Jogger este primul model din gama Dacia care beneficiază de un sistem hibrid. Pentru a face cunoştinţă în premieră cu varianta purtătoare a tehnologiei E-Tech am mers tocmai în Portugalia. Lansarea a avut loc luna trecută și a inaugurat un nou capitol în istoria mărcii noastre naţionale.
Dacia Jogger își extinde oferta cu varianta Hybrid 140 care poate beneficia de o vizibilitate consistentă datorită popularității acestui model. Statistici din 21 de țări europene îl poziționează pe locul secund în ierarhia celor mai bine vândute modele către persoane fizice în segmentul compact (cu excepția SUV‑urilor). Am făcut cunoștință cu el sub soarele blând al Portugaliei, pe trasee din jurul Lisabonei care au traversat locuri desprinse parcă din cataloagele cu oferte de vacanțe de vis. Evident, aproape permanent am fost însoțiți de priveliștea copleșitoare și de zbuciumul neostoit al Atlanticului. Mi-ar plăcea să relatez mai multe despre farmecul aparte al ținuturilor pe care le-am străbătut împreună, dar risc să transform evenimentul de lansare într-un ghid turistic. Prin urmare, vă las să descoperiți singuri, dacă nu ați făcut‑o deja, serenitatea și solemnitatea peisajelor și a așezărilor portugheze.
Automobil de familie cu rol polivalent, Jogger s-a integrat în peisajul unduitor și foarte ofertant din proximitatea Lisabonei cu aceeași naturalețe cu care s-a mulat și pe așteptările sau preferințele clienților. Combinația dintre o caroserie de lungimea unui break compact, spaţiul interior de talia unui minivan, caracteristicile de trecere ale unui SUV (garda la sol rămâne în continuare 200 mm, deşi greutatea proprie a crescut cu până la 180 kg din cauza sistemului hibrid) plus posibilitatea de a oferi două locuri suplimentare (şi veritabile!) pe rândul trei, fac din acest model un reper aparte în peisajul automobilistic actual. Faţă de restul gamei, noua versiune se detaşează prin înglobarea pachetului E-Tech, fără a face compromisuri sau sacrificii în ceea ce priveşte spaţiul interior sau comportamentul dinamic. Pachetul hibrid are cinci componente principale: motorul pe benzină de 1,6 litri cu patru cilindri (140 CP, 148 Nm), motorul electric principal responsabil cu tracţiunea (49 CP, 205 Nm), un demaror / generator, o transmisie automată electrificată și o baterie litiu-ion de 230 V şi 1,2 kWh.
Plecarea de pe loc se face întotdeauna în modul electric. Prin urmare, transmisia are două subansamble distincte. Unul cu două trepte destinat doar cuplării motorului electric şi un altul arondat motorului termic, cu patru trepte. Pentru că din schema cinematică lipseşte ambreiajul, schimbările de treaptă se fac prin sincronizarea turaţiilor arborelui motorului şi al transmisiei cu ajutorul sistemului demaror / generator astfel încât cuplările să fie cât mai line şi mai prompte. Prezenţa a dou[ subansamble în cutia de viteze şi a două tipuri de propulsie care pot funcţiona simultan sau separat, face posibilă distribuirea fluxului de forţa în trei moduri: fie către roți, fie către baterie, fie către ambele. Sistemul se autogestionează permanent astfel încât consumul de combustibil să fie menţinut la cel mai scăzut nivel cu putinţă în orice scenariu de rulare.
Prezenţa tehnologiei hibrid nu afectează spaţiul interior, fie că este vorba de cel destinat pasagerilor, fie că este vorba de cel din portbagaj. Practic, valorile volumului util se suprapun cu cele ale variantelor cu cinci sau șapte locuri neelectrificate. Plasarea bateriei de acumulatori în locul rezervorului GPL de la varianta ECO-G 100 (care ocupa oricum, sub planşeu, locul roții de rezervă) a permis păstrarea layout‑ului deja consacrat. Totuşi, nu se poate spune că habitaclul este neschimbat. Grafica confirmă noua identitate de marcă și este prezentă atât la exterior (calandrul frontal) cât şi la interior (volan). În plus, există un nou instrumentar de bord sub forma unui display TFT de 7 inci color care include un stoc important de informaţii. Originea Renault este evidentă. Atrage atenţia pictograma animată din colţul din stânga sus care reprezintă trio‑ul responsabil cu deplasarea – motorul termic, motorul electric şi roţile. Astfel, dintr-o singură privire afli imediat ce tip de propulsie este folosit în momentul respectiv.
Dintre cele două variante de echipare disponibile, Expression (culoare Terracotta Brown) şi Extreme (culoare Schiste Grey), am ales modelul mai puţin ferchezuit. Adică pe primul dintre ele. Lipsa climatizării automate şi a ornamentaţiei interioare prezentă pe Extreme fac ca varianta Expression să pară un picuţ mai contondentă din punct de vedere vizual. Noroc că sistemul hibrid care totalizează 140 CP (şi 205 Nm în modul electric) împreună cu transmisia automată extrem de emolientă atrag atenţia imediat asupra aspectelor esenţiale ale acestuia: eficacitatea şi comportamentul dinamic. Prezenţa literei „B” pe grila schimbătorului de viteze confirmă eficiența energetică care însoţeşte orice acţiune iniţiată de şofer. Posibilitatea de recuperare mai intensă a energiei de frânare pentru încărcarea mai rapidă a bateriei (până la limita a 7 km/h care corespunde ralantiului) are drept scop oferirea de asistență electrică în cât mai multe scenarii. Astfel, este posibil ca până la 80% din timpul de rulare în oraș să se poată face exclusiv în mod electric, ceea ce ar putea însemna o reducere a consumului de combustibil cu până la 40% față de cel realizat de un vehicul cu motor termic echivalent. Folosind doar propulsia electrică poate fi atinsă o viteză maximă de 65-70 km/h. Ocazional, în funcție de nivelul de încărcare al bateriei ar putea urca până la 160 km/h. Fabricat la Mioveni, noul venit în gama Dacia este disponibil în două variante constructive (cinci sau șapte locuri) şi două niveluri de echipare (Expression şi Extreme).
(Articol publicat în nr. 278 al revistei Auto Test Magazin)
http://www.autotestmagazin.ro/dacia-jogger-o-noua-ofensiva/