Ford Bronco Badlands – un Mustang pur-sânge!

0
292

Dacă cumva eşti în căutarea unei maşini care să te provoace şi să-ţi pună la încercare non-stop apetitul pentru aventură este foarte posibil ca noul Ford Bronco să fie alegerea ideală. Poate nu este chiar singura, dar cu siguranţă este foarte aproape de statutul de unicat.

Personalitatea aparte ţi se dezvăluie contondent, într-o avalanşă de suprafeţe îmbinate perpendicular. Severitatea designului exterior se potriveşte mănuşă cu statura impresionantă. Amprenta vizuală este susținută nu neapărat de lungime (4,8 metri) cât mai ales de lăţime, peste 1,9 metri cu oglinzile pilate şi de înălţime – aproape 2 metri!

Evident că o gardă la sol de 26 cm (neîncărcat) dublată de jante clasice de 17 inci de culoare Carbonized Grey și împachetate în anvelope BFGoodrich All-Terrain de 33” (LT 285/70 R17) îl recomandă drept un expert în ceea ce priveşte incursiunile off-road.

Dar asta este doar la suprafaţă pentru că varianta de echipare Badlands ascunde multe alte surprize. Printre ele diferenţialele față şi spate blocante, suspensia HOSS (High-Performance Off-Road Stability Suspension) sau bara stabilizatoare decuplabilă la puntea faţă.

Ca şi Ford Ranger Raptor dar în alt registru, noul Ford Bronco este o maşină cu totul aparte.

Fie şi doar din perspectiva faptului că are puncte de ancorare inclusiv pe capotă, capabile să susţină până la 68 kg. Sau că pe cotiera centrală descoperi scris cu majuscule „NO STEP”.

Sau că până şi spătarele scaunelor față (dichisite cu tapiţerie din piele / vinil, reglaje electrice inclusiv pentru suportul lombar şi cu logo-ul Mustang poansonat undeva în partea superioară) au rol funcţional din moment ce sunt echipate cu sistem de prindere Molle.

 

 

 

 

Este un acronim pentru Modular Lightweight Load-Carrying Equipment, sistem utilizat pe rucsacuri militare și veste tactice. Grătarele din plastic suportă până undeva la 3 kg şi sunt fixate cu câte şase şuruburi din inox, migălos executate, pe care descoperi – la un studiu mai atent – încrustat numele Bronco. Ca fapt divers, în interior am numărat nu mai puțin de 36 de astfel de mici bijuterii industriale, ce-i drept câteva dintre ele fără logo. Dar la fel de oacheșe.

Exercițiul ăsta te ajută să descoperi şi altceva: de unde îşi trage seva personalitatea noului Ford Bronco. Din detalii şi contraste.

Să nu ai niciun dubiu: în pofida aerului cazon, Bronco îţi pune la dispoziţie tot confortul unei limuzine. Ai un motor V6 de 335 CP şi o transmisie automată cu 10 raporturi.

Ai o tabletă centrală care rivalizează prin dimensiuni cu majoritatea covârşitoare a celor existente pe piaţă (circa 30 cm diagonală, 16 cm înălţime, 26 cm lăţime).

Este, practic, un mini TV. Mai ai şi un afişaj de bord care, printre foarte multe alte date, poate indica voltajul bateriei, temperatura uleiului din transmisie sau presiunea în sistemul turbo. Totodată ai şi un sistem audio Bang&Olufsen cu 10 difuzoare care încântă prin sunetul clar, viguros şi excelent distribuit (are difuzoare suspendate pe montanţii C).

Sub cerul liber!

Priveliştea din interior este una insolită. Este un amestec eclectic de tehnologie, funcţionalitate şi robustețe. Interiorul impresionează prin felul în care grinzile de rezistenţă, inclusiv montanţii C sunt integraţi, la vedere, în spaţiul portbagajului. Desigur, frumos toaletaţi, în culoarea caroseriei. Velocity Blue în cazul de față.

 

 

 

Ei reprezintă partea finală a osaturii de rezistenţă, expusă în zona habitaclului.

Soluţia constructivă aleasă are legătură cu transformarea pe care o poate suferi versiunea Badlands, dar şi cu setul impresionant de huse din portbagaj.

Din câteva mişcări poţi transforma acest colos într-o… decapotabilă.

