Eduard Palaghiță cu Dacia în SUA

0
79

eduard palaghita (5)Bătrâna Dacia, profesor pentru americani

„Mama tuturor drumurilor”. Așa a numit-o scriitorul John Steinbeck, în romanul „Fructele mâniei”. Bob Dylan și Rolling Stones au fost și ei inspirați de Route 66. Cucerit de povestea fascinantă a șoselei ce străbate America, un român a pornit în aventura vieții. Eduard Palaghiță a plecat din Chicago până la Los Angeles și a străbătut  4000 de kilometri într-o Dacia fabricată la Mioveni în 1977.Cum a început aventura în SUA?

eduard palaghita (14)Eduard Palaghiţă: Am venit în Statele Unite ale Americii când aveam 12 ani, în 1995. Am locuit în New York, apoi în Florida, iar la 16 ani am ajuns, cu familia, în Michigan. După ce am terminat liceul m-am întors în New York, aici este casa mea. Eram hotărât să mă fac polițist, dar m-am răzgândit pe ultima sută de metri și m-am înscris la „Academy of Art University” din San Francisco. Până la urmă am ajuns să lucrez în domeniul auto.
eduard palaghita (6)Auto Test: Am înțeles că ai mai multe mașini. Unde le ții?
Eduard Palaghiţă: Eu locuiesc în Queens, la un sfert de oră de Manhattan, aici am casă și un garaj pentru mașini. Este mai convenabil așa. În Manhattan sunt doar blocuri „zgârie nori” și parcări subterane și totul este foarte scump. Doar parcarea ar fi costat aproape 600 de USD pe lună.
Auto Test: De unde pasiunea pentru automobile?
Eduard Palaghiţă: De la gumele Turbo . În anii ’90 colecţionam surprizele cu maşini și eram foarte fericit dacă îmi pica un Ferrari sau un Lamborghini. Vă dați seama câtă gumă am fost nevoit să mestec? Pe parcursul anilor am făcut schimburi și am cumpărat surprize de la colecționari din toată Europa. Acum am colecţia întreagă, inclusiv legendarele 1-50, doar câțiva oameni din lumea întreagă se pot mândri cu acest lucru.
Auto Test: Văd că pasiunea pentru maşini este la fel de puternică şi acum…
eduard palaghita 2 (2)Eduard Palaghiţă: Am patru maşini cu care „mă joc”. La una din ele am visat încă din perioada în care mă uitam la surprizele Turbo. Este vorba de un Camaro decapotabil din 1989 pe care l-am cumpărat acum zece ani. Restaurarea lui m-a costat 15.000 de dolari, dar acum arată ca nou.
Auto Test: Şi celelalte automobile?
eduard palaghita 2 (1)Eduard Pălăghiţă: Merg în fiecare zi cu un Fiat 500 Abarth. Prima mașină a tatălui meu a fost un Fiat 500 în care mă jucam atunci când el meșterea la motor. În afară de Dacia, mai am un Renault 12 din ‘71, model USA. Este cel mai vechi R12 de care se știe, 1971 fiind primul an în care aceste mașini au fost exportate în State. Din câte știu, sunt mai puțin de zece modele în lumea întreagă.
Auto Test: Unde ai găsit-o?
eduard palaghita (11)Eduard Palaghiţă: Era „parcată” de 20 de ani, într-o șură din Wisconsin. I-am refăcut motorul, cutia automată, sistemul de frânare și am pus-o pe roți, pentru prima oară, acum două luni. Vreau să o trimit în țară pentru o restaurare completă și sunt hotărât să mă prezint cu ea la întâlnirea Dacia Clasic din Brașov. Apoi, vreau să fac turul Europei cu ea, împreună cu alți Dacioți. Deci, precum vedeți, dețin doar mașini de suflet, cele „de fiţe” sunt zero pentru mine.
eduard palaghita (10)Auto Test: De unde dragostea pentru Dacia?
Eduard Palaghiţă: Bunica a avut o Dacia 1300 roșie, la care mă jucam mereu cu volanul și schimbătorul, că la pedale nu ajungeam. Părinții au avut și ei o Dacie… Când am venit în State am întrebat-o pe mătușa mea dacă aici sunt Dacii. A zâmbit și mi-a zis că „nu”, atunci m-am gândit ce fain ar fi să fie o Dacie și în SUA.
Auto Test: Și cum ți-ai împlinit visul?
