Dakar 2021: A 14-a oară

0
233
Mini-ul JCW pilotat de Stephane Peterhansel a obținut victoria în ediția 2021 a Dakar-ului

Francezul Stephane Peterhansel a scris istorie la ediția 2021 a rally-raid-ului Dakar. A obținut o nouă victorie la finalul a două săptămâni extrem de dure.

Dakar-ul nu a luat pauză în ciuda problemelor cauzate de pandemia de coronavirus, iar caravana concurenților s-a îndreptat către Arabia Saudită încă din primele zile ale anului 2021.
Cu condiții speciale impuse încă de la început, testări pentru detectarea virusului și zboruri charter speciale, caravana Dakar-ului s-a reunit pentru al doilea an consecutiv în orașul saudit Jeddah, ce avea să fie punctul de start și de finiș pentru ediția cu numărul 43 a celei mai dificile curse de rally-raid din lume.
Dakar 2021, a doua ediție găzduită de Arabia Saudită, a debutat pe 3 ianuarie în Jeddah, iar după 12 etape și aproape 8.000 de kilometri parcurși, a revenit în orașul de pe malul Mării Roșii, pe 15 ianuarie. Raliul Dakar este cunoscut drept cea mai dură provocare din motorsport și a dovedit că devine și din ce în ce mai dificil de la o ediție la alta. Comparativ cu 2020, când raliul s-a desfășurat pentru prima oară în Peninsula Arabă, în 2021 navigația a fost mai dificilă, roadbook-urile au fost înmânate în toate zilele cu 20 de minute înainte de start, au fost explorate zone noi și traseul a avut mai multe dune, multe porțiuni cu iarba cămilei, dar totuși, la fel ca în ediția precedentă, foarte multă piatră. De la dune mari, dune sparte, dune cu piatră la bază, ueduri, podișuri cu trasee extrem de rapide cu nisip și piatră, canioane și stânci, care par că au crescut din nisip, la munții din nord, traseul a fost un mix de suprafețe foarte solicitant.
Față de edițiile anterioare, organizatorii au diversificat categoriile de participanți. Pe lângă clasele moto, auto și camioane, s-a concurat în categoria quad și cea a vehiculelor ușoare (SSV) împărțită la rândul ei în două subcategorii. În plus, organizatorii au creat o secțiune pentru vehicule clasice care au concurat în trecut la Dakar.
Istoria a fost scrisă din nou la clasa auto, unde veteranul Dakar-ului, francezul Stephane Peterhansel, și-a trecut în cont a 14-a victorie. Mr. Dakar, așa cum este supranumit, a concurat în trecut la clasa moto, prima sa victorie venind acum 30 de ani alături de Yamaha. Aliniat la stat la volanul unui Mini JCW pregătit de echipa X-Raid, Peterhnasel s-a instalat la conducere după a doua etapă din cele 12 și nu a mai cedat prima poziție, în ciuda atacurilor date de Nasser Al-Attiyah și Toyota sa de uzină. Pilotul din Qatar este și el învingător al cursei și a reușit să se claseze pe locul doi la doar 14 minute și 51 secunde de Peterhansel. Francezul a câștigat o singură probă specială, dar a reușit să termine constant în primii trei. Principalul său contracandidat, Al-Attiyah a câștigat cinci probe speciale. De remarcat și performanțele polonezului Jakub Pryzgonsky, clasat pe locul patru la general la volanului Toyotei sale și locul cinci obținut de veteranul Nani Roma și noua sa echipă Prodrive BRX. Colegul său de echipă, celebrul Sebastien Loeb a abandonat din cauza unor probleme tehnice după etapa cu numărul 8.
La categoria moto, Kevin Benavides din Argentina a făcut la rândul său istorie devenind primul rider din America de Sud care câștigă la Dakar. Alături de câștigătorul de anul trecut, americanul Ricky Brabec, cei doi au ocupat primele două trepte ale podiumului pentru echipa Honda.
La categoria camioanelor, Kamaz a reușit din nou să ocupe toate treptele podiumului, armada din Rusia venind cu nu mai puțin de cinci echipaje la această ediție. Deși au depus eforturi onorabile, cehii Macik pe un camion Iveco și Loprais pe Praga nu au reușit să se ridice la nivelul impus de Kamaz.

O nouă performanță pentru Emanuel Gyenes

„Le mulțumesc tuturor celor care au făcut posibilă participarea mea în Dakar 2021, precum și tuturor celor care m-au susținut de-a lungul acestei ediții”

Pilotul român Emanuel Gyenes a luat din nou startul pe o motocicletă KTM înscrisă de echipa Autonet la clasa malle moto Original by Motul, unde riderii nu beneficiază de asistență tehnică. A luat startul deși nu era complet refăcut după o fractură urâtă pe care a suferit-o în vara anului 2020.
În ciuda problemelor tehnice întâlnite, un furtun de carburant rupt, Mani a reușit să țină ritmul și s-a clasat pe locul doi la clasa sa, după ce a câștigat anul trecut la clasa Original by Motul. În clasamentul general, Mani Gyenes s-a clasat pe locul 23 din 63 de motociclete clasate la finalul cursei.
Pentru Emanuel Gyenes acesta a fost al 11-lea Dakar, iar principalul său obiectiv a fost să ajungă la finiș, având în vedere accidentarea suferită în iunie 2020. Concurând la clasa fără asistență tehnică, sătmăreanul a trebuit să își pregătească singur motocicleta după fiecare etapă și să își dozeze energia de-a lungul celor două săptămâni. Nopțile dormite în cort, uneori și la 5 grade Celsis au fost urmate de treziri în jurul orei 4 dimineața și pornit apoi, din bivuac, către proba specială, înainte de răsăritul soarelui. În trecut, Emanuel Gyenes a câștigat clasa Maraton în 2011 și 2015. Peste trei-patru ani, se gândește la o posibilă trecere la clasa auto.
„A fost un Dakar foarte greu și am simțit asta pe pielea mea. Mult mai greu față de anul trecut. Mi-am atins obiectivul și am ajuns la finiș în acest an. Podiumurile sunt un bonus pentru mine. După accidentarea din iunie 2020, am mers cinci luni în cârje și nu m-am putut antrena. În noiembrie, am zis să încerc totuși să concurez în Dakar și obiectivul principal să fie terminarea raliului. Am avut o cursă, zic eu, destul de curată, nu am avut incidente mari. Au fost doar câteva căzături mici în dune unde, din cauza accidentării, nu am vrut să pun piciorul jos. În ziua a treia, am avut o problemă cu un furtun de benzină și atunci am pierdut 20-25 de minute.  Mă bucur foarte mult pentru podiumuri, iar un loc 23 în clasamentul general este extraordinar. Nici nu mi-aș fi închipuit, mă gândeam că dacă ajung în top 30, va fi foarte bine”, a spus Mani Gyenes.
În ediția 2021 la start a fost prezent și un echipaj românesc la clasa SSV. Echipa Transcarpatic formată din din Claudiu Barbu și Marius Lupu s-a luptat cu probleme tehnice și din păcate au abandonat chiar în ultima etapă.

Foto: Red Bull, Honda, X-Raid

Articolul precedentDacia Bigster: Premieră dublă
Articolul următorTEST: Peugeot e-2008 – Salt tehnologic
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


9 − patru =