Are 660 CP, 1100 Nm, un fotoliu-șezlong din care poţi urmări orice îţi pofteşte inima pe un ecran cu lăţimea aproape cât cea a plafonului sau poţi face audiţii la o calitate şi o distribuţie spaţială a sunetelor cel puţin la nivelul acusticii unui studio audio profesional. Iar în timpul ăsta, poţi accelera aproape la fel de rapid ca un BMW S1000RR sau poţi zbura la nivelul asfaltului cu până la 250 km/h.
Totul într-o linişte abisală şi imersat într-o atmosferă de un rafinament pe care cuvântul „lux” nu-l poate descrie decât superficial. Te afli la bordul navei amiral din gama constructorului bavarez, cel mai puternic model complet electrificat: BMW i7 M70 xDrive.
Acesta înglobează în cel mai exclusivist mod cu putinţă tehnologia avansată, electronica atotcuprinzătoare, arta software şi cea meşteşugărească. Portierele se pot deschide sau închide singure apăsând doar un buton sau – şi mai şi! – folosind comanda vocală. Plafonul panoramic are integrate elemente luminiscente liniare ca parte a sistemului de iluminare ambientală iar geamurile spate şi luneta pot fi acoperite automat cu jaluzele care conservă intimitatea pasagerilor. Până şi torpedoul are deschidere asistată electric.
Desigur, nu trebuie să ştii toate astea ca să-l urmăreşti avid cu privirea. Indiferent că este parcat sau circulă, BMW i7 atrage ca un magnet toate privirile. Vopseaua în două culori din gama BMW Individual şi jantele de 21″ îi pun în evidenţă, într-o manieră sofisticată şi pretenţioasă, silueta de peste 5,3 metri lungime. Eleganța și aspectul robust al liniei profilului nu-i atenuează fluiditatea formelor. Fine detalii estetice şi de natură tehnică îi deconspiră nivelul de performanţă și de echipare.
Arhitectura părţii frontale nu lasă nici cel mai mic dubiu asupra aptitudinilor sportive. Pe lângă grila enormă şi farurile tăioase, despărţite în două entităţi distincte, mesajul vizual capătă forţă datorită spoilerului cu alură competiţională.
Povestea este continuată de carcasele oglinzilor exterioare, cu un profil aerodinamic pregnant dar şi de ingenioasa suprastructură care îmbracă partea inferioară a spoilerului spate.
Detaliile tehnice la care ai acces din exterior, deşi puţine, conţin multă informaţie. De exemplu, câte maşini au cauciucuri cu lăţimea de 285 mm pe puntea spate? Chiar şi fără să le măsori altfel decât din priviri, etrierele şi discurile de frână ventilate impun respect şi stârnesc, tacit, admiraţie. Implicit greutatea de 2770 kg pare a fi sugerată subliminal prin felul în care arată și este perceput de privitor. Este nu doar improbabil dar chiar exclus să nu înţelegi că mastodontul din faţa ta este unul de categorie super grea.
Totuşi, masa proprie nu-l încurcă câtuși de puțin când vine vorba de ceea ce pare să fie activitatea sa preferată care îl obligă să îşi încordeze la maxim musculatura electrizantă. Două motoare cu puteri de 258 CP pe faţă şi 489 CP pe spate, gestionate de o transmisie automată, îl ajută să oprească cronometrul la 3,7 secunde când sprintează de la 0 la 100 km/h.
Performanţa fulminantă nu îşi găseşte ecou în amenajarea interiorului. Aici, totul este exact la polul opus. Eşti pur şi simplu strivit sub abundenţa de materiale de cea mai bună calitate şi a finisajelor impecabile. Scaunele rivalizează cu fotoliile First Class puse la dispoziția pasagerilor de linii aeriene precum Cathay Pacific sau Quatar Airlways.