Plafonul este compus din patru panouri. Cele din faţă pot fi demontate, depozitate în husa specială şi ancorate frumuşel în portbagaj. Panoul de deasupra banchetei spate se demontează similar celor din faţă (prinderi cu zăvoare în formă de L), dar depozitarea în portbagaj nu este o opţiune viabilă. Cu ajutorul unui cap T50 Torx Plus poţi demonta şi hardtop-ul.

Mai mult, pentru o libertate totală de mişcare în off-road şi nu numai, toate ușile pot fi demontate folosind o singură cheie. Conform informaţiilor din mapa de presă, procesul nu ar trebui să dureze mai mult de opt minute.

Portierele fără rame la geamuri au greutatea totală redusă  astfel încât ele pot fi manevrate cu relativă ușurință. Gențile pentru depozitare dedicate, disponibile pentru versiunea de echipare Badlands, permit depozitarea acestora la bord. Astfel, pot fi oricând remontate.

Pasiunea mea – aventura!

Nu cred că ai nevoie de prea mult timp ca să descoperi masivul buton rotativ de pe consola mediană pe care descifrezi mesajul „G.O.A.T. MODES”. Un alt acronim – „Goes Over Any Type of Terrain”. Dacă insişti un pic asupra lui o să mai descoperi că este şi centrul de control al modului de lucru al tracţiunii.

Există cinci posibilităţi: 4×2, 4×4 High, 4×2 Low, 4 Auto plus o versiune a pilotului automat, dar pentru deplasarea în off-road: Trail Control. Acesta din urmă poate fi activat până la 31 km/h în 2H, 4H sau 4A, până la 15 km/h în 4L şi până la 8 km/h în marşarier.

Acelaşi buton poate fi folosit pentru activarea subrutinei „Trail 1 Pedal Drive”, disponibilă numai cu modurile 4×4 H sau L. Este un program de rulare menit să te ajute să parcurgi porţiunile de traseu acoperite cu bolovăniş de mari dimensiuni folosind pentru accelerare şi frânare doar pedala de acceleraţie. Avansează molatic, dar foarte hotărât şi îţi oferă, la nevoie, posibilitatea de blocare a diferenţialelor față şi spate. Accelerarea este oarecum înăbuşită în timp ce frânarea debutează cu ridicarea piciorului de pe acceleraţie şi se face într-un mod progresiv precipitat.

Nu este lipsit de importanţă faptul că reductorul are  raportul de demultiplicare de 64,33:1 ceea ce îi permite să se deplaseze cu 6 km/h la o turaţie de 2400 rpm. Pare greu de învins de vreun obstacol în teren accidentat.

Expertiza în off-road este confirmată şi de setul de șase comenzi plasate în plin câmp vizual, deasupra planșei de bord, în partea centrală. Este o privelişte extrem de liniştitoare odată ce te aventurezi pe trasee neamenajate. De aici poţi decupla bara stabilizatoare de la puntea faţă, poţi bloca diferenţialele de la cele două punţi şi poţi apela la Trail Turn Assist (TTA), un sistem menit să te ajute să întorci din (foarte) scurt când tracţiunea este cuplată în 4×4 H sau L.

Important este ca diferenţialul spate să nu fie blocat. Motivul pentru care te asiguri de acest lucru este acela că TTA te ajută să întorci prin frânarea roții din interiorul virajului, manevră executată cu volanul la cursă maximă stânga sau dreapta. Intervenția sa ar micşora raza de bracare cu până la 40%.

Din perspectiva capabilităţilor de care poate da dovadă, nu ar fi o surpriză dacă unii dintre cei care vor folosi noul Bronco aşa cum trebuie ar descifra acronimul G.O.A.T. drept „Greatest Of All Time”.

După o asemenea trecere în revistă a portofoliului de comenzi, ochiul caută alte detalii care să evidenţieze caracterul cu totul inedit al acestui model. Ca de exemplu felul în care sunt încapsulate comenzile fizice de pe volan sau butonul G.O.A.T. MODES. Par impenetrabile la apă sau depuneri masive de praf. Asta pentru că sunt etanşate cu silicon şi au puncte de contact din cauciuc. Este un alt mod prin care ţi se aduce aminte – dacă cumva ai uitat – că te afli de fapt la bordul unei decapotabile!

 

 

 

 

 

La drum! Sau pe lângă el.

