Porsche a decis că România este o destinație excelentă pentru pasionații de automobile și a organizat un eveniment special, desfășurat pe două dintre cele mai cunoscute drumuri de munte de la noi din țară: Transalpina și Transfăgărășan.
Iar pentru a le putea descoperi așa cum trebuie Transalpina și Transfăgărășan, Porsche a adus două dintre cele mai noi modele din gama sa de SUV-uri performante: Cayenne GTS și impresionantul Macan GTS.
Evenimentul care a adus la Sibiu reprezentanți ai presei auto din toată Europa a fost organizat de Porsche Central Europe, filiala producătorului german care se ocupă de Europa Centrală și de Est.
Timp de două zile, grupul de jurnaliști a avut ocazia să descopere două dintre cele mai frumoase drumuri montane din România, la volanul unor modele recente din gama Porsche, dar și peisajele pitorești din jurul Sibiului și o parte dintre referințele culinare din acest oraș.
Pentru noi, cei din România, aventura a început cu un drum de la București la Sibiu, parcurs la volanul noului Porsche Cayenne GTS. Odată instalați la Sibiu, au urmat două zile în compania celor două celebre drumuri de munte de la noi din țară. Fiecare dintre șosele a fost asociată cu un model Porsche din gama de SUV, astfel că urma să descoperim Transalpina la volanul lui Cayenne GTS, iar Transfăgărășanul urma a fi parcurs cu impresionantul Macan GTS.
Producătorul german nu este străin de frumusețile și potențialul turistic pe care îl oferă România și organizează, prin divizia sa numită Travel Club, un eveniment asemănător pentru clienții săi, numit Porsche Adventure Tour of Romania, șase zile în care posesorii de Porsche pot descoperi cele mai frumoase locuri din Brașov, Bran, Sighișoara și Sibiu, alături, bineînțeles, de parcurgerea celor două drumuri montane.
Transfăgărășanul a fost făcut celebru pe plan internațional de emisiunea auto Top Gear, în formatul ei clasic. Atunci, cunoscutul prezentator Jeremy Clarkson avea să spună că această şosea este, probabil, cel mai bun drum de condus din lume. De atunci, șoseaua alpină ce leagă Curtea de Argeș de Sibiu a devenit loc de pelerinaj pentru mii de turiști străini pasionați de automobile și motociclete.
Revenind însă la evenimentul nostru cu Porsche pe Transalpina și Transfăgărășan, ne-am trezit într-o frumoasă dimineață de luni, într-o parcare de hotel plină de exemplare Porsche Cayenne GTS și Macan GTS. Împărțiți pe grupe, am fost desemnați ca în prima zi să parcurgem Transalpina la volanul noului Cayenne GTS.
Ce este GTS? În primul rând un acronim pentru Gran Turismo Sport. În cazul Porsche, aceste litere desemnează modelele cu o sportivitate accentuată. Sunt inspirate direct din istoria mărcii, în 1964 fiind folosite pentru prima dată pentru modelul Porsche 904 Carrera GTS.
Noul Cayenne GTS este poziționat în gama SUV-ului Porsche full-size, între modelul Cayenne S și Cayenne Turbo. GTS-ul a fost mereu varianta cu veleități sportive, dar nu atât de nebună ca versiunea Turbo. Noul Cayenne Turbo S are acum sub capotă un motor V6 de 3,6 litri bi-turbo. Porsche a trecut și acest model prin curentul downsize și a preferat un motor mai mic. Până la generația anterioară, Porsche Cayenne GTS folosea un propulsor V8 aspirat, de 4,8 litri.
Noul motor V6 furnizează 440 CP, la 6.000 rpm, iar cuplul maxim este de 600 Nm între 1.600 și 5.000 rpm. Puterea este transmisă către toate cele patru roți prin intermediul unei cutii de viteze automată cu opt trepte. Chiar dacă nu duce lipsă de putere, Cayenne își arată vârsta. Pentru un model lansat în 2011, interiorul are elemente care nu mai sunt moderne, iar noul motor V6 se chinuie uneori să livreze performanța necesară. Sunetul a rămas, chiar dacă este necesară apăsarea unui buton de pe consola pentru ca acesta să devină gutural și pregnant. Direcția este precisă, iar ținuta de drum foarte bună. Suspensia este mai rigidă față de celelalte modele din gamă, dar nu devine supărătoare la trecerea peste denivelări. Una peste alta, Cayenne GTS s-a dovedit a fi o mașină excelentă pentru a redescoperi Transalpina. Am accesat drumul undeva mai sus de Sibiu trecând printr-o serie de sate săsești. Intrați în porțiunea împădurită, am savurat înșiruirea de viraje care ne-a dus către Obârșia Lotrului și apoi ascensiunea către partea montană. Din păcate, drumul nu este terminat nici acum, existând încă porțiuni scurte neasfaltate, care devin enervante. Mai mult, undeva aproape de zona cea mai înaltă, o parte s-a surpat și drumul este restricționat la o singură bandă.
Reveniți în Sibiu după o zi lungă, abia am avut timp să respirăm pentru că a doua zi am luat-o de la capăt. De data aceasta, destinația era Transfăgărășanul, pe care urma să îl parcurgem în ambele sensuri la volanul lui Macan GTS. Cel mai nou SUV din gama Porsche nu mă impresionase la primul contact pe care l-am avut. Ce-i drept, era vorba despre o versiune diesel, cel mai probabil de preserie. Acum însă, Macan GTS avea să îmi rescrie reperele din această clasă de automobile. Nu aș fi crezut că un SUV, fie el și compact, poate fi atât de dinamic pe un drum de munte. Înainte să mă urc la volan și să parcurg Transfăgărășanul poate mi-aș fi dorit ca modelul să fie un 911. După experiența cu Macan, nu mai voiam altceva. Motorul V6 bi-turbo de 3,0 litri ce furnizează 360 CP la 6.000 rpm și 500 Nm între 1.650 și 6.000 rpm, asociat cu tracțiunea integrală incredibil de eficientă și cutia automată PDK cu două ambreiaje și șapte trepte sunt un mix incredibil de reușit. Indiferent de abuzul îndurat, Macan GTS reușește să își mențină o ținută de drum neutră. Intri în viraj, ajustezi direcția și accelerezi puternic la ieșire. Doar dacă vom exagera foarte mult cu pedala de accelerație, va apărea subvirarea, în rest, Macan GTS este perfect. 5,2 secunde sunt necesare pentru a accelera până la 100 km/h. Pentru o mașină ce cântărește aproape două tone, Macan GTS este o operă de artă. Te îmbie la călătorie și o face în cel mai frumos mod posibil, oferindu-ți plăcerea pură a condusului. Iar Transfăgărășanul rămâne, indiferent ce s-ar spune, cel mai frumos drum alpin de la noi din țară.
Text: Dragoș Băltățeanu / Foto: Dragoș Savu și Radu Chindriș – Porsche