Instalații GPL: 40 de ani de experiență

0
155

Dacia lui a fost prima mașină din București care a circulat cu GPL. Instalația a montat-o chiar el acum patru decenii. În fiecare zi a învățat și a căpătat experiență în acest domeniu de instalații GPL. V-am stârnit interesul? Vă invit să-l cunoașteți pe Ioan Eugen Vasile, dar și pe ginerele acestuia, Adrian Coteanu, partenerul din această aventură.

Instalații GPL
Ioan Eugen Vasile

Auto Test: Când au apărut aceste instalaţii GPL?
Eugen V.: În anul 1954. Eu am montat prima instalație în anul 1977, au trecut deja 40 de ani de atunci… Era prima instalație montată pe o mașină din București. Totul a pornit din curiozitate. Am avut posibilitatea să fac rost de o instalaţie pe care am montat-o pe maşina personală, o Dacie 1300. Am circulat 11 ani cu ea, pe timpul lui Ceauşescu. Principiul de încărcare era transvazarea, adică mutam gazul dintr-o butelie în instalația mea. După revoluţie am sperat să fiu primul care montează GPL, dar am întâmpinat ceva greutăţi şi lucrurile nu s-au întâmplat aşa cum îmi doream. Am ajutat la înfiinţarea Autogaz România (AGR Grup) și spun cu mândrie că service-ul nostru a fost selecţionat pentru a monta instalaţii GPL pe ambulanţe.
Instalații GPL

Pe unul dintre pereții atelierului se află mai multe imagini cu lucrările realizate de-a lungul timpului. Sus, o camionetă care a beneficiat de un tratament „special”: instalația a fost montată în exterior ca să nu ocupe spatiul de depozitare din interior. În imaginea de jos, Oltcitul cu instalație montată de dl. Eugen. Mașina are acum peste 1.000.000 de km și proprietarul încă mai circulă cu ea.

Auto Test: Vă mai aduceţi aminte de primele instalații?
Eugen V.: Sigur că da! Am început cu Landi Renzo. De-a lungul timpului am testat mai multe sisteme de la alte firme, dar de ceva vreme lucrăm cu Landi Renzo secvenţială: injecţie directă, TSI şi FSI. Instalaţiile cu GPL secvenţiale au mai multe sisteme de siguranţă date de multivalvă sau reductor. Sistemele clasice de injecție pe benzină nu au niciunul.
Adrian C.: La început, instalaţiile au fost pentru carburaţie, apoi au avansat către injecţie monopunct, injecţie secvenţială şi ultima este injecţia directă.

Instalații GPL
Deși mașina a fost lovită, instalația este neatinsă, nu există risc de explozie.

Auto Test: Ce îmbunătăţiri aduce o instalaţie GPL?
Eugen V.: Costă mult mai puțin, preţul cu 50% mai mic al gazului scade considerabil costul pe kilometru în cazul autoturismelor cu motoare pe benzină.
Adrian C.: Este important să se știe că în momentul în care montezi instalația nu vorbești de îmbunătăţiri aduse motorului, însă avem două mari avantaje: economisim bani, iar un automobil alimentat cu GPL poluează mult mai puțin decât unul pe benzină.
Auto Test: Poate produce efecte negative asupra motorului?
Adrian C.: Atâta timp cât clientul îşi întreţine instalaţia de GPL, conform planului de service, nu vor apărea probleme la instalaţie. Filtrele se înlocuiesc la fiecare 15.000 de kilometri.
Auto Test: Și dacă nu se respectă planul…
Cu siguranță pot să apară probleme: se înfundă filtrele și se pot deteriora injectoarele sau reductorul. Toate aceste componente se pot schimba, dar asta înseamnă costuri suplimentare. Dacă se respectă planul de service, autoturismul poate să circule lejer 500.000 km.
Auto Test: Încep producătorii auto să monteze din fabrică instalaţiile GPL?
Eugen V.: Clienţii încep să ceară montarea unei astfel de instalaţii. Skoda, de exemplu, comercializează de ceva timp astfel de autoturisme.
Adrian C.: Din ce în ce mai mulţi producători auto echipează modele din fabrică cu kit-uri GPL. Totuşi, în cazul în care maşina preferată nu este echipată cu o astfel de instalaţie ai la dispoziţie varianta montării ei în regim post-vânzare. În România nu sunt atât de multe solicitări cum sunt în străinătate. Grupul Volkswagen comercializează aici doar două tipuri de autoturisme cu GPL montat în fabrică, faţă de Germania de exemplu. Doar Dacia are vânzări mari de autoturisme cu kit GPL montat în fabrică. Pentru noi, Logan este cea mai utilizată şi cea mai accesibilă.
Auto Test: Există oameni cărora le este teamă să monteze o astfel de instalație, mulți dintre ei spun că poate avea loc o explozie.
Eugen V.: Total greșit! În cazul unui accident nu există riscul să explodeze instalaţia. Care sunt argumentele? În timpul impactului instalaţia iese puţin din locul în care este poziţionată şi nu este atinsă. În cazul unui incendiu, riscul de explozie este limitat datorită eliberării controlate a gazului existent în rezervor.

Adrian Coteanu într-o zi obișnuită la atelier.

Adrian C.: La un impact foarte puternic se rupe doar ţeava, nu se sparg buteliile. Ele au forma rotundă, tocmai ca să se ridice din spaţiul în care sunt montate. Chiar acum ne-a sosit în service un autoturism avariat. Noi scoatem instalaţia, se repară autoturismul şi apoi o montăm la loc. După cum vedeţi, în urma impactului, instalaţia nu a păţit nimic.

Interviu şi foto realizate de Dana STUPARU

Articolul precedentINTERVIU: Pistruiatul… după 44 de ani
Articolul următorJohn Lennon Phantom V: Rolls Royce-ul lui John Lenon
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


trei × = 24