TEST: BMW X5 M Competition – Rafinament exploziv

0
678

Mă aflu față în faţă cu ultima variantă apărută în gama BMW X5. Nu e una oarecare. Se numeşte, simplu, „M”. Dar așa cum sigur știi, nimic nu e simplu când este vorba de un asemenea model. Mai ales că după „M” are adăugată şi titulatura „Competition”. În culoarea Dravit Grey din paleta BMW Individual, BMW X5 M Competition arată exact cum se comportă pe asfalt: este discret și năprasnic.

BMW X5 în cea mai bună formă a sa

Dintotdeauna modelele „M” de la BMW au exercitat o atracție aparte. Este și cazul celui de față care te ispitește cu multe sute de cai putere și newtoni metru ambalați într-o structură de oțel de înaltă calitate sub care este comasat un pachet tehnologic de excepție.

Polivalență marca M

Este genul de automobil care te pune în fața unei dileme dificile dacă dispui de un buget generos alocat achizițiilor extravagante și nu știi dacă să cumperi ceva care merge pe roţi, plutește pe apă sau zboară. X5 M Competition reușește să coaguleze într-un mod cu totul particular toate aceste aptitudini.

Sigur că merge pe asfalt dar în același timp plutește deasupra lui și, împins la capacitate maximă, zboară razant la nivelul solului. Face asta cu o asemenea dezinvoltură că pare mai degrabă compatibil cu circuitele de mare viteză. Sau să-şi măsoare forţele, de la egal la egal, cu competitori care au zăbovit mult timp în atelierele de chirurgie mecanică.

 

Pe parcursul zilelor petrecute împreună am simţit permanent cum s-a abţinut din răsputeri să nu răbufnească şi cum, chinuit, s-a conformat la ritmul candid al traficului stradal. Sigur că bucuria de mă urca la volanul unui asemenea colos a fost la rândul ei umbrită de exercițiul de voință la care urma să mă supun. Dar pentru cele câteva momente explozive pe care mi le-a oferit, consider că sacrificiul personal a fost răsplătit cu vârf şi îndesat.

 

BMW X5 M Competition – competențe complete

Este clar că îmi încep ziua într-un mod care mă expune cu uşurinţa invidiei şoferilor şi pasionaţilor de automobilism din proximitate. Doar urmează să mă aşez la volanul unei maşini de aproape 2,5 tone care are nevoie de numai 3,9 secunde pentru a atinge 100 km/h cu start de pe loc. Şi căreia jantele de 21” par să-i fie mult prea mici.Apăs butonul roşu aprins din apropierea levierului schimbătorului de viteze ștanţat cu simbolul „///M”. Confirmarea că motorul V8 de 4,4 litri s-a pus pe treabă vine instantaneu. Balansul scurt al caroseriei urmat imediat de ralantiul care debutează impetuos, cu o tonalitate reglată în registru sever baritonal, este un moment cu adevărat memorabil. Aproape solemn…

Performanță premium – X5 M Competition

Din scaunul de la şofer înţeleg rapid nivelul de performanţă la care mă expun. Pe ecranul din spatele volanului străluceşte calm mesajul „Full drive power available shortly”. Odată cu normalizarea ralantiului mesajul se dizolvă. Privesc în jurul meu. Dincolo de finisajele cu fibră de carbon de pe bord, consolă şi padelele din spatele volanului, sunt imersat într-un cocon de tehnologie care pare să aibă un singur obiectiv: să te facă cel mai rapid pe asfalt! Un buton M Mode, doua urechiuşe roşu aprins articulate chiar deasupra spiţelor centrale ale volanului și marcate misterios cu M1 şi M2, plus trei setări pentru reglajul funcţiei Drivelogic integrată în transmisia M Steptronic cu opt trepte ar fi cele mai evidente detalii menite să te avertizeze asupra imensului potenţial dinamic care îţi este pus la dispoziţie. Confirmată sec de valoarea 330 care închide glorios scala vitezometrului.

BNW X5 M Competition – sub semnul electrificării

Dar nu e nici pe departe tot ceea ce oferă acest atlet de categorie supergrea sub capota căruia se află un V8 de 4,4 litri supra-alimentat de două turbine M TwinScroll. Lanţul cinematic include un sistem mild-hybrid de 48V de generaţia a doua, ceea ce marchează debutul acestei tehnologii în combinaţie cu un motor V8 din gama M. Pentru un randament superior, motorul electric este integrat în cutia de viteze ZF cu opt rapoarte. Contribuţia sa la efortul depus de motorul termic este de 12 CP şi 200 Nm dar preia şi funcţia de demaror. Alimentarea este asigurată de o baterie de 48V localizată în compartimentul motor. Protocolul de încărcare este axat pe energia recuperată în timpul frânarilor uzuale şi a celor executate cu frână de motor. Cumulat, sistemul hybrid dezvoltă 625 CP şi 750 Nm.