Incintele acustice sunt mascate cu ornamente filigrante executate din aluminiu iar butoanele şi baghetele ornamentale sunt realizate din cristal şi delicat iluminate. Uşile spate acomodează comenzi digitale cu display-uri individuale iar ecranul escamotabil din plafon acoperă aproape întreaga lăţime a plafonului. Totul este la un nivel stratosferic în ceea ce priveşte rafinamentul, calitatea şi confortul.
Eşti într-o masină-vitrină. Totul este gândit în detaliu încât, sunt ferm convins, multe din câte le poate face BMW i7 M70 xDrive mi-au scăpat din vedere. De exemplu, când climatizarea funcţionează în modul Eco, dacă răcirea la unul din scaunele spate este pornită, aceasta se activează numai dacă sesizează că locul respectiv este ocupat. Sau dacă vrei să urmăreşti un program preferat pe ecranul panoramic plasat pe plafon, comanda va fi anulată dacă jaluzeaua care obturează luneta este strânsă. Protocolul are în vedere siguranța traficului din momnet ce șoferii din spate ar putea fi derutați de iluminarea puternică creată de ecran.
Dacă tot am ajuns la capitolul ăsta, trebuie spus că ecranul nu va coborâ dacă unul din scaunele față interferează cu spaţiul de care are nevoie pentru a se putea desfăşura în acest scop. Pentru ca experienţa cinematografică să fie cât mai plăcută, ecranul suportă reglaje de poziţie în plan orizontal (mai aproape sau mai departe de pasagerii din spate) dar și de înclinare sub 3 unghiuri prestabilite.
Conectarea cu telefonul mobil este ultra-fluida iar accesarea unei surse de muzică de înaltă fidelitate te ajută să descoperi calităţile fabuloase ale sistemului audio Bowers&Wilkins care include difuzoare plasate până şi în tetierele fata. Scena este foarte bine compartimentată, instrumentele sunt separate cu mare precizie în timp ce gama de sunete este redată cu maximă acurateţe. Spectacolul acustic este impresionant.
Ameţit de avalanşa de trăiri şi informaţii cu care sunt bombardat odată instalat la volan, simt nevoia unui respiro. Optez mai întâi să îmi ocup timpul cu ceva banal, cum ar fi reglajul scaunului. Comenzile fizice de pe portieră, lucrate tot din cristal, sunt dublate de cele digitale accesibile via ecranul central.
Aparent, posibilitatea de reglaj pe 20 de direcţii complică nițel lucrurile. Dar după puţină „butoneală” îmi găsesc postura de condus nu doar bună ci perfectă! Faptul că spătarul este segmentat şi poate fi înclinat separat în partea inferioară şi cea superioară, ajută substanţial ca acesta să urmeze fidel conturul spatelui.
BMW i7 M70 xDrive este livrat cu valet la purtător. O simplă apăsare de buton şi uşa se deschide fără să o atingi. Sau, mai spectaculos, foloseşti comanda vocală pentru a deschide oricare dintre portiere. Nici nu e nevoie să menționezi care anume vrei să fie deschisă. Sistemul depistează exact locul pe care te afli și o deschide pe cea de lângă tine. Închiderea se face în mod similar: complet automatizat. Iar dacă ești din calea afară de comod și ai lăsat cumva portiera larg deschisă, apăsarea contactului general impune de la sine închiderea automată a acesteia.
Reglajul volanului, cu ajutorul unui joystick miniatural, îl execut rapid. Apoi, uşor emoţionat, apăs butonul Start/Stop. Nu mai puţin de 7 moduri de condus, coordonate cu ambianțe interioare individualizate, te aşteaptă sub larga umbrelă a sistemului MyModes: Personal, Sport, Efficient, Expressive, Relax, Theatre şi Digital Art.
La cei 660 CP de care dispune, aproape că îmi este egal care dintre ele este selectat automat la plecarea de pe loc. Suspensia cu perne de aer la ambele punţi are două moduri de lucru, sport şi comfort. Constat imediat tratamentul deosebit pe care îl primesc în calitate de pasager. Deşi jantele sunt de 21″, trecerile peste denivelări sunt calme, lipsite de şocuri, ca şi cum asfaltul ar fi o mochetă groasă şi pufoasă.
