MApN: SECRIS – Ochiul din adâncuri

0
57

mapn (8)Apariția dispozitivelor autonome este o realitate din ce în ce mai palpabilă. Cum armele de foc au înlocuit sabia și săgeata, aceste UAV-ri, AUV-uri etc. or să înlocuiască treptat, la rândul lor, „armele” sau unităţile prevăzute cu echipaj uman.

mapn (9)Iată un nou material realizat în colaborare cu Dpt.Arm. (Departamentul pentru Armamente), structură din cadrul MApN (Ministerul Apărării Naționale), care, prin intermediul domnului Locotenent Colonel Cezar Gabriel Stroe, ne furnizează informațiile necesare. Dacă în prima poveste am vorbit de blindatul Piranha, iar în a doua despre drona UAV Boreal, ar fi corect ca în acest articol să prezentăm un AUV (vehicul autonom subacvatic) care își desfășoară misiunile în mediul subacvatic. Prin urmare, pamâtul, cerul şi apa au câte un reprezentant în acest moment. Proiectul de care vorbim se numeşte SECRIS. Acesta este rezultatul activităţii Centrului de Cercetare Ştiinţifică pentru Forţele Navale din Constanța. Alături de aceștia, în cadrul proiectului sunt implicați și următorii parteneri: Universitatea Națională de Apărare, Agenția Spațială Română, Direcția Hidrografică Maritimă, S.C. Eltex EEI şi S.C. Digital Bit. Echipa mai cuprinde și şapte tineri doctoranzi. Directorul de proiect este domnul Comandor conf. univ. dr. ing. Georgică Slămnoiu. Scopul acestei colaborări a fost dezvoltarea unei platforme autonome, care să fie utilizată de primul AUV integrat în România.

Printre misiunile pe care SECRIS le poate îndeplini, pot fi enumerate: detecţia, clasificarea şi identificarea obiectelor subacvatice generatoare de riscuri de securitate (mine, epave etc.), inspecţia platformelor de foraj și a barajelor, monitorizarea parametrilor mediului marin, operațiuni de căutare și salvare, simularea amprentei platformelor de tip submarin în misiuni de antrenament pentru lupta antisubmarin. Pentru toate acestea, AUV-ul facilitează o utilizare mai economică a resurselor necesare comparativ cu metodele convenționale.
Din punct de vedere al formei, aspectul său aduce cu o torpilă sau o machetă de submarin. Asemănările se opresc însă aici. Pentru a putea executa sarcinile de mai sus, este garnisit la interior cu o grămadă de senzori, cu sonare de diferite tipuri care pot scana în mai multe moduri mediul înconjurător. Este prevăzut cu antene şi camere menite să transmită şi să primească date. Pe listă mai există şi alte „bunătăţi” pe care numai un specialist în domeniu ar putea să le aprecieze la adevărata lor valoare. O caracteristică importantă este posibilitatea de a fi transportat de operatori, având şi un mâner pentru asta în partea superioară, fară a necesita și alte sisteme ajutătoare.
mapn (5)Ca de fiecare dată, merită menţionat şi potenţialul civil al unui asemenea dispozitiv. Capacitatea de a fi apt în funcţie de configuraţie şi pentru activităţi economice de cercetare a mediului aduce noi oportunităţi acestui program.
Caracteristici tehnice principale:
– Clasa de deplasament: „Man portable” – 20-25 kg;
– Grad de autonomie: min. 8 h / v ≈ 2.5 Nd;
– Adâncime operaţională: max. 100 m;
– Viteză maximă: 4Nd;
– Navigaţie: GPS – la suprafaţă; estimată: compas,adâncime;
– Comunicaţie: WiFi 802.11g;
– Resurse calcul: 2 sisteme CPU (procesor Intel ATOM, stocare 64 GB);
– Side scan sonar;
– Posibilităţi de dotare –DVL, multibeam sonar, cameră video, CTD.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


+ trei = 4