Un uşor zdrăngănit din zona plafonului şi unul ceva mai acut (când trec repezit peste câte o denivelare mai răutăcioasă) venit dinspre geamul de la şofer deschis de un laţ de palmă, atrage atenţia asupra construcţiei modulare a noului Bronco Badlands. Este un mic tribut pe care îl plăteşti pentru a putea călători oricând doreşti într-un habitaclul complet descoperit.

Iar călătoria cu un cabrio, se ştie, este altceva! Mai ales că te afli la o aşa înălţime nu numai faţă de sol, dar mai ales de restul participanţilor la trafic. Dacă uşile au rămas la locurile lor, faptul că nu au ramă la geamuri ajută la degustarea unui sentiment de libertate greu de descris în cuvinte.

Simţi imediat masa suspendată mare. Bronco cântăreşte 2,4 tone la gol. Dar asta nu încurcă cu nimic când vine vorba de detentă. Cei 563 Nm pe care îi dezvoltă cu sârg motorul V6 de 2,7 litri sunt suficienţi pentru a te propulsa până la 100 km/h în numai 7,2 secunde. Prin urmare, îl simţi extrem de încrezător şi alert pe asfalt. Dar şi foarte civilizat în ceea ce priveşte confortul, inclusiv acustic, la drum întins. La 100 km/h, cu transmisia în treapta a zecea, turaţia oscilează între 1700 şi 1800 rpm, iar consumul instantaneu între 9 şi 10 litri. O cutie de transfer electromecanică comută automat între 4×2 și 4×4.

13,6 litri consum mediu după un parcurs de 520 km care a inclus și o ascensiune până la peste 1800 metri este foarte onorabil.

Dacă îi faci pe plac şi îl scoţi de pe asfalt, te leagănă blând şi înaintează necontenit. Grija cu care îşi tratează pasagerii contrastează cu severitatea afişată la exterior. Dar este în acord total cu cei aproape 26 de cm pe care îi poate avea cursa suspensiei de la puntea spate.

Capacităţile în off-raod sunt garantate de punţi Dana 44™ AdvanTEK M220 la cea din spate şi Dana™ AdvanTEK® M210 la cea din faţă, ambele cu arcuri elicoidale la toate roțile. Bara stabilizatoare față decuplabilă în modul Rock Crawl (diferenţial spate blocat, cuplare reductor 4x4L) asigură un nivel de confort excelent pe trasee neamenajate. O poți decupla și independent, dacă este cazul, de la butonul de pe planșa de bord. Dar indiferent de modul în care este decuplată, la peste 32 km/h este automat recuplată pentru a se asigura stabilitatea la drum. Moliciunea cu care calcă peste denivelări se datorează și amortizoarelor Bilstein care au capacitatea de a atenua șocurile la capăt de cursă.

G.O.A.T. MODES în cazul variantei Badlands include şapte programe de lucru: Rock crawl, Baja (4H, ESP Off), Sand (4H, diferenţial spate blocat, ESP Off), Mud-Ruts (bară stabilizatoare decuplată, diferenţial spate blocat, ESP Off, 4H), Slippery (4A), Eco şi Normal (4x2H). O mică ascensiune până undeva la 1800 metri, pe un traseu presărat cu denivelări, noroi şi – cel mai frecvent, dar şi cel mai neaşteptat! – un strat proaspăt de zăpadă este o plimbare de relaxare. Praguri create de alunecările de teren sau pe ici pe colo de TAF-uri, gropi mai mult sau mai puțin adânci umplute cu noroi sunt ca şi inexistente.

Fie că am folosit programul Slippery la recomandarea pe care mi-a făcut-o sistemul G.O.A.T. când roțile au început să patineze uşor, fie că am optat pentru tracţiunea 4x4H în cea mai simplă formă a sa, Bronco şi-a văzut tacticos de drum. Doar ocazional şi doar de curiozitate, cu roțile afundate în strat gros de noroi amestecat cu gheaţă, am optat pentru cuplarea reductorului. Zero emoții!

Noul Ford Bronco reuşeşte să coaguleze extrem de multă diversitate într-un tot unitar, extrem de robust şi de performant, pigmentat cu note autentice de clasa premium. Şi nu în ultimul rând, aşa cum o demonstrează şi emblema de pe hayon, este în esenţă un Mustang. Dar unul complet diferit de restul pentru că îi place sa zburde nu pe asfalt ci foarte departe de acesta.

 

TEST: Ford Ranger Raptor – Performer cu benă – AutoTest Magazin

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


sase − = 3