Configurări multiple – personalități multiple

Configurări multiple sunt permise, via meniul M Setup, pentru motor, transmisie, direcţie, frâne şi tracţiunea integrală M xDrive echipată cu diferențial M activ la puntea spate. Este deschisă astfel calea către un evantai de personalităţi foarte bine conturate pe care X5 M Competition şi le poate însuşi extrem de convingător. Niciuna însă nu este complet pacifistă… Totuşi, demn de menţionat în cazul unui bolid de o asemenea anvergură, când întreaga grilă de reglaje este aliniată pentru a livra comportamentul cel mai puţin combativ, X5 M este civilizat în reacţii şi uşor de strunit. Condiţia este să nu bruschezi acceleraţia. Exact aşa plec de pe loc.

Acorduri competiționale

Doar mugetul surd al motorului, captiv în limitările impuse de electronică, avertizează mocnit că nu pentru asta este făcut. Pe consola mediană descopăr comanda pentru poziţia clapetelor controlate electronic din galeria de evacuare, finalizată cu patru ieşiri zdravăn dimensionate.

Așa arată o orgă modernă. Pentru cea mai bună muzicalitate trebuie conectată la un V8 și poți cânta la ea din accelerație.

Apăsarea acestui buton are dublu rol: amplifică prezența sonoră a V8-ului şi creşte semnificativ fluxul de adrenalină al celui aflat la volan. Sau al oricărui alt pasager, indiferent de locul pe care îl ocupă. Încerc să mă temperez sub asediul noului fond sonor care pune stăpânire pe habitaclu. Și pe mine deopotrivă…

Prestații dinamice de top

Imediat ce traseul îmi permite, revizuiesc din temelii grila de configurare, afişată în format matricial.  De data asta, totul e pe Sport sau Sport Plus acolo unde s-a putut. V8-ul îmi mulţumeşte cu un mârâit viguros şi apoi cu o catapultare care îmi întinde larg un zâmbet pe faţă.

Pe măsură ce viteza creşte observ că nu există nicio oboseală în intensitatea cu care accelerează. Pare capabil să demareze cu scârţâit de roți chiar şi de la viteza maximă permisă pe autostradă. Secretul încordării uriaşe de care dă dovadă nu poate fi străin de faptul că toţi cei 750 Nm pe care îi dezvoltă sistemul hybrid sunt disponibili pe o plajă care măsoară fix 4000 rpm: de la 1800 rpm până la 5800 rpm.

Desigur, nu trebuie uitat nicio clipă că este vorba de o maşină cu o înălţime de 1,76 metri şi lată de peste 2 metri care ajunge la 200 km/h mai repede decât reuşesc să atingă 100 km/h cel puțin jumătate din autoturismele înmatriculate la noi în ţară. Dezlănţuit, X5 M Competition este cvasi incompatibil cu ritmul circulaţiei de pe drumurile publice.

Salturile uriaşe pe care le poate face în fracţiuni de secundă, atât pe scala vitezei cât şi ca distanţă, îmi amintesc de modul în care reacţionează motocicletele sport. Sau supercarurile cu forme tăioase şi cu înălţimea la acelaşi nivel cu buzunarele de la pantaloni. Devine un adevărat taifun în faţa căruia restul participanţilor la trafic sunt reduşi la statutul de spectatori.

Aportul pe care îl aduce Drivelogic în toată această angajare dinamică este, la rândul său, remarcabil. Reglat pe cel mai competitiv mod de livrare a treptelor de viteză, Drivelogic menţine turaţia motorului în gama cea mai ofertantă din punct de vedere a cuplului motor care poate fi dezvoltat în condiţiile respective. Astfel, cea mai fină apăsare a acceleraţiei primeşte cel mai straşnic răspuns din partea motorului. Evident, zgomotul care însoţeşte acest proces este unul specific circuitelor de viteză. Direcţia M Sport cu demultiplicare variabilă este o încântare. Oferă un sentiment temeinic de control care se armonizează cu intervenţiile foarte ferme ale sistemului de frânare, echipat cu discuri de frână din material compozit, perforate şi ventilate la ambele punţi. În acelaşi  timp, suspensia, sistemul de tracţiune integrală şi diferenţialul M activ de la puntea spate fixează autoritar mașina în viraje.

