Vânzările de mașini electrice în creștere nu contribuie în măsura în care ne-am aștepta la reducerea emisiilor de CO2 pentru că ele poluează înainte de fi utilizate, în timpul procesului de fabricație. Pentru a limita acest fenomen BMW a apelat la aluminiul obținut cu ajutorul energiei solare.
Aluminiul este 100% reciclabil. Deci, asimptotic, reciclabil la infinit. Un alt avantaj al său este dat de enorma varietate de aplicaţii în care poate fi folosit: baterii, doze de toate felurile, ambalaje, capsule de cafea, cabluri, carcase de telefoane, componente pentru industrii precum cea auto sau aerospaţială, elemente ornamentale pentru placarea clădirilor şi multe altele. Aşadar, este vorba de un material extrem de versatil şi de durabil de care este nevoie în cantităţi… colosale. Din fericire se găseşte din abundenţă pe Terra. Ca zăcământ şi extracţie este al doilea după fier, iar ca răspândire este pe locul trei după oxigen, şi siliciu pentru că este conţinut în peste 370 de minerale prezente în scoarţa terestră. Dar extracţia şi prelucrarea sa se face cu preţul unor emisii de CO2 direct proporţionale cu dificultatea procesului şi mărimea cererii la nivel global. Cum industria auto este printre beneficiarii de aluminiu pentru confecţionarea diverselor componente ale unui automobil – chiulase, blocuri motor, elemente de suspensie, panouri de caroserie, șasiuri etc. – implicarea constructorilor în „ecologizarea” reţelei de furnizori sub presiunea constantă a necesităţii reducerii emisiilor de CO2 începe să se facă simţită. BMW a încheiat un contract de câteva sute de milioane de euro cu Emirates Global Aluminium (EGA) pentru furnizarea în acest an a 43.000 tone de aluminiu obţinut cu ajutorul energiei solare.
Acest demers marchează un prim pas în atingerea obiectivului de reducere a emisiilor de CO2 în lanţul furnizorilor cu 20% până în 2030. Dacă în următorii zece ani BMW se va aproviziona cu aluminiu ECO, va reuşi să evite producerea a aproximativ 2,5 milioane de tone de CO2. Deşi este vorba despre un volum enorm, acesta reprezintă doar 3% din obiectivul stabilit de BMW pentru reţeaua de furnizori la nivelul anului 2030. Recentul avânt al maşinilor electrice mută emisiile de CO2 din zona de exploatare în zona de producţie. Deci, implicit, către reţelele de furnizori. Ca urmare, deşi maşinile electrice poluează infinit mai puţin în timpul exploatării, ele contribuie semnificativ la poluarea cu CO2 înainte de a ieşi pe poarta fabricii şi după ce şi-au epuizat durata de viaţă. Construcţia bateriilor şi obţinerea aluminiului sunt procese puternic energofage, ambele fiind vitale pentru dezvoltarea segmentului automobilelor electrice. Numai prelucrarea metalurgică a aluminei (obţinută în urma preparării bauxitei) prin electroliză este responsabilă de eliberarea a peste 60% din gazele cu efect de seră produse de industria globală a aluminiului. Conform studiilor interne, BMW susţine că fără măsuri preventive, emisiile de CO2 pe automobil ar creşte cu peste o treime până în 2030.
Prin urmare, s-a asigurat că celule de baterii din generaţia a cincea sunt produse folosind numai energie verde. Aceeaşi strategie este aplicată acum şi aluminiului, în legătură cu care anticipează că va deveni din ce în ce mai important în construcţia modelelor viitoare. Motivul este simplu: utilizat în componența a cât mai multor subansamble va reduce impactul pe care îl are asupra greutăţii unui automobil (şi deci a consumului de energie electrică necesară deplasării acestuia) masa apreciabilă a bateriilor de mare capacitate. Aşadar, utilizarea energiei solare pentru obţinerea aluminiului este, în opinia BMW, un pas firesc. La fel este şi parteneriatul cu EGA, prima companie din lume care foloseşte energie solară pentru producerea aluminiului. Deocamdată toată producția va fi direcționată exclusiv către BMW. Energia utilizată de EGA este generată de Parcul Solar Mohammed Bin Rashid Al Maktoum, aflat în vecinătatea Dubaiului, cel mai mare parc solar din lume. Se preconizează că după ce va fi finalizat va produce 5000 MW și va reduce emisiile de CO2 cu 6,5 milioane de tone anual. Echivalentul a cât ar polua, tot într-un an, peste 1,4 milioane de mașini cu motoare termice.
Foto: BMW, aluminiuminsider.com, treehugger.com