Designer la Ford

0
179

designer la fordO imagine valorează mai mult decât o mie de cuvinte, noi vă arătăm mai multe imagini. Vă prezentăm în rândurile de mai jos, interviul acordat cu amabilitate de Liviu Tudoran – designer la Ford.

Liviu TudoranAbsolvent al unei şcoli de top în domeniu, Istituto Europeo di Design (IED) Liviu face parte din categoria designerilor tineri, foarte talentaţi şi cu experienţă. A desenat până în prezent pentru studiourile Bertone, Toyota și Mazda, iar acum este la Ford.
Pasiunea pentru desen a fost prezentă încă din copilărie?
Oarecum… nu cred că desenam mai mult decât orice alt copil de vârsta respectivă.
Există persoane care te-au influenţat sau suţinut în acest domeniu până să ajungi designer auto?
Părinţii m-au încurajat de îndată ce au realizat ce vreau să fac. Mi-ar fi plăcut să pot spune acelaşi lucru şi despre profesori. Am fost şi voi fi întotdeauna inspirat şi de alţi designeri, dar aici lista este mult prea lungă…
Ai studiat designul auto la IED, una dintre cele mai cunoscute şcoli de profil. Acest mediu creativ şi interacţiunea cu studenţii din alte zone geografice a avut un impact major asupra modului în care vezi designul în general?
Nu pot spune că are un efect direct asupra designului, dar, într-adevăr, călătorind şi cunoscând diverşi oameni ajungi să devii ceva mai deschis şi mai tolerant.

Experienţa căpătată în urma elaborării conceptului IED Abarth ţi-a asigurat o experienţă practică importantă pentru începerea acestei cariere în designul auto?
Pentru Conceptul IED Abarth am fost mai mult colaborator. Designul nu îmi aparţine. Am lucrat la faruri, stopuri şi diverse componente. A fost un proiect interesant pentru că am fost implicat şi în modelarea digitală a componentelor respective.
Odată terminată şcoala ai trimis portofoliul la mai multe studiouri de design sau aveai deja o înţelegere cu unul dintre ele?
Din păcate este destul de greu să ştii unde să trimiţi portofoliul, domeniul de lucru fiind destul de restrâns. Iniţial am aplicat doar la două firme. La una dintre ele am avut norocul să şi lucrez odată ce am terminat studiile.
designer la Ford (8)Ai avut ocazia să lucrezi în mai multe studiouri precum Bertone, Toyota, Mazda şi, în prezent, Ford. Există particularităţi în modul de lucru?
Există diferenţe legate de domeniul cultural şi politic, dar în mare parte meseria este aceeaşi şi te confrunţi cu situaţii similare. Pot spune că diferenţe mai mari sunt între studiourile de design tip satelit (orientate pe design avansat) şi cele de producţie, unde automat ai mult mai multe restricţii de natură tehnică.
Când vine vorba de imaginaţie, fiecare îşi are propria reţetă. A ta care este?
Cred că inspiraţia în domeniul auto vine tot din domeniul auto. Oricât de mult ne place să credem că suntem inspiraţi de natură, artă etc., acestea sunt, din păcate, doar clişee. Dar este oarecum firesc pentru că ne place să căutăm asemănări, similitudini pentru a ne justifica deciziile. Designul nu este o artă, ci un domeniu destul de tehnic.
designer la Ford (9)Eşti unul dintre designerii care realizează desene foarte expresive. Este rodul unei pregătiri personale eventual în pictură sau au o importanţă şi exerciţiile din şcoală?
Cred că ţine de caracterul fiecăruia. Din păcate nu am pictat până acum.
Tehnologia influenţează lumea în care trăim. În materie de design auto, ce implicaţii crezi că pot să aibă tehnologii precum maşinile electrice, printarea 3D sau maşinile autonome?
Maşinile electrice cât şi cele autonome sunt limitate mai mult din motive politice. Cât despre printarea 3D, cu siguranţă nu va fi mult până când vom putea personaliza diverse componente alte maşinii, mai ales cele de la interior, pentru a extinde şi menţine interesul faţă de produs.
designer la Ford (28)Se spune că este mai uşor să desenezi o maşină sport frumoasă decât una mică de oraş care să arate bine. Ce părere ai despre acestă afirmaţie?
Este în mare parte adevărată. O maşină sport se bazează foarte mult pe proporţii, ceea ce constituie un avantaj pentru că ai parte de roţi mari, înălţime redusă, lăţime etc. O maşină de oraş necesită mai multe „trucuri” (diviziuni de culoare, diverse linii pentru a reduce volumul perceput vizual al maşinii). Oricum, pentru a face un produs frumos nu cred că este uşor.
designer la Ford (24)Pe lângă maşini ştiu că mai activezi şi ca designer de bijuterii, concept art şi design de produs. Vezi aceste elemente ca pe ceva separat, sau există uneori legături, teme, care migrează de la unele la altele?
Temele cred că se întrepătrund. Totul ţine de stilul fiecărui designer. Mulţi tind să fie orientaţi pe o anumită temă şi o aplică în feluri similare pe diverse produse, proiecte.
Apar confruntări între designeri şi ingineri în cadrul şedinţelor de dezvoltare ale unui produs? Ai o amintire despre o întâmplare haioasă de la aceste şedinţe?
Depinde de firmă, proiect, buget şi multe altele… Întâmplări sunt multe, dar din păcate nu haioase .
Ce sfaturi ai da unor copii care îşi doresc să ajungă designeri auto? Există un parcurs de care să se ţină cât mai aproape posibil? 
Este important în primul rând să ştii că asta îţi doreşti cu adevărat să faci şi să cauţi oarecum să te diferenţiezi de restul. Piaţa este mare şi cererea este mică. Important este să fii naiv, visător, dar cu o abordare profesională când vine vorba de design. Nu cred că există un parcurs obligatoriu. Cu multă muncă şi puţin noroc se poate.

Articolul precedentMApN: SECRIS – Ochiul din adâncuri
Articolul următorTEST: Mitsubishi L200 – Asistent personal
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


× patru = 8