Canalul Suez: Salvatorul de la maneta excavatorului

0
87

Zile întregi am auzit vorbindu-se foarte mult de criza provocată de nava Ever Given, care a eșuat și a blocat circulația pe canalul Suez. Mai bine de patru sute de vase au fost oprite din drum, iar pagubele au ajuns la aproape 340 de milioane de euro… pentru fiecare oră de întârziere. Omul care a rezolvat problema a fost Abdullah Abdel-Gawad, muncitorul care a deblocat nava cu ajutorul excavatorului său. Egipteanul câștigă lunar aproape 190 de dolari.

De mai bine de un an și jumătate viața ne-a fost dată peste cap de pandemia de COVID-19. Plângem după cei care au plecat dintre noi, suferim și ne rugăm pentru cei care trec prin momente grele, așteptăm cu mare speranță să ne vaccinăm tot mai mulți și tragem nădejde că o să apară și un medicament care să ajute în lupta cu acest virus necruțător. Și totuși, câteva zile, un nou eveniment ne-a pus pe jar: blocarea Canalului Suez.
S-a întâmplat pe data de 23 martie, când o navă-container de patru sute de metri lungime a eșuat și a blocat canalul. Comandatul navei a dat vina pe o furtună care s-a pornit brusc, dar anchetatorii analizează și ipoteza unei manevre greșite. Cert este că mastodontul de 240.000 de tone s-a înfipt în mal și a dat peste cap traficul din această zonă. „Va afecta, practic, tot ce vedeţi în magazine”, a declarat pentru NBC Lars Jensen, expert în comerţ maritim. Mai mulți specialiști preconizau că vor urma perturbări serioase. Nike, Costco, Toyota, Honda sau Samsung aveau deja probleme cu aprovizionarea, iar incidentul din canalul Suez le-a adus și mai mari bătăi de cap, în vreme ce producătorul brazilian Suzano avertiza că există posibilitatea unei crize de hârtie igienică.
Canalul Suez, deblocat de Abdullah și excavatorul său
Autoritățile s-au bâlbâit câteva ore, iar după aceea l-au trimis Abdullah Abdel-Gawad să încerce să rezolve problema. Omul nu a pus prea multe întrebări, s-a urcat pe excavatorul său, care poartă pe el urmele și altor încercări grele, și s-a pus să sape pentru a elibera carena vasului. A părut o luptă între David și Goliat, ilustrată de o fotografie în care excavatorul, bine proțăpit pe șenilele sale, condus de Abdullah, apărea extrem de mic lângă mastodontul din oțel încărcat din plin cu mărfuri.
În vreme ce Abdullah Abdel-Gawad și al său excavator luptau să rezolve criza, internetul era plin de glume. Una dintre ele, pe care a reținut-o, avea scris în dreptul navei «Celulita mea», iar pe excavatorul lui «O ceașcă de ceai verde». Altă glumă l-a enervat, dar l-a și ambiționat. „Oamenii au spus: «Autoritatea Canalului Suez a luat măsuri și a trimis echipament de mărimea unui bob de orez». Asta m-a supărat, dar m-a și motivat, pentru că voiam ca lumea să spună: «A reușit»”, a declarat Abdullah, la finalul aventurii, într-un interviu acordat Business Insider. Șase zile a muncit pe rupte și a dormit doar trei ore în fiecare noapte. Nava s-a ridicat șase metri, după ce mareea a urcat nivelul apei, iar sarcina lui a fost să îndepărteze pietrele, nisipul și pământul care blocau carena… aproape 20.000 de metri cubi. I-a fost frică! Foarte frică. În timp ce ridica munți de pământ se temea să nu dezechilibreze nava, iar colosul să se răstoarne peste el.
Abdullah a povestit că după două zile au venit lângă el alți doi excavatoriști. Oamenii s-au temut să lucreze direct sub navă așa că s-au mulțumit să stea mai departe și să care pietrele excavate de el. „M-au găsit lucrând acolo și a fost ceva de genul: «Ok, tipul ăsta muncește sub navă. Nimeni nu se bagă peste el»”. Abdullah a realizat la final, când a început să dea interviuri, cât de mare a fost realizarea lui. Prin Canalul Suez trec zilnic mărfuri de peste opt miliarde de euro. Multe afaceri au fost salvate în acest fel de ­Abdullah Abdel-Gawad, muncitorul care câștigă lunar trei mii de lire egiptene. Asta înseamnă 190 de dolari americani! După câteva zile, alte două nave au avut probleme când au traversat canalul, dar lucrurile nu au fost serioase. Oamenii nu s-au mai speriat. Știau că Abdullah este gata să urce din nou la volanul excavatorului și să rezolve criza.
Importanța Canalului Suez
Canalul Suez este cea mai scurtă rută maritimă între Asia și Europa și face legătura între Marea Roșie și Marea Mediterană. Aproape 12% dintre schimburile comerciale globale tranzitează această zonă. Canalul Suez are o lungime de 193 de kilometri și în cel mai îngust punct este lat de doar 300 de metri. Canalul Suez a fost construit în anul 1869 de Ferdinand de Lesseps, fost diplomat și antreprenor francez. Până la inaugurarea lui, bunurile erau transportate pe pământ între Marea Mediterană și Marea Roșie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


patru × 2 =