Probabil că şi jantele de 21” purtătoare de anvelope cu lăţimea benzii de rulare de 295 mm joacă un rol important. Dar cu siguranţă faptul că diferenţialul activ M poate gestiona transferuri ale fluxului de putere între cele două roţi în raport de la 0 până la 100% contribuie din plin la ţinuta de drum de calibru competiţional pe care o are X5 M. Prezenţa modului Track în meniul M Mode sau posibilitatea activării setării 4WD Sport pentru tracţiunea integrală confirmă această realitate.

Desigur, înainte de a le selecta eşti bombardat cu o avalanşă de avertizări importante de care trebuie să ţii cont dacă eşti un şofer responsabil. În cazul modului Track ţi se aduce la cunoştinţă că nu trebuie utilizat pe drumurile publice iar pentru a avea acces la tracţiunea integrală Sport trebuie să decuplezi DSC-ul. Prin urmare, în cele câteva momente în care am dezlănţuit forţa maximă de care dispune, am optat pentru cel mai agresiv mod care poate fi configurat pentru drumurile publice. Accesul la o setare anume poate fi memorata cu ajutorul oricăreia din cele două urechiuşe roşu aprins plasate pe volan: M1 şi M2.

Călătoria ca o artă

Totuşi, să nu uităm că în ciuda imensului potenţial dinamic, este vorba de un veritabil BMW în ceea ce priveşte arta confortului şi, implicit, a călătoriei.

Prin urmare, sunt utilizate toate resorturile care susţin apartenenţa la categoria premium. De la ergonomie până la pachetul digital extins. Scaunele sunt adevărate oaze de relaxare, cu un nivel de confort ireproşabil.

Pot fi reglate pe nu mai puţin de 14 direcţii la care se adaugă alte patru pentru suportul lombar. Poţi ajusta inclusiv gradul de strângere aplicat de susţinerile laterale ale spătarului, lungimea pernei şezutului sau chiar poziţia tetierelor. Să nu uit: ambele au opt programe de masaj care pot fi executate cu trei intensităţi diferite.

Volanul „M” oferă prize generoase care cimentează sentimentul de control într-o notă care te conectează extrem de plăcut la reacţiile maşinii.

Displayul curbat, alcătuit din două ecrane plasate sub un singur geam de sticlă, oferă o panoramă digitală completă. Nu mai puţin de 36 de pictograme afişate în meniul Acasă deschid calea către multiple subrutine menite să asigure o călătorie cât mai plăcută, sigură şi confortabilă.

Prezenţa pachetului Travel potenţează deopotrivă confortul cât şi calitatea călătoriei. Trapa Sky Lounge, cu peste 15 000 de elemente de iluminare creează o atmosferă interioară feerică, asortată la cromatica aleasă pentru iluminarea ambientală. Proporţiile generoase ale suprafeţei vitrate oferă o privelişte cuprinzătoare pentru pasagerii din spate dar şi lumină naturală din abundenţă.

Sistemul audio Bowers&Wilkins Diamond încununează în cel mai rafinat mod cu putinţă un nivel de echipare menit să satisfacă cele mai exigente preferinţe. 1475 W şi 20 de difuzoare plasate strategic creează o ambianță sonoră care surprinde prin transparență și precizie sonoră.

 

Există patru moduri de redare – Studio, Concert, On Stage și Rear – plus un Equalizer reglabil pe 7 frecvențe.

Funcționalitate optimizată

Fiind vorba de un SUV de categorie mare, nu a fost ignorată partea funcţională.

Soluţiile aplicate în acest sens sunt însă tot din sfera high-tech. Hayonul din două segmente are deschiderea asistată electric iar ruloul portbagajului este automat. La nevoie poate fi pliat într-o nişă specială aflată la baza spătarelor banchetei spate. Evident, prin apăsarea unui buton.

Nu lipseşte sistemul cu elemente antialunecare glisante pentru reţinerea bagajelor în timpul călătoriei.

BMW X5 M Competition – Realitate

Dincolo de întreg arsenalul de sisteme şi echipamente arondate confortului, siguranței și funcţionalităţii, BMW X5 M Competition este în primul rând un sportiv extraordinar. Unul care te va face să îţi doreşti să fii un şofer mai bun şi mai responsabil. Doar aşa îl vei putea descoperi cu adevărat.

 

 

TEST: BMW X6 M Competition – Prădătorul suprem – AutoTest Magazin

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


× noua = 81