Miroase a istorie adevărată, nefardată, pur românească. La anul face 40 de ani, dar nu a călătorit decât 266 de kilometri. Nu am scris greșit. Dacia 1300 LS din povestea noastră a făcut 266 de kilometri în 39 de ani, puțin peste șase kilometri pe an.
Pare o floare rară, îngrijită cu multă dragoste și grijă de un grădinar priceput. „Grădinarul” este Nicu Bucaleț şi a moștenit din familie pasiunea pentru mașini. Tatăl a lucrat ca șef de service, iar unchiul a fost maistru auto. Amândoi l-au învățat mecanică pe cel mic. La 14 ani îți schimba setul motor și era gata să-ți demonteze cutia de viteze și ambreiajul. Nu a fost o surpriză pentru nimeni că puștiul talentat la mecanică s-a înscris la o școală auto și a luat permisul de șofer profesionist. Nicu a avut până acum mai multe Dacii. Dar cel mai mult și-a dorit să-și cumpere „cea mai nouă-Dacie veche” pe care a găsit-o, scoasă la mezat, pe un site auto. Printr-un intermediar proprietarul mașinii cerea 10.000 de euro, așa că și-a pus, resemnat, pofta-n cui. „Primesc un telefon, într-o dimineață. Prietenul meu îmi spune: «Fugi și ia mașina. Vezi să nu dai bani, că este plătită. Acesta este cadoul meu pentru ziua ta». Când am auzit, să-mi cadă telefonul din mână”, povestește emoționat Nicu Bucaleț. S-a dus într-o fugă să-și ridice cadoul. Mașina a fost fabricată în anul 1978 și avea la bord, la vremea respectivă, 252 de kilometri. Primul proprietar nici măcar nu a înmatriculat-o și a parcat-o într-un hambar, de câDaciand a luat-o. Nicu a spălat și degresat două luni la ea. „Am găsit mici pete de rugină, pentru că în unele locuri și-a făcut culcuș o familie de șoareci. Am avut noroc. Nu au fost șobolani, că ăia rodeau tot” povestește Nicu. Mașina a câștigat deja două premii la Concursul de Eleganță de la Sinaia: Premiul întâi pentru „fabricat în România”, dar și trofeul pentru „conservare”.
«Prima mașină pe care am condus-o a fost o Dacie 1300, care a aparținut tatălui meu. Avea numărul 2 DJ 3300 și era albă, la fel ca asta.» – Nicu Bucaleț
Dacia are în continuare toate piesele și accesoriile cu care a fost dotată în 1978 la Pitești, iar sigiliile sunt intacte, așa cum au fost puse de oamenii de la C.T.C. „Carburatorul este puțin înfundat, dar am preferat să nu umblu la el, ca să nu-i desfac sigiliul. Mașina are un miros specific, de Dacie, nostalgicii știu ce spun, îmi vine să dorm în ea. Îmi aduce aminte de copilărie”, povestește proprietarul în timp ce dă drumul casetofonului produs de Tehnoton, o firmă din Iași care și-a început activitatea în anul 1972. Nicu conduce atent printre străduțe. Mașina este scoasă „la plimbare”, la câteva săptămâni, ca să nu se blocheze frânele, și este prezentată la fel de fel de evenimente speciale. Oamenii se minunează când află câți kilometri are la bord, pun întrebări și vor poze. Nicu încearcă să o protejeze de curioși și caută mereu, preventiv, piese de rezervă. A găsit pe internet un set motor Borgo. Nu avea nevoie de el, dar l-a cumpărat și l-a pus în… living. Soția a fost nemulțumită și l-a luat la întrebări. „I-am spus că trebuie să-l feresc de umezeală. Este adevărat că setul motor nu dă foarte bine lângă televizor” povestește amuzat Nicu. Și în curtea socrilor a făcut garaj. A lăsat acolo două mașini, o Dacie Sport cu seria de caroserie 266 și un Renault 12, dar și alte piese. Sunt mulți curioși care întreabă de prețul Daciilor, mai ales de cel al modelului 1300 LS. Mașina nu este de vânzare, iar cele două fete ale lui Nicu știu clar acest lucru. „Nu o vând, nici dacă vine Țiriac şi îmi aduce o valiză cu bani. Mașina aceasta va rămâne în familie” spune apăsat Nicu Bucaleț. Ne oprim, un domn se apropie și începe să pună întrebări. Nu-i vine să creadă că Dacia a făcut doar 266 de kilometri. Oare câți kilometri va avea peste alți 40 de ani?
Text/ Foto: Sorin BARBU