Dacă ați văzut filmele clasice franțuzești făcute celebre de actorul Louis de Funes, atunci știți ce este un Citroen Mehari. Una dintre cele mai simple și robuste mașini construite de către producătorul francez.
Citroen Mehari a fost probabil unul dintre primele crossover-uri construite. Într-o eră în care lumea auto era clar împărțită în categorii, Citroen îndrăznea să creeze un automobil cu mai multe fațete. Lansat în 1968, Mehari folosea platforma tehnică a modelului Dyane 6 și motorul provenit de la 2CV, unul dintre cele mai populare automobile produse vreodată de constructorul francez. Varianta Mehari, dedicată folosirii pe drumuri mai puțin amenajate avea să se dovedească aproape la fel de atractivă pentru clienții din Franța și rămânea în producție până în 1988.
Caroseria minimalistă, deschisă, era fabricată din plastic, iar pentru situațiile când pasagerii trebuiau să se adăpostească de forțele naturii, un soft-top textil putea fi amplasat manual. Existau doar două portiere minuscule, în dreptul locurilor din față, iar parbrizul se putea rabata peste capotă în stilul Jeep-ului Willis.
Având caroseria din plastic, Citroen Mehari era un automobil extrem de ușor. Varianta standard cântărea doar 535 kilograme şi împreună cu suspensia independentă cu cursă lungă, împrumutată de la modelul 2CV, îi oferea lui Mehari adevărate aptitudini în teren accidentat. Reversul medaliei era comportamentul rutier, tangajul fiind pronunțat pe viraje. Puterea era furnizată de un motor boxer cu doi cilindri de 602 cmc. Propulsorul mai fusese folosit și pe modelele Citroen 2CV și Ami. O versiune similară a acestuia a fost folosită și pentru Oltcit Special, model ce a fost fabricat în România, la uzina de la Craiova.
Datorită caroseriei deschise și culorilor vii, Mehari devenea popular mai ales în zona litoralului francez. De altfel, avea să fie apreciat cel mai mult în Franța și Belgia și, deși Citroen a încercat și piețele de export, succesul a fost limitat.
Varianta standard a lui Mehari avea transmisie pe puntea față, dar în 1979 Citroen avea să producă și o versiune cu tracțiune integrală. Modelul 4×4 putea fi recunoscut după roata de rezervă amplasată pe capotă, aripile evazate și barele de protecție mai pronunțate. Doar 1.300 de exemplare 4×4 au fost făcute, producția fiind oprită în 1983. Astăzi, exemplarele Citroen Mehari cu tracțiune integrală sunt extrem de rare și apreciate.
Să ne oprim și asupra numelui. Mehari, cu accent pe litera „e”, este o specie de cămilă dromader faimoasă pentru viteza pe care o poate atinge. Meharist era termenul prin care era desemnat un membru al cavaleriei Armatei Africii care folosea o astfel de cămilă.
De altfel, modelul avea să fie pe placul Armatei Franceze, Citroen Mehari intrând în dotarea armatei din Hexagon. Mai mult de 7.000 de exemplare au fost folosite astfel. În plus, Citroen Mehari devenea celebru și prin aparițiile pe marele ecran. Folosit de actorul Louis de Funes în seria de filme Le Gendarme (Jandarmul).
După ce producția a fost oprită în 1988, Citroen nu a mai înlocuit modelul, dar nu a uitat celebritatea adusă. Astăzi, Citroen oferă pe piața din Franța, modelul E-Mehari, un demn urmaș al celui clasic, dar transpus în epoca modernă. Noul Citroen E-Mehari folosește un motor electric, iar liniile de design sunt inspirate atât de clasicul Mehari, cât și de actualul Citroen C4 Cactus.