Noul coronavirus a oprit întreaga industrie auto în doar câteva săptămâni. Nimeni nu a crezut în acest scenariu în luna februarie, când China încă se lupta cu noul virus, dar realitatea s-a dovedit a fi mai dură.
La jumătatea lunii februarie, Europa încă nu credea că noul coronavirus, care punea la grea încercare China și Coreea de Sud, va fi o problemă pentru Bătrânul Continent. Lumea auto se pregătea pentru Salonul Auto de la Geneva, deplasările încă se făceau fără probleme și evenimentele auto erau în pregătire.
Apoi, primele cazuri au început să apară în nordul Italiei. Cei mai precauți organizatori au început să amâne evenimentele care aduceau la un loc un număr mare de oameni. Organizatorii Salonului Auto de la Geneva, cel mai important eveniment auto al începutului de an, se țineau tare și spuneau că monitorizează atent situația.
Reprezentații mărcilor auto erau deja la Palexpo, centrul expozițional de lângă aeroportul de la Geneva, și majoritatea standurilor erau deja construite, iar noile modele erau prezente. Însă, pe 28 februarie, doar cu două zile înainte de deschiderea salonului pentru reprezentanții presei, oficialii statului elvețian au decis interzicerea evenimentelor ce implică adunarea a mai mult de 1.000 de oameni. Acest lucru a forțat practic organizatorii să anuleze evenimentul, invocând forța majoră. Pentru prima dată în lunga istorie a Salonului elvețian, acesta a fost anulat. Geneva a găzduit prima ediție în 1905 și au fost întreruperi doar în timpul marilor conflagrații mondiale. Până acum.
În paralel, constructorii auto au început să amâne evenimentele de lansare pentru cele mai noi modele din cauza restricțiilor de călătorie, dar și pentru sănătatea participanților.
Însă, anularea evenimentelor din lumea auto a fost doar primul pas.
Italia a fost prima țară afectată grav de răspândirea coronavirusului Covid-19, cea mai lovită parte fiind chiar nordul țării, acolo unde sunt localizate cele mai importante firme din industria auto.
Pe 11 martie, grupul italian FCA anunțat închiderea temporară a patru fabrici din peninsulă: Pomigliani d’Arco, Melfi, Atessa și Cassino. Acest uzine produc modele precum Fiat Panda, Fiat 500X, Jeep Renegade, Fiat Ducato, Alfa Romeo Giulia și Alfa Romeo Stelvio.
Prima etapă din Campionatul Mondial de Formula 1 a fost și ea afectată. Etapa din Australia părea să rămână în calendar, cu toate echipele prezente pe circuitul din Melbourne, când primul caz de Covid-19 a apărut în cadrul echipei McLaren. Team-ul britanic s-a retras imediat din competiție, dar, ulterior, FIA a decis anularea etapei. Formula 1 va avea, în cel mai fericit caz, un sezon redus în 2020, etapa de la Monte Carlo fiind deja anulată, iar Marile Premii din Olanda și Spania amânate.
În timp ce în China uzinele auto reporneau încet, inclusiv fabrica Honda din Wuhan, cel mai afectat oraș, în Europa valul de închideri era abia la început. Lamborghini și-a închis uzina din Sant’Agata Bolognese pe 13 martie, urmată apoi de închideri anunțate de grupul PSA pe 16 martie. Ford și Volkswagen au anunțat că vor fi nevoiți să oprească temporar producția.
Pe 17 martie, România a fost direct afectată, Ford sistând producția la Craiova, iar cei 4.000 de angajați au fost trimiși în șomaj tehnic. O zi mai târziu, Dacia a făcut același lucru cu uzina de la Mioveni.
Foto: GIMS
Acest articol face parte din numărul 254 – exclusiv online – al revistei Auto Test Magazin.
http://www.autotestmagazin.ro/grupul-volkswagen-amana-reluarea-productiei/
http://www.autotestmagazin.ro/editorial-inamicul-public/
http://www.autotestmagazin.ro/extinderea-valabilitatii-certificatelor-de-atestare-ale-inspectorilor-itp-si-ale-conducatorilor-de-ateliere-auto/