unei structuri de siguranţă, dar a cărui variantă de serie pare departe.

Originile modelului C1 şi provocările sale

În anul 2000, BMW lansa modelul C1, un scuter carenat unic, menit să ofere protecţie sporită: arhitectură (cușcă) rigidă, alcătuită din parbriz, acoperiş şi întărituri pentru umeri, scaun cu spătar, tetiere şi centuri de siguranţă, toate acestea pentru ca utilizatorii să poată circula fără cască şi echipament de protecţie.

Dar, deşi ideea era inovatoare, costurile ridicate, problemele tehnice şi acceptarea limitată au făcut ca modelul să nu se impună. Producţia s-a încheiat după aproximativ trei ani, cu aproximativ 33.000 de unităţi fabricate.

Vision CE: reinterpretarea curajoasă

La salonul de la München (IAA Mobility 2025), BMW Motorrad a prezentat Vision CE, un concept care readuce ideea unui scuter cu structură de siguranţă concepută să permită rularea fără cască sau haine de protecţie grele. Conceptul se bazează pe structura unui cadru metalic tubular care, împreună cu un scaun adaptat şi centură de siguranţă, creează o „celulă de siguranţă” în jurul pilotului.

Designul scuterului BMW Motorrad Vision CE se diferenţiază de C1 printr-o abordare mai deschisă: nu există acoperiş, parbrizul este redus la un minigeam de protecție contra vântului şi nu sunt prevăzute un al doilea loc sau spaţii de depozitare mari.

Caracteristici tehnice şi asemănările cu CE 04

Vision CE foloseşte baza tehnică a modelului CE 04, scuterul electric al BMW Motorrad care deţine deja poziţia de lider pe segmentul său de piaţă. Modelele din seria CE oferă, ca referinţă, motor electric de 31 kW (42 CP) putere şi 62 Nm cuplu, valori care probabil se regăsesc şi în Vision CE, deşi BMW nu a confirmat oficial aceste cifre pentru concept.

Asemănător lui CE 04, Vision CE prezintă un sistem de propulsie pur electrică, autonomie estimativă compatibilă cu mediul urban şi un accent pe utilizarea facilă, dar adăugând elemente de protecţie care să-l facă mai accesibil celor reticenţi la motociclete tradiţionale.

Structura de siguranţă: cum funcţionează „cage”-ul

Elementul central este structura tip „cage” (cușcă), realizată din tuburi metalice composite, care inconjoară pilotul. Aceasta acţionează împreună cu un scaun special, cu spătar înalt şi tetieră, precum şi cu centură de siguranţă, pentru a proteja în caz de impact, dar şi pentru a oferi stabilitate mărită. Sistemul permite pilotului să conducă fără cască sau îmbrăcăminte de protecție.

Un alt element interesant este funcţia de autoechilibrare. BMW Motorrad Vision CE poate să se menţină singur în poziţie verticală atunci când este staţionar, eliminând necesitatea de a pune piciorul jos la semafor sau opriri.

Estetică şi feelingul urban-outdoor

Designul reflectă influenţe din zona outdoor, cu elemente care transpun o senzaţie de libertate, dar şi de robusteţe. Liniile sunt prelungite, postura este mai relaxată, ghidonul are accente off-road, iar look-ul vizual combină nuanţe mate, alb şi negru contrastant, cu detalii roşii. Aluminiul expus amplifică senzaţia tehnică.

În locul spaţiilor de depozitare, modelul pare să prioritizeze simplitatea şi experienţa de condus, renunţând la elementele care ar fi încărcat vizual sau ar fi compromis structura de protecţie ori echilibrul.

Limitele şi stadiul actual: concept, nu produs

Departamentul BMW Motorrad afirmă clar că Vision CE este un studiu de stil, o piesă de sondaj pentru opinia publică, nu un model gata de producţie. De aceea, nu există confirmări privind intenții de omologare, detalii finale de performanţă sau studiu de piață.

Companiile auto şi moto se confruntă în prezent cu reglementări stricte privind vehiculele pe două roţi, mai ales, cele care elimină obligativitatea căștii sau a echipamentului de protecţie tradiţional, ceea ce face ca procesul de omologare să fie complex.

Poate în 2030-2031

Dacă BMW Motorrad Vision CE va deveni realitate comercială, estimările indică o perioada îndelungată până la lansare, undeva în perioada 2030-2031. Până atunci, BMW are libertatea de a explora alte concepte, de a testa tehnologii şi de a adapta designul.

Ce șanse de succes ar avea Vision CE

În contextul european, un model precum BMW Motorrad Vision CE ar putea reprezenta o soluție de luat în calcul, în special în oraşele aglomerate. Costul său ar fi mai scăzut decât al unei mașini, dar reglementările de siguranţă, infrastructura şi percepţia publică privind autovehiculele electrice și purtatul căștii şi echipamentului de protecţie vor fi, însă, factori decisivi pentru acceptare. Un concept cu adevărat „fără cască” ar necesita adaptări ale legislaţiei locale, care, de obicei, nu permite excepţii fără protecţie echivalentă demonstrată.

Vă recomandăm și:

BMW Motorrad – R 18 Transcontinental și Papa Leon al XIV-lea

TEST: BMW i7 M70 xDrive – Supremaţie absolută!

BMW și tehnologia prin care „electricele” vor avea o autonomie de 800 de km

Noul BMW iX3: primul model din noua eră Neue Klasse

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

one + 12 =