Faptul că tehnologia influenţează și aspectul mașinilor poate părea de la sine înțeles. Aceasta modifică felul în care arată autovehiculul de la nivelul designului general până la arhitectura platformei utilizate.
Este interesant de văzut, însă, modul în care influenţează și detaliile. Cel mai simplu putem observa acest lucru prin analiza a două mașini din generații diferite, dar care, într-un anumit mod, doresc să reinterpreteze același concept. Ne putem opri la prima generație de Fiat 500 și la reinterpretarea sa din prezent. Cea dintâi variantă era proiectată manual. Mâna și creionul erau „softul” utilizat, iar tehnologia era limitată la nivelul acelei perioade. Reinterpretarea a beneficiat de proiectare asistată de calculator, precum și de mașini performante asistate de acesta. Cu ajutorul lor se pot produce matrițe pentru diversele componente, atât metalice cât și din plastic.
Datorită noilor tehnologii, gradul de precizie în proiectare și execuție a crescut semnificativ. Acest lucru se poate observa cel mai bine în eficienţa rezolvării golurilor/lufturilor dintre diversele elemente ale caroseriei sau în modul în care sunt gândite ornamentele din jurul geamurilor. Referitor la lufturi – într-un limbaj mai neaoș, spațiul dintre două elemente ale caroseriei – dacă în trecut puteai să bagi uneori și un creion în ele, acum abia dacă mai intră o monedă.
La geamuri evoluția este și mai evidentă. Soluția „bunicilor” cu geamul prins de caroserie prin intermediul unui cheder de cauciuc s-a dovedit extrem de isteaţă. Acesta prelua din mişcările caroseriei, împiedica pătrunderea apei în habitaclu și rezolva prinderea în sine a parbrizului de caroserie. În prezent a fost înlocuit de un sistem mult mai curat din punct de vedere vizual. Geamul este practic „lipit” de caroserie iar celebrul cheder din jurul suprafeţelor vitrate a dispărut.
Diferențe de detaliu se observă și la alte elemente. Farurile, de exemplu, în cazul primei variante sunt rezolvate într-o manieră clasică a acelor vremuri. Reprezintă un volum vizibil independent de restul maşinii. Rezolvarea „intersecției” dintre acesta și suprafața caroseriei este realizată cu ajutorul unei piese intermediare, un colier cromat care are atât rol funcțional cât și estetic.
Și în habitaclu sunt diferențe de abordare. Un aspect important este reprezentat de introducerea reperelor din plastic. Acestea oferă în prezent un grad mare de libertate în materie de forme și texturi. Este suficient să spunem că pe vremea vechiului Fiat 500, plasticul era abia la început de drum… Cele enumerate mai sus sunt doar câteva dintre detaliile la care putem vedea repede anumite diferențe. O analiză și mai atentă ne ajută să observăm diversele subtilităţi de rezolvare a elementelor produse în perioade tehnologice diferite.
Cum tehnologia este într-o permanentă evoluție, putem paria că, dacă o sa apară o nouă generație de Fiat 500, o să beneficieze și ea de tehnologii ce par exotice comparativ cu cele folosite cu circa zece ani în urmă. Tehnologia led cu libertatea oferită designerilor pentru diverse compoziții luminoase, printarea 3D, conducerea autonomă… or să își pună amprenta fară a știrbi din farmecul clasic al micului Fiat 500.