INTERVIU: Dan Becheanu și Dacia

0
303
„Piesele reconstruite înseamnă timp și multă migală – câteodată nu ies și trebuie să o iei de la început, așa că este dificil”.

Prima oară a cumpărat o Dacia 1300, o mașină care îi aducea aminte de anii copilăriei. S-a gândit că va fi singura, dar după o vreme a ajuns proprietarul a 16 mașini, 14 dintre acestea fiind produse în România. Dan Becheanu nu are timp să le conducă pe toate pe parcursul unui an, dar are mare grijă de ele: le caută piese originale, le repară și le oferă din nou strălucire. Astăzi vorbim cu Dan despre o Dacia 1100, dar și despre Dacia 1302. În România există, în acest moment, doar zece mașini Dacia 1302.

Auto Test: Să începem cu Dacia 1100…
Dan Becheanu: Este o mașină fabricată în anul 1968 și are 55.000 de kilometri la bord. Am cumpărat-o de la un intermediar, de la care mai achiziționasem o mașină. Numai că în acest caz a fost cu emoții… Am văzut mașina, ne-am înțeles la preț, dar după ­câteva ore m-a sunat și mi-a spus că o vinde altcuiva, care îi oferise două sute de euro în plus.
Auto Test: Și ce ați făcut?
Dan Becheanu: Nici nu aveam bani în casă! Am împrumutat de la un amic, am plătit cât a cerut și am luat mașina chiar în seara aceea, ca să nu mai am alte surprize. Are vopsea originală, doar o ușă a fost revopsită de fostul proprietar. Mașina arată foarte bine și nu a avut nevoie de multe intervenții, așa că nu am prea multe merite că este frumoasă. Acum trei sau patru ani am participat cu ea la „Concursul de eleganță de la Sinaia” și a fost foarte bine primită.
Auto Test: Cum vă descurcați cu ea în trafic?
Dan Becheanu: Este mai plăcută la condus decât Dacia 1300, nu știu să-ți spun clar de ce: poate că are tracțiune spate, iar motorul parcă sună mai bine. Să știi că am întâlnit oameni care nu știau ce marcă este mașina, unii, mai tineri, au crezut că îi iau peste picior când le-am spus că este Dacia.
Auto Test: Știu că aveți și o Dacia 1302, o mașină destul de rară…
Dan Becheanu: Este, practic, o Dacia papuc, un model care s-a fabricat în puține exemplare. Multe dintre ele au fost trimise la export, iar un procent foarte mare dintre cele rămase în țară au ajuns la diferite instituții: pe vremea lui Ceaușescu, o persoană fizică nu avea posibilitatea să-și cumpere Dacia papuc. În momentul de față se mai știu doar zece în România, dar doar trei sunt funcționale.
Auto Test: Și de unde ați luat-o?
Dan Becheanu: De la o licitație, organizată la Turda de Ministerul Apărării Naționale. Am licitat mașina fără să o fi văzut, am spus că o cumpăr indiferent cum arată cu gândul că, dacă este nevoie, o reconstruiesc. A fost o mașină pe care am plătit două mii de euro, după licitație respectivă. Foarte mult!

„Este foarte mult de treabă. După tinichigeria trecem rapid la vopsitorie, mecanică și la motor. Asta înseamnă că am nevoie de mult timp și de investiții serioase”.

Auto Test: Sper că era în stare bună…
Dan Becheanu: Am găsit o epavă în care ploua. Era distrusă! În acest moment se află în lucru. Partea din față este identică cu cea de la Dacia 1300 și se reface ușor, așa că am cumpărat aripi, capotă și ce am mai avut nevoie. Pentru partea din spate nu se mai găsesc piese și trebuie reconstruită: de acest capitol se ocupă un prieten, foarte pasionat, care reconstruiește piese, le face, practic, după model. Chiar am fost să vedem o Dacia 1302 și am reușit să facem niște poze la oblonul din spate pe care am reușit să-l refacem după acel model. Am găsit în Franța și un manual pentru Dacia 1302, nici nu mai știam că există așa ceva, care o să ne ajute la reparații, altfel nu știu cum ne descurcam.
Auto Test: Găsiți greu oameni să vă ajute la treabă?
Dan Becheanu: La începutul recondiționărilor mele am găsit oameni care refuzau să lucreze la Dacia, de parcă tabla nu se taie la fel și li se părea că nivelul este prea jos… se gândeau că ușile se aliniază mai greu și nu se vor potrivi. Decât să taie un petic la mașina mea mai bine schimbau o ușă la alta. Acum, am noroc că am un prieten pasionat.
Auto Test: Când credeți că va fi gata?
Dan Becheanu: Mi-am propus să termin recondi­țio­narea până în iunie 2020 când este programat evenimentul Dacia de la Baia Mare. Este mult de muncă și trebuie să mă grăbesc, dar când o să fie gata satisfacția o să fie uriașă. În clipa în care pleci la un eveniment cu o mașină la care ai muncit luni sau ani, acel sentiment nu se compară cu nimic. Orice problemă moare… rămân doar bucuriile.

  Interviu realizat de Sorin Barbu /Foto: Sorin Barbu, Dan Becheanu

Articolul precedentCitroen 2CV, „rața” cu 27 de cai putere
Articolul următorSkoda Octavia: Numele succesului
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


9 + = doisprezece