TEST: Un e-Nissan de (aproape) 400 CP

0
201

Nissan Ariya şi-a completat gama cu o variantă care dezvoltă până la 389 CP și beneficiază de tracțiune integrală. Este oferită într-un singur nivel de echipare, Ariya Evolve Plus e-4ORCE, şi ai face bine să o configurezi în culoarea perlată Aurora Green care îi împrumută veleităţi cameleonice.

Dacă ar fi să îi dăm matematicii o reprezentare realistă, aş putea spune că urmează să plăteşti cam 10.300 EUR pentru fiecare sută de Nm din cele șase pe care le primeşti odată cu acest model. Calculul este valabil dacă faci achiziţia prin programul Rabla Plus și dacă ai obținut 61.800 EUR, este clar că te pricepi la cifre. Dopat cu 600 Nm integral electrificați, nu este de mirare că acest Ariya Evolve Plus e-4force decolează până la prima sută de km/h în 5,1 secunde. La fel de surprinzător este faptul că este capabil să atingă şi a doua sută de km/h pe care și-o asumă drept viteză maximă!  Spre comparaţie, putem folosi un înfocat sprinter nipon precum Honda Civic Type R care deși este mai iute cu 75 km/h, accelerează mai lent cu 0,3 secunde la sprintul 0 – 100 km/h…

Este adevărat că acelaşi cuplu maxim îl ai şi pe versiunea Ariya Evolve e-4force de 302 CP care atinge 100 km/h în 5,7 secunde. Aşadar putem reface şi din altă perspectivă calculul anterior dacă folosim ca bază apetitul pentru sport. Vei plăti 1.000 EUR pentru fiecare zecime de secundă cu care Ariya Evolve Plus de 389 CP este mai rapid decât confratele mai puțin musculos.

Dar neapărat trebuie făcută o precizare foarte importantă care retează 3.500 EUR din această diferenţă.

Este vorba de standardizarea a două pachete pe nivelul Evolve Plus care sunt opţionale pe Evolve. Primul, în valoare de 2.500 EUR şi denumit, cu modestie, Premium, este compus dintr-un set de elemente care te răsfaţă tactil şi vizual.

Pielea Blue, matlasată, este utilizată atât pentru tapiţerie cât şi pentru multiple acoperiri în habitaclu precum faţada planşei de bord, panourile ușilor şi chiar montanţii B. Ornamentele cu aspect de lemn vintage completează elegant aspectul general orientat către o veritabilă amenajare premium.

Pachetul include şi patru jante de aliaj de 20” ascunse sub nişte capace din plastic savant modelate şi îmbinate pentru eficienţă aerodinamica crescută.

Al doilea pachet, în valoare de 1.000 EUR, este compus din ceva ce nu se vede dar se „simte” ori de câte ori poţi folosi o sursă puternică de curent trifazic. Este vorba de transformatorul de bord de 22 kW. Cu ajutorul acestuia, vei fi mult mai puțin timp captiv la o stație de încărcare de mare putere (maxim 130 kW).

De exemplu, la un moment dat, computerul indica un timp de 15 minute pentru a încărca bateria până la 80%.de la o staţie de 130 kW. Acelaşi proces este cronometrat diferit dacă te conectezi la staţii de puteri mai mici: 25 minute de la o staţie de 50 kW, 55 minute de la una de 22 kW, respectiv 155 minute dacă alimentezi de la o staţie de 7,4 kW. Diferența dintre timpii pentru o încărcare completă se adâncește abisal la extreme: 55 minute conectat la 130 kW, respectiv 5,5 ore de la o stație de 7,4 kW.

Interiorul este similar cu cel al modelului testat la sfârşitul anului trecut – Nissan Ariya Evolve de 239 CP și 300 Nm. Materiale de cea mai bună calitate sunt combinate cu soluţii tehnice şi estetice rafinate. Atracţiile rămân aceleaşi: comenzile fizice strecurate subcutanat în ornamentul cu aspect de lemn vintage de pe faţada bordului şi consola centrală.

Lor li se alătură torpedoul central care poate fi extras sau pliat complet în partea inferioară a planşei de bord printr-o simplă apăsare de buton. Extravaganța tehnologică continuă cu consola mediană care culisează longitudinal asistată electric.

Rafinamentul este sesizabil chiar şi pe timp de noapte. Iluminarea ambientală închisă rotund la baza parbrizului pare să recreeze curbura pe care o face în partea inferioară parbrizul exclusivistelor bărci Riva Iseo.

Performanţele dinamice de top nu vin la pachet cu obişnuitele angoase legate de autonomie. Ariya Evolve Plus e-4orce dotată cu bateria de 87 kWh poate evolua peste 600 km în oraş, respectiv aproape 500 km în ciclu mixt, cu o singură încărcare.

După un prim drum printr-un Bucureşti cu trafic doar enervant nu exasperant de lent, radiografia „energetică” pe care o prezintă computerul de bord contrazice destul de apăsat scenariul autonomiei propus de Nissan. Concret, în aproape 17 km bateria s-a descărcat cu 4%. Per ansamblu asta ar însemna o contracție a autonomiei urbane la aproximativ 425 km. Putem face şi o corecţie, în plus!, a acesteia cu câţiva kilometri pentru că, în două rânduri, am folosit întreaga resursă avută la dispoziţie pentru a accelera… Această primă călătorie am făcut-o în modul Eco, cu funcţia e-Pedal şi programul B(reak) al transmisiei amorsate.

Chiar dacă autonomia se dovedeşte a fi sub cea oficială (ca de altfel la mai toate modelele şi mărcile) ea rămâne una comodă. Ceea ce face ca destinaţiile îndepărtate să fie accesibile cu o singură încărcare. Aşadar, ocazie numai bună să te bucuri de locurile confortabile şi foarte aerisite.

Observaţie valabilă şi pentru bancheta spate unde pot călători în condiţii excelente doi adulţi cu înălţimea (mult) peste medie. Plasarea joasă a şezutului lasă loc suficient în zona capului chiar şi dacă plafonul este unul panoramic, prevăzut cu trapă şi copertină de protecție acţionate electric. Sistemul audio Bose adaugă bună dispoziţie prin atmosfera sonoră vibrantă şi captivantă.

Prin ce se detașează Ariya Evolve Plus e-4force de urmăritorul imediat, mai „reținut” la preţ cu 2.500 EUR?

În primul rând e vorba de cele şase zecimi de secundă cu care este mai rapid la proba 0 -100 km/h. În spatele acestei performanțe stă un motor electric mai puternic la puntea spate: 215 CP versus 211 CP. Dar cumva, management superior al celor două motoare electrice ridică puterea maximă a sistemului nu cu 4 CP ci cu 87 CP! Ceea ce, se simte!

Drive Mode are patru programe de condus: Sport, Standard, Eco, Snow. Nu e niciun secret că bateria o goleşti cel mai rapid, conducând … rapid. Încerc programul Sport pe o porţiune liberă de autostradă. Furia cu care izbucnește când lipeşti acceleraţia de podea contrastează cu atmosfera senină din interior. Doar viteza cu care peisajul îşi pierde contