Jimenez Novia, înaintea lui Bugatti Veyron

0
2229

În 1995, cu un deceniu înainte de revoluționarul Bugatti Veyron cu al său motor W16, un artizan francez a proiectat o supermașină cu motor cu 16 cilindri. Dar acesta nu a reușit niciodată să-și pună creația, Jimenez Novia, pe piață.

Când vorbim despre motorul cu 16 cilindri în configurație W, ne gândim, evident, la Bugatti Veyron, primul supercar ieșit pe porțile uzinei din Molsheim, Alsacia, care dispune de o astfel de unitate de propulsie. Doar că, în 1995, cu 10 ani înainte de apariția lui Veyron, un „nebun”, francezul de origine spaniolă Roman Jimenez, a îndrăznit să proiecteze și să construiască o mașină animată de un motor de acest fel.

De la motocicletă la mașină

În 1985, în micul său atelier din satul Monteux, la poalele muntelui Ventoux, regiunea Provence, sudul Franței, Ramon Jimenez a avut o idee. Acest mecanic amator era și motociclist sportiv și, în garajul lui, motocicleta sa japoneză Yamaha îi dă de gândit. „De ce să nu instalez motorul cu patru pistoane și cinci supape pe cilindru al motocicletei într-o mașină?”, s-a întrebat Jimenez. Evident, nu era nici primul, nici ultimul care voia să încerce un astfel de transplant. Cu excepția faptului că Jimenez era și foarte determinat, pentru că își va duce proiectul până la capăt, dar și original și nu se va mulțumi cu un singur bloc motor de motocicletă. Și-a dat seama că, pentru o mașină, este nevoie de mai mult și va conecta patru motoare Yamaha, pentru a forma un uimitor W16 cu 80 de supape.

567 CP și 10.000 rpm pentru Jimenez Novia

După zece ani de muncă, în 1995, Novia (anagrama cuvântului „avion”) ieșea pe porțile atelierului lui Roman Jimenez. Din punct de vedere al designului, Jimenez Novia nu revoluționa industria automobilului. Cu o formă care amintea de cea a unor modele precum Porsche 917, Dauer 962 și mașinile de curse din acei ani, supercarul lui Jimenez nu era cu nimic original. Dar, la capitolul mecanic, lucrurile erau complet diferite. Nu numai că W16-ele proiectat și construit de Jimenez funcționa fără sincope, dar dezvolta 567 CP, fără supraalimentare, dintr-o capacitate cilindrică de numai 4,1 litri. Spre comparație, Ferrari F50, modelul de top de atunci al mărcii italiene, producea 519 CP dintr-un V12 de 4,7 litri. În plus, dat fiind faptul că propulsorul lui Jimenez Novia provenea de la motociclete, ajungea să-și atingă zona roșie a turației abia când depășea 10.000 rpm. Cutia de viteze manuală Hewland avea 6+1 raporturi.

Ușor și ultrarapid

Dacă adăugăm că greutatea lui Jimenez Novia nu depășea 890 kg, putem începe să ne imaginăm de ce era capabil. Asta nu este tot: supercar-ul artizanului francez avea și extractor de aer posterior, pentru a fi cât mai stabil și mai precis în manevre pe șosea. Mașina era dotată și cu suspensii reglabile pe înălțime, astfel că șoferul o putea seta pentru viteză maximă sau pentru o rulare lină, confortabilă. Interiorul, chiar dacă relativ spartan, era îmbrăcat în piele naturală și exista chiar și sistem de aer condiționat. Viteza maximă a lui Jimenez Novia? Constructorul susținea că a atins 380 km/h cu acest supercar. În privința demarajului 0-100 km/h, Ramon Jimenez garanta că se realizează în 3,0 secunde. Mașina nu a fost testată independent, pentru ca aceste valori să fie verificate, dar, dacă ținem seama de puterea de 567 CP și de greutatea foarte redusă, nu ar fi imposibile.

Pasiunea nu a fost suficientă pentru Jimenez Novia

Ramon și-a construit mașina fără niciun ajutor și fără nici cea mai mică finanțare externă. Doar Michelin i-a venit în ajutor și i-a furnizat anvelope potrivite, special concepute pentru curioasa mașinărie. Pentru ca mașină să fie înmatriculată, aceasta trebuie să fie omologată și să treacă un crash test, printre altele, pentru siguranță. Din păcate, deși Jimenez a încercat să găsească finanțarea necesară pentru construirea încă unui exemplar, în vederea procedurilor de omologare, ușile băncilor și producătorilor auto cărora li s-a adresat pentru colaborare s-au închis una după alta. Așa se face că Jimenez Novia a rămas unică, nu a fost produsă în serie mică, așa cum dorea proiectantul său. Încă se află în garajul familiei, iar mica afacere a lui Ramon a fost preluată de fiul său. Astăzi, Jimenez Motor este specializată în tăierea cu laser. Un domeniu legat (și) de automobil, dar atât de departe de construirea unuia.

Vă recomandăm și:

Chery a lansat în Italia SUV-ul de 28.000 de euro

TEST: Un e-Nissan de (aproape) 400 CP

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


6 − = patru