Inclusiv în modul Sport (singurul care acceptă configurări multiple) nivelul de confort este ireproşabil. Mai mult, acest cuirasat se poate deplasa şi pe drumuri mai puţin prietenoase din moment ce garda la sol de aproape 14 cm poate fi majorată printr-o simplă apăsare de buton.
În contradicţie cu potenţialul de care dispune, BMW i7 M70 xDrive se lăsă condus molcom în aglomeraţie, fiind totuşi gata oricând să facă salturi inaccesibile majorităţii covârşitoare a maşinilor pe care le vezi pe stradă. Fie ele cu motor termic sau electric. Se strecoară agil prin trafic deși măsoară în lungime cât un microbuz. Direcția integrală este cea care face diferența. Pilotul automat este autoadaptiv, cu asistenţă extinsă a şoferului, gata să ofere susținere activă inclusiv în ambuteiaje.
Pe autostradă se deplasează, uşor plictisit, cu viteza maximă permisă. Este în schimb gata în orice clipă să se năpustească napraznic dacă foloseşti brutal întreaga cursă a pedalei de acceleraţie. Viteze stratosferice plafonului legal sunt atinse cu o uşurinţă debordabila în intervale de timp care te zăpăcesc.
Frânele, cu discuri de diametru comparabil cu o roată completă de la o maşină obişnuită, ajutate de etriere enorme, atât în faţă cât şi în spate, temperează dictatorial elanul sportiv. Indiferent de intensitatea acestuia sau de înflăcărarea celui aflat la volan. Sunt foarte uşor de dozat şi nu te lasă nicio clipă să simţi nivelul de solicitare la care este supus sistemul de frânare sub presiunea exercitată pe de o parte de viteză şi pe de altă parte de masa suspendată a acestui colos.
Direcţia este aliniată la acelaşi nivel de performanţă astfel încât controlul este o constantă pe întreg spectrul de stiluri de condus pe care le-ai putea aborda. Mai este oare nevoie să adaug că are inclusiv sistem Launch Control care ridică pe lângă puls şi valoarea maximă a cuplului motor până la 1100 Nm?…
Dar, cumva, deşi locul de la volan ar părea că este cel mai râvnit, se pare că cine plăteşte pentru această maşină stă în altă parte. Mai exact pe fotoliul din dreapta spate care poate fi transformat într-un şezlong. Pentru asta, scaunul pasagerului față este automat deplasat la maxim către înainte concomitent cu înclinarea spătarului până la limita bordului. Baletul robotizat are drept scop rabatarea unei poliţe plasată în partea de jos a spătarului de la locul față care poate fi folosită ca sprijin pentru picioare.
Comenzile digitale de pe panourile uşilor spate oferă control deplin asupra funcţiilor de confort şi multimedia. Ai acces la sistemul audio, telefon, ecranul panoramic dar şi la 5 din modurile de condus. Există reglaje multiple pentru poziţie dar şi proceduri de masaj (disponibile inclusiv pentru locurile din față). Intimitatea spaţiului din zona banchetei spate este protejată de jaluzele la toate geamurile, inclusiv lunetă, completate de copertina plafonului panoramic. Sistemul de iluminare interioară include până şi un reglaj al temperaturii de culoare…
Atenţia acordată detaliului merge şi mai departe. Prezenţa pernuţelor ataşate tetierelor spate, posibilitatea de reglare exactă a poziţiei copertinei plafonului prin intermediul oricăruia din diplay-urile de pe portierele spate sau reglarea complet automată a poziţiei ecranului atunci când este folosit pentru vizionari surprind într-o manieră plăcută şi creează o simbioză reconfortantă între pasageri şi maşina.
