Fiat 124 Sport Spider. Este considerat unul dintre cele mai frumoase modele Fiat din toate timpurile. În lumea întreagă s-au vândut doar 200.000 de exemplare, iar un român deține unul dintre ele. Șerban Enache este proprietarul unui Fiat 124 Sport Spider și ne spune povestea acestei mașini superbe…
Maşina are o istorie foarte interesantă. Primul proprietar a avut un Bugatti de competiţie, dar autoritățile din perioada comunistă au pus ochii pe acest autoturism și l-au presat pe proprietar, cerându-i să-l vândă. Omul a renunțat la Bugatti, după lungi insistențe, dar a pus o condiție: să primească acest Fiat 124 Sport Spider. Vă dați seama că nu a luat această decizie cu inimă ușoară, cred că acum ar fi făcut o avere cu acel Bugatti.
Din ce an este maşina?
Modelul Fiat 124 Spider a fost produs mai puțin de două decenii. Această mașină a fost fabricată în anul 1970, deci are 47 de ani. Eu am cumpărat‑o în anul 2001 de la moștenitorul primului proprietar.
Ce capacitate cilindrică are acest autoturism?
Acest Fiat are un motor de 1608 cmc şi 110 CP. În vremea respectivă era considerat un motor extrem de performant, care a făcut istorie. El a fost proiectat de celebrul inginer Aurelio Lampredi, care a lucrat pentru Ferrari în Campionatul Mondial de Formula 1. Tipul acesta de propulsor s-a aflat pe mașina care a câştigat Campionatul European de Raliuri în anul 1972. Motorul are două axe: una pentru evacuare şi una pentru admisie, iar alimentarea se face cu ajutorul a două carburatoare. În plus, mașina este dotată cu o cutie de viteze cu cinci trepte și are frâne disc pe față și pe spate. Știu toate aceste lucruri, pentru că am ales mașina nu doar pentru că este frumoasă, ci şi pentru conţinutul tehnic.
Care a fost cel mai provocator şi mai frumos drum pe care l-aţi făcut cu acest Fiat?
Am făcut şi drumuri de o mie de kilometri, dar dintre toate, cel mai mult mi-au plăcut călătoriile pe Transalpina şi pe Transfăgărăşan. Este o maşină care nu pune probleme, deşi este de producție italiană și românii cred că doar produsele nemţeşti sunt bune .
Este costisitor să fii proprietarul unui bijuterii atât de frumoase?
Până acum nu am investit foarte mult în maşina aceasta. Am făcut doar reparaţii de întreţinere, am schimbat garnituri și curele, iar anul trecut am făcut o revizie la frâne. Cei mai mulţi bani i-am dat atunci când am revopsit‑o. Când am cumpărat-o era albă, dar eu cred că mașinile italiene sport trebuie să fie roșii, așa că am decis să-i schimb culoarea.
Câţi kilometri are acum la bord?
Când am cumpărat-o avea 43.000 de kilometri, iar acum a ajuns la aproape 64.000. Nu am mers foarte mult cu ea în acești 16 ani. Conduc mai des o maşină istorică, tot italiană, un Alfa Romeo coupe cu care particip în Campionatul Naţional de Viteză în Coastă.
Legat de această competiție, de cât timp participaţi?
Am început să mă „dau” în afara concursului, în anul 2009, iar în campionat particip din anul 2011.
Text/ Foto: Dana STUPARU