Dispozitivele mecanice de cuplare a ansamblurilor de vehicule: ce sunt și de ce sunt importante?

0
284

Dacă doriți să remorcați o rulotă, o remorcă, o barcă sau o altă sarcină cu autovehiculul, aveți nevoie de un dispozitiv mecanic de cuplare, care să „lege” cele două vehicule între ele. Dar ce înseamnă acest termen și ce reguli trebuie să respectați atunci când folosiți astfel de dispozitive?

Mai jos, vă aspecte esențiale pe care trebuie să le cunoașteți despre dispozitivele mecanice de cuplare a ansamblurilor de vehicule, de la definiții și clasificări, până la legislația aplicabilă și recomandările de siguranță.

Ce sunt dispozitivele mecanice de cuplare a ansamblurilor de vehicule?

Potrivit Regulamentului nr. 55 al Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU), prin „dispozitive și piese mecanice de cuplare” se înțelege ansamblul tuturor elementelor fixate de structura, de părțile portante ale caroseriei și de șasiul autovehiculului și al remorcii, prin intermediul cărora acestea din urmă sunt conectate pentru a forma un ansamblu de vehicule sau un vehicul articulat. Părțile fixe sau mobile necesare fixării sau manevrării dispozitivelor și pieselor mecanice de cuplare sunt incluse.
Dispozitivele și piesele mecanice de cuplare pot fi de mai multe tipuri, în funcție de modul de funcționare, de dimensiuni și de compatibilitate. Astfel, ele pot fi:

  • Standardizate: dispozitive și piese care îndeplinesc în toate punctele dimensiunile și valorile standardizate prescrise de regulament. Dispozitivele trebuie să fie interschimbabile în cadrul aceleiași clase, indiferent de producător;
  • Nestandardizate: dispozitive și piese care nu îndeplinesc în toate punctele dimensiunile și valorile standardizate prescrise de regulament, dar pot fi cuplate la dispozitive și piese standardizate din clasa aplicabilă;
  • Diverse: dispozitive și piese care nu sunt conforme cu dimensiunile și valorile standardizate prescrise în regulament și nu pot fi conectate la dispozitive și piese de cuplare standardizate.

De asemenea, dispozitivele și piesele mecanice de cuplare pot fi automate sau manuale, în funcție de modul de acționare. Un dispozitiv de cuplare este considerat ca fiind automat în cazul în care este suficient ca vehiculul tractor să meargă înapoi contra remorcii pentru ca dispozitivul să se cupleze complet, să se blocheze automat și să confirme printr-un sistem de indicare fără intervenție exterioară.

Ce legislație se aplică dispozitivelor mecanice de cuplare a ansamblurilor de vehicule?

Dispozitivele și piesele mecanice de cuplare a ansamblurilor de vehicule sunt supuse unor cerințe tehnice și administrative care vizează garantarea siguranței și compatibilității între ele. Aceste cerințe sunt stabilite de diferite acte normative, atât la nivel internațional, cât și național.
La nivel internațional, principalele reglementări care se aplică dispozitivelor și pieselor mecanice de cuplare a ansamblurilor de vehicule sunt:

La nivel național, principalele reglementări care se aplică dispozitivelor și pieselor mecanice de cuplare a ansamblurilor de vehicule sunt:

  • Ordonanța Guvernului nr. 80/2000, care stabilește cerințele privind omologarea şi certificarea produselor şi materialelor de exploatare utilizate la vehiculele rutiere, precum şi condiţiile de introducere pe piaţă şi de comercializare a acestora;
  • Ordonanța Guvernului nr. 78/2000, care stabilește cerințele privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea.

Cum vă dați seama dacă un dispozitiv de cuplare este omologat?

Dispozitivele de cuplare omologate trebuie să prezinte pe suprafața lor marcajul de omologare/ numărul de omologare, fie sub formă de informație ștanțată direct pe suprafața dispozitivului, metodă întâlnită la dispozitivele de cuplare denumite și cuple de remorcare, fie inscripționate pe un autocolant sau o plăcuță atașate pe dispozitivul de cuplare, metodă întâlnită la așa numitele cârlige de remorcare.