Eduard Palaghiţă: Acum șapte ani am găsit un Renault 12, model SUA. Era puțin diferit de Dacie, avea patru faruri rotunde, alte bare, motor mai mare… L-am cumpărat, l-am adus la NY și i-am pus embleme și volan de Dacie, dar nu eram fericit pentru că nu era fabricată în România. L-am vândut și am cumpărat un alt R12, un break de culoare galbenă pe care i l-am dat unui prieten din România, în schimbul unei Dacii autentice.
eduard palaghita (9)Auto Test: A fost greu să o duci în SUA?
Eduard Palaghiţă: Am trimis-o pe platformă până în Germania, iar de acolo pe vapor până în portul din New Jersey. De acolo am venit cu ea pe roți până la New York. Acela a fost momentul în care am spus că mi-am împlinit visul.
Auto Test: Cum te descurci cu reparațiile?
Eduard Palaghiţă: Nu am deloc emoții. Am mulți prieteni mecanici, iar piesele nu sunt greu de găsit: le aduc din țară sau le cumpăr de pe forumuri ori de pe eBay.
eduard palaghita (3)Auto Test: Ce spun americanii când te văd la volanul unei Dacii?
Eduard Palaghiţă: Sunt foarte curioși și o apreciază foarte mult. Sunt impresionați că o mașină din 1977 nu-și arată vârsta.
Auto Test: Cum ți-a venit ideea să duci Dacia pe Route 66?
Eduard Palaghiţă: Ideea mi-a venit când am văzut filmul Cars, la finalul lui era un documentar despre Route 66. Din momentul în care am devenit proprietar de Dacia, numai la această călătorie m-am gândit. Mi-am spus spus că aventură mai frumoasă nu există.
eduard palaghita (13) eduard palaghita (12)Auto Test: Cum a fost drumul? Sunt totuși 4.000 de kilometri într-o Dacia…
Eduard Palaghiţă: Ușor nu a fost. Au fost călduri mari, dar Dacia este echipată cu sistem GD (geam deschis ), așa că am fost ok. Au fost multe dealuri, unele și de nouă kilometri, credeam că nu se mai termină. Astea au pus Dacia la test, dar bătrânica le-a arătat cine este șeful. Drumul are aproape 4.000 km și am mers în fiecare zi cam 400 de km. Este adevărat că ne opream foarte des pentru că sunt multe de văzut.
eduard palaghita (4)Auto Test: Ați avut probleme în cele zece zile petrecute pe drum?
Eduard Palaghiţă: A doua zi după ce am plecat din Chicago, motorul a început să meargă prost, scotea fum negru. Am făcut un popas la o peșteră și când să plecăm… pauză. S-a dus electromotorul! Am fost nevoiți să o împingem ca să plecăm. După câteva ore a început să miroasă a benzină și am constatat că pompa de benzină se transformase într-o fântână arteziană.
Auto Test: Cum ai rezolvat?
Eduard Palaghiţă: Am schimbat pompa, electromotorul și bujiile. Acela a fost un moment în care am fost foarte descurajat, mă și vedeam cu mașina pe platformă în drum spre New York. Mă gândeam că dacă schimb așa repede pompa nu o să ajung nici la jumătatea drumului. Alta nu mai aveam. Tot timpul am mers cu frică, dar nu am mai avut probleme și totul s-a terminat cu bine.
eduard palaghita (1)Auto Test: Cu cine ai mers în această călătorie?
Eduard Palaghiţă: Cu prietena mea… ea cu cu harta în mână, iar eu cu volanul. Pe drum i-am avut alături pe fratele meu și pe prietena lui. Ei au călătorit cu altă mașină și au stat cu noi toți cei 4.000 de km. Au mai venit și câțiva prieteni, dar numai pentru o zi, apoi au plecat spre NY.
Auto Test: Ce au spus cei din familie?
Eduard Palaghiţă: Când a auzit ce vreau să fac mama mi-a spus că sunt nebun. Acum, toți cei din familie sunt foarte mândri de mine, mai ales bunica. Într-o zi m-a sunat plângând și mi-a spus că m-a văzut la știri. Mai demult citisem ceva de genul: „To achieve great success, you have to be ambitious and a little crazy“, în traducere ar fi cam așa: „Pentru a obține un succes mare trebuie să fii ambițios și puțin nebun”. Sincer, după această aventură, înțeleg mai bine acest mesaj.

Interviu realizat de Sorin BARBU / Foto: Eduard Palaghiță

Articolul precedentScuter BMW de lux
Articolul următorMegane Sport GT: MEGAnăzdrăvan
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


2 + = trei