Abia la predarea maşinii îmi dau seama că am uitat complet de chestiuni practice precum urmărirea consumului pe durata testului sau a capacităţii de absorbţie a energiei de frânare funcţie de viteză. Am uitat până şi de detalii precum capacitatea bateriei sau puterea maximă a staţiilor de curent de la care poate fi încărcat BMW i7 M70 xDrive. Încerc să recuperez pe final.
FIŞA TEHNICĂ
BMW i7 M70 xDrive are tracţiune integrală, direcţie integrală şi suspensie pneumatică adaptivă M la ambele punţi. Din meniul high-tech nu lipsesc barele stabilizatoare active cu protocol integrat pentru minimizarea ruliului în viraje. Poate din acest motiv călătoria la bordul acestui exemplar are tangențe mai mult cu levitarea decât cu transportul tradiţional, chiar şi atunci când forţezi limitele fizicii.
Bateria de tip litiu-ion are capacitatea netă de 101,7 kWh şi funcţionează la o tensiune de 376,4 V. De la ea sunt alimentate motoarele de la cele două punţi, aflate într-un dezechilibru de forţă studiat care orientează apetitul acestui colos către sportivitatea extremă. 489 CP şi 650 Nm la puntea spate, respectiv 258 CP şi 365 Nm la cea din faţă. Să recunoaștem: sunt valori-garanții ale apetitului competiţional de care abia așteaptă să dea dovadă BMW i7 M70 xDrive. Provoacă-l doar…
Prezenţa funcţiei M Launch Control este o altă dovadă indiscutabilă a potenţialului dinamic uriaş pe care îl poate genera pachetul de propulsie electrică de care dispune BMW i7 M70 xDrive. Creşterea cuplului motor până la 1100 Nm faţă de cel generat în modul Sport (1015 Nm) dublată de o mobilizare instantanee a celor două motoare şi de transmiterea forţei de tracţiune în pata de contact fără pierderi are efectul scontat. Accelerările sunt fulminante, la egalitate cu cele de care sunt capabile motocicletele super sport.
Cx-ul de numai 0,26 îşi pune amprenta asupra calităţilor de cruiser. Autonomia este una confortabilă, ajustată la nivelul de competitivitate şi exclusivism pe care le oferă BMW i7 M70 xDrive. În cazul testului de faţă ea tinde către 480 km din moment ce cu bateria încărcată 25% mai pot circula încă 120 km. În acest context merită amintit că motoarele funcţionează în regim continuu la o putere totală de 265 CP: 95 CP la puntea faţă şi 170 CP la cea din spate.
BMW i7 M70 xDrive poate fi încărcat de la o staţie de curent alternativ trifazat de maxim 22 kW şi de 195 kW dacă este vorba de curent continuu. În primul caz încărcarea 0-100 % durează până în 5h30 iar în cel de-al doilea doar 34 minute dacă încărcarea se face de la 10 la 80%. Consumul mediu înregistrat după aproape 300 km a fost de 23,8 kWh – cu doar 0,2 kWh peste valoarea medie comunicată de BMW.
Chiar dacă setul de date tehnice induce un soi de interes stereotip, BMW i7 M70 xDrive se distanţează complet de o astfel de evaluare. Este o maşină exclusiv senzorială şi este capabilă să ofere experienţe inedite de o intensitate şi magnitudine răvăşitoare.
Indiferent de locul pe care îl ocupi este imposibil să nu fii mulţumit. Doar ca la bordul lui BMW i7 M70 xDrive există grade diferite de mulţumire, toate la superlativ. Important este că oriunde te vei aşeza o să ai parte de o călătorie care îţi va zdruncina din temelii tot ceea ce credeai că ştii despre maşini. Maniera în care sportivitatea extremă se întrepătrunde cu luxul desăvârşit te face să te simţi exact la fel cum este şi modelul în care te afli: deosebit şi preţios.
Vă recomandăm și:
Noul BMW i7, sedință foto spectaculoasă pe scena Operei din Budapesta -VIDEO