Ce recomandări de siguranță trebuie să urmezi atunci când folosești dispozitivele mecanice de cuplare a ansamblurilor de vehicule?

Folosirea dispozitivelor și pieselor mecanice de cuplare a ansamblurilor de vehicule implică și respectarea unor reguli de siguranță, pentru a preveni accidentele și avarierea vehiculelor:

  • Alegeți un dispozitiv de cuplare potrivit pentru tipul și greutatea vehiculului și a remorcii, conform cerințelor tehnice și legislative în vigoare;
  • Verificați periodic starea tehnică a dispozitivului sau a piesei de cuplare, precum și a sistemului de frânare, de iluminare și de semnalizare a ansamblului de vehicule;
  • Asigurați-vă că dispozitivul sau piesa de cuplare este fixat(ă) corect și blocat(ă), iar cablul de siguranță este atașat corespunzător;
  • Respectați limitele de viteză și de depășire stabilite pentru ansamblurile de vehicule, precum și distanța de siguranță față de celelalte vehicule;
  • Adaptați-vă stilul de condus la condițiile de trafic, de drum și de vreme, ținând cont de dimensiunile și greutatea ansamblului de vehicule, precum și de efectele de ruliu și de balans.
  • Evitați manevrele bruște sau periculoase, precum frânarea puternică, schimbarea bruscă a benzii de circulație sau virajele la unghiuri mici.

Dacă doriți să instalați un dispozitiv de cuplare pe autovehiculul dumneavoastră, trebuie să țineți cont de următoarele aspecte:

  • Dispozitivul de cuplare trebuie să fie omologat și compatibil atât cu vehiculul cât și cu remorca pe care doriți să o tractați;
  • Dispozitivul de cuplare trebuie să fie montat corect, astfel încât să nu afecteze funcționarea sistemelor de frânare, iluminare și semnalizare ale ansamblului de vehicule și să nu obtureze placuța cu numărul de înmatriculare al vehiculului;
  • În cazul unui dispozitiv de cuplare care nu este nou, verificați temeinic starea tehnică a acestuia și asigurați-vă că nu prezintă lovituri, nu este rupt/îndoit și prezintă marcajele de omologare;
  • Dispozitivul de cuplare trebuie să respecte dimensiunile și valorile standardizate prescrise de regulamentul nr. 55 al CEE-ONU, sau să fie conform cu cerințele de omologare națională, în funcție de tipul de vehicul și de remorcă.

Pentru a instala dispozitivul de cuplare pe autovehicul, vă recomandăm să apelați la un atelier auto autorizat RAR.

Curiozități despre dispozitivele mecanice de cuplare a ansamblurilor de vehicule

Cel mai mare ansamblu de vehicule din lume a fost realizat în Australia, în anul 2006, când un camion a remorcat 112 remorci, având o lungime totală de 1.474,3 metri și o greutate de 1.300 de tone.
Cel mai lung vehicul articulat din lume este un autobuz bi-articulat numit AutoTram Extra Grand, care are o lungime de 30,73 metri și o capacitate de 256 de pasageri. Acest autobuz a fost dezvoltat în Germania și a fost testat în China, în anul 2012.
Cel mai vechi dispozitiv de cuplare cunoscut este proțapul, care este o piesă sub formă de prăjină groasă sau brat lung metalic, fixat de remorcă care în capăt are formă de inel, care se introduce într-un cârlig fixat de vehiculul tractor. Proțapul era folosit încă din Antichitate, pentru a lega carele de cai sau boi.
Cel mai modern dispozitiv de cuplare este cel magnetic, care folosește magneți permanenți sau electromagneți pentru a crea o forță de atracție între vehiculul tractor și remorcă. Acest dispozitiv are avantajul că nu necesită nicio piesă mecanică și că se poate decupla automat în caz de urgență.

Text: Ing. Alexandra DEAC, Departamentul Supraveghere de Piață

Vă recomandăm și:

La start de sezon moto

Etichetarea energetică a anvelopelor, de la A la Z

Articolul precedentFiat Topolino și Mickey Mouse
Articolul următorTEST: BMW X5 M Competition – Rafinament exploziv
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


cinci + = 11