Chiar dacă criza semiconductorilor și cea pandemică încă bântuie lumea auto, oamenii simt că au nevoie din ce în ce mai mult de artă. Jeep și constructorul de chitare Deluxe Wallace Detroit vor să arate că muzica este un numitor comun pentru cele două lumi.
Dar trebuie spus că totul se întâmplă în Motor Town, cum mai este numit orașul Detroit, unde cei doi și-au unit forțele într-o colaborare de marketing aparte, cu mai multe fațete. Inițiativa oferă pasionaților de muzică posibilitatea să-și comande o chitară unică, construită în spiritul Jeep, dar folosindu-se lemnul vechi, recuperat etic, provenit din clădiri istorice din Detroit!
Cu toate că sună ciudat, lutierul local are argumentele sale când se referă la lemnul de acum 100 de ani. Casele construite în acele timpuri foloseau mult lemn de pin preluat din pădurile de atunci, iar la ora actuală nu este posibil să mai găsească lemn cu acel tip dens de fibră. Dar mai era folosit și lemn de mahon, arțar și nuc.
Odată ce lemnul vechi a fost ales, este uscat la aer, ceea ce va permite structurilor cristaline (precum apa sau rășina) să se formeze și să se separe de porii din lemn. Acest lucru conferă chitarelor, fie ele electrice sau acustice, un sunet vintage și le permite să vibreze mai intens decât cele moderne. Drept urmare, chitarele au un sustain (durată de rezonanță) și o gamă tonală excelentă. Iar diferența dintre fibrele de lemn vechi este vizibilă în fiecare chitară construită manual și mai ales în corpul acesteia pentru că vorbim despre cele electrice tip „solid body” (din lemn plin).
Forma corpului este foarte cunoscută în lumea chitariștilor de pe întregul mapamond, însă îi aparține unui model celebru denumit Fender Telecaster. Apoi lemnul asamblat este tăiat cu ajutorul unui router CNC (mașină cu comandă numerică) și finisat manual cu înaltă măiestrie. Fiecare corp este complet unic prin culoarea și modelul său de fibre. Ori de câte ori este posibil petele, găurile de gheare și zgârieturile făcute în pădure sunt lăsate pentru confirmarea autenticității istorice a lemnului.
Corpul nu este vopsit, ci doar uns cu ulei, un procedeu folosit des la ora actuală, pentru expunerea și conservarea „desenului” fibrelor lemnoase. Componentele sale sunt asemenea modelului Telecaster, incluzând aici placa cu doze, cordarul și placa metalică cu potențiometrele de ton, volum și comutatorul de doze. Însă amprenta Jeep apare mai întâi pe fața acestuia prin grafica Army Star și a siglei Jeep de pe spate obținute cu ajutorul tehnicii de pirogravare. Apoi carcasa dozei de la „neck” (sau de la gâtul/griff-ul chitarei) are inscripționată pe ea celebra grilă Seven Slot Jeep. Și apropos, pe spate logoul Jeep este încorporat în harta topografică a Detroit-ului.
Griff-ul sau gâtul chitarei și tastiera (sau limba) acestuia sunt făcute din lemn de arțar. Capătul (headstock-ul) are o formă proprie pe fața căreia este pirogravat logoul lutierului american. Fiecare chitară se livrează în tocul propriu împreună cu o curea fabricată din centuri de siguranță auto reciclate.
„Muzica, arhitectura și industria auto sunt venerate în orașul Detroit”, a declarat Olivier Francois, director global de marketing Stellantis, din care face parte marca Jeep. „Această inițiativă cu Wallace Detroit Guitars… de a lansa o chitară personalizată marca Jeep oferă fanilor posibilitatea să dețină o operă de artă unică și autentică, care recunoaște atât pasiunea lor pentru marca Jeep, cât și sărbătorește istoria muzicii din oraș și rădăcinile sale auto.” Însă nu a pomenit nimic despre cei 2.900 USD cât costă această pasiune.
Și încă ceva, construirea unei chitare durează aproximativ 90 de zile și este făcută la Detroit Packard Auto Old. V-ați lămurit?
Foto: Jeep
http://www.autotestmagazin.ro/jeep-in-lumea-lego/