Citroen 2CV, „rața” cu 27 de cai putere

1
52

Horațiu și „bestia” cu 27 de cai putere. Sună asemenea unui titlu de basm și aproape că nu am exagerat cu nimic. Horațiu Băiașu este un personaj care ar putea vorbi ore în șir despre mașini și motoare, fără să se repete, iar „bestia” este Citroen 2CV din anul 1989. „Rața”, așa cum au poreclit-o germanii, din cauza mersului legănat, impresionează prin stabilitate și chiar a câștigat concursuri de manevrabilitate, dar nu este de mirare dacă ne gândim la suspensia cu bare de torsiune.

O simplă privire către mașină a fost suficientă pentru ca Horațiu să mă abordeze: „Este un 2CV. Are 27 de cai, toți se uită în bord să vadă cât prinde…”. A fost primul semn că am găsit un pasionat de mașini și, după ce am schimbat câteva cuvinte, ședința foto cu „bestia” era stabilită. Ne-am întâlnit și, ușor amuzat, mi-a propus o plimbare, părând că ascunde ceva sau că vrea să mă surprindă. Am aflat rapid care îi erau intențiile.
Citroen-ul și cei 27 de cai putere ai săi, care abia ar face invidios un scuter modern, au reușit să mă impresioneze în momentul în care Horațiu a intrat cu viteză într-o curbă strânsă. Pentru o secundă, am crezut că mașina „născută” în 1989 nu va putea fi controlată, iar în jurul meu vedeam doar o centură de siguranță, care nu-mi inspira prea multă încredere, așa că m-am ­panicat. Îndârjirea cu care mașinuța și-a păstrat traiectoria și râsul zgomotos al șoferului m-au făcut să înțeleg că 2CV-ul este greu de ucis… sau de răsturnat. Și nu o spunem doar noi, ci au concluzionat-o și experții de la Top Gear, care au reușit cu greu să-i vină de hac „raței”. „Când eram mic, un vecin avea una și o parca pe trotuar. Mergeam mereu la geam să văd dacă o răstoarnă, nu știam că are bare de torsiune și nu se răsturna niciodată. Acum am și eu una și s-au făcut pariuri că o voi răsturna într-o competiție de îndemânare”, povestește Horațiu.

„Sunt legat și de cel de la am cumpărat-o, am devenit prieteni. Din păcate, el mă veghează de sus. Fiind într-un Citroen, a avut un accident”

Nu doar că nu s-a dat peste cap cu Citroenul, ci a reușit să câștige competiția, dar mașina a trecut și prin momente dificile din cauza șoferului.
„Am făcut o tâmpenie anul acesta, m-am uitat la lichidul de frână și am uitat să verific uleiul de motor. După Ploiești, unde am și „alergat-o”, unul din pistoane nu a mai mers. Le-am schimbat pe ambele”, se amuză proprietarul mașinii.

Acum, toți cei 27 de cai putere ai 2CV-ului au revenit la viață și sunt capabili să atingă chiar și 115 km/h, dacă șoferul are destulă răbdare ca motorul de 602 CMC să arate ce poate. Urmează o recondiționare amănunțită, spune proprietarul, dar și o refacere a suspensiei, după aproape nouă ani în care mașina nu a beneficiat de reparații capitale. Operațiunile nu vor fi deloc ușoare, pentru că sunt din ce în ce mai puțini mecanici dispuși să accepte o astfel de lucrare la o mașină de epocă. În trecut, Horațiu a fost mecanic și a lucrat la un institut de cercetări motoare, dar a decis să pună punct acelui capitol care îl făcea să fie mereu cu mâinile negre de la ulei. Timpul a trecut, a cumpărat bătrânul Citroen, iar acum, la 53 de ani, face de plăcere munca de care a fugit cândva. Când toate detaliile tehnice sunt puse la punct, Citroenul 2CV ajunge chiar și la curse destinate mașinilor cu o vârstă respectabilă. „Soția mi-a fost copilot, am făcut echipă în 2011. Toată lumea făcea setări de distanțe, iar noi, când ne-au dat road book-ul în brațe, nu înțelegeam nimic. Soția face totul din plăcere până într-un punct, dar copilotul este mereu vinovat dacă greșește pilotul. Am avut show-uri în casă din cauza asta”, ne spune Horațiu Băiașu. Citroen 2CV s-a fabricat în aproape patru milioane de exemplare, între anii 1948-1990 și a fost conceput chiar de vicepreședintele companiei, Pierre Boulanger, pentru a-i ajuta pe fermierii care încă mai foloseau cai și căruțe. Numită și „umbrelă pe roți”, mașina a venit cu costuri reduse de întreținere, simplitate, consum mic de combustibil și suspensie capabilă să-i ofere ușoare capacități off-road. Inițial, Citroen 2CV avea doar nouă cai putere. În faza de proiectare, iar unul dintre principiile de bază a fost ca mașina să poată transporta patru pasageri și un coș cu ouă pe un câmp proaspăt arat, fără ca acestea să se spargă.

Text/Foto: Alexandru Costea

Articolul precedentIarna pe lângă mașină
Articolul următorINTERVIU: Dan Becheanu și Dacia
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− 8 = unu