Dacia Logan & Sandero: Momentul schimbării

0
178

Cu cea de-a treia generație Logan și Sandero, Dacia și-a susținut deja examenul de maturitate chiar dacă modelul l-a luat cu brio la 16 ani de existență. Cu alte cuvinte constructorul național a devenit un soi de copil teribil al grupului Renault fără să-i fie teamă să se etaleze lumii auto și să spună lucrurilor pe nume.

Evenimentul de lansare a celei de-a treia generații a modelelor Dacia Logan și Sandero, împreună cu varianta Stepway, m-a dus la Centrul Tehnic Titu, unde am ajuns cu un Sandero Stepway și m-am întors cu un Sandero TCe 90. Însă am avut ocazia să-l văd la lucru pe pista de încercări, ce-i drept pentru scurt timp, și pe spectaculosul Logan.
Și nu cred că este deloc exagerat atributul alăturat cunoscutului model pentru că cea de-a treia generație reprezintă un veritabil salt de imagine și mai ales tehnologic.
Exteriorul celei de-a treia generații (comune) este cizelat și matur. Este poate cea mai complexă abordare a unui model al brandului național și o schimbare de direcție ­oferită de noua platformă folosită de ­Renault la actuala generație Clio. Când s-a spus că este cu adevărat nouă această a treia generație chiar a fost o afirmație făcută pe bune. Apare și o nouă semnătură luminoasă, cea care are ca temă centrală Y-ul culcat și care va deveni valabilă pentru toată gama Dacia.
Dacă este o generație cu adevărat nouă? DA! Pentru că este construită pe aceeași platformă CMF (Common Module Family), cea care până în 2022 va deservi 80% dintre vehiculele Grupului Renault, iar în cazul de față este deja folosită pentru actuala generație Clio, cea de-a cincea. Gurile rele spun că implementarea unor elemente ale unei platforme tehnice, culmea tot de la Clio, s-a mai folosit înainte de Logan. Ați ghicit, era vorba despre Dacia SuperNova. Probabil că de aici a început povestea cu Loganul care era construit, ca un fel de Frankenstein, din repere tehnice disparate găsite prin banca de organe a celor de la Renault.
Însă acum vorbim despre o abordare conformă cu vremurile moderne, în care Dacia demonstrează că este suficient de matură încât să se desprindă de tutela „parentală” și să-și găsească propriul drum mergând pe propriile… roți. Iar în centrul ei este platforma modulară CMF-B, adică poate suferi modificări sau adaptări în funcție de cerințele constructive ale modelului pe care este implementată. Așa se face că poate fi folosită pentru ampatamente sau structuri externe diferite și implicit forme de caroserii diferite, evident, cu dimensiuni de gabarit diferite. Și este exact ceea ce se întâmplă la noua generație Logan, Sandero și Sandero Stepway. Și tot astfel a fost posibil ca, de exemplu, ocupanții locurilor din spate să capete în plus spațiu pentru picioare, iar portbagajele să câștige în volum.
S-a pus accent foarte mult pe aerodinamica mașinii. Un nou profil de capotă și o grilă care îi permite aerului să treacă mai ușor prin ea sunt elemente care trebuie să contribuie la un consum redus și cu emisii pe măsură. A scăzut în înălțime, însă accesul în interior este ca la o mașină din clasa ­superioară, indiferent unde v-ați așeza. „Ok!…” se va spune „…și cum rămâne cu actuala generație Clio?”. Sunt multe echipamente hi-tech care se regăsesc la subcompacta franceză, dar filosofia Dacia urmărește să le aducă în gama proprie doar pe cele care sunt esențiale. Ideea este să se păstreze doar lucrurile simple și cele mai utile pentru viitorul posesor de Sandero, de exemplu, cum este asistența de frânare la urgență. S-a renunțat la camerele de recunoaștere a semnelor de circulație pentru ca platforma să permită adaptări în sensul simplificării și răspunsului concret la nevoile și așteptările viitorilor cumpărători.
Aceeași abordare s-a făcut și din punct de vedere al structurii. A fost esențială optimizarea masei platformei noului Sandero, pentru că unul dintre obiective a fost obținerea unor valori mici ale CO2 și consumului de carburant. Este evident că alte valori vor apărea în cazul unor mașini cu ampatament mai mare sau cu mai mult spațiu pentru locurile din spate. Și practic asta permite platforma, adică să fie posibile aceste adaptări.

„Tot noua platformă a permis ca direcția să fie asistată electric, care face ca eforturile la volan în manevrele de parcare, chiar și pe autostradă, să fie ameliorate cu 36% față de vechiul Logan care era asistat hidraulic. Același sistem îl găsim și la Clio” a spus cu această ocazie Mihai Bordeanu, Directorul de Marketing al mărcii Dacia. „Suspensia este special gândită pentru Sandero. Principalul nostru obiectiv a fost să păstrăm punctul forte al mașinii, care este confortul pe orice fel de tip de drum. Spre deosebire de Clio, de exemplu, care este mai mult o mașină citadină și dispune de alte reglaje ale suspensiei. Iar noi am încercat să ranforsăm confortul și să ameliorăm foarte mult comportamentul mașinii. Pentru că vechiul Sandero, în anumite situații de viraje, avea un ruliu pronunțat, iar acesta a fost corectat la noua generație”, a completat Mihai Bodeanu.
Partea de motorizare este destul de restrictivă la ora actuală. Un motor în trei cilindri în trei trepte de putere, SCe 65, TCe 90 și cea mai mare ECO-G 100 fiind și o demonstrație de tehnologie duală benzină-GPL. Transmisiile vin cu noutăți, una manuală cu 6+1 raporturi și una CVT. Nu vor exista variante mai mari de cilindree pentru că decizia unor asemenea valori a fost luată în funcție de cerințele exprimate de clienții Dacia. Iar important pentru constructorul național a fost să obțină cel mai bun raport calitate/preț. Și cu siguranță o variantă de motorizare hibridă face parte din planurile mărcii.
Prețurile sunt apropiate de generația anterioară. Logan și Sandero au trei niveluri de echipare – Acces, ­Essential și Comfort – și încep de la 8.400 de euro (TVA inclus) pentru versiunea Access, cu motorul  SCe de 65 CP, respectiv, 8.600 de euro, tot pentru versiunea Acces și motorul SCe 65. Sandero Stepway are doar nivelurile de echipare Essential și Comfort, iar prețul începe de la 12.050 de euro (TVA inclus) pentru versiunea Essential cu motorul TCe de 90 CP.
Cea de-a treia generație va fi produsă în cele trei uzine devenite tradiționale. La Pitești vor fi produse noul Logan și Sandero Stepway, iar în Maroc, la uzina din Tanger, vor fi produse Sandero și Stepway, în timp ce la uzina de la Casablanca vor fi asamblate toate cele trei modele – Logan, Sandero și Sandero Stepway.

Foto: Dacia

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


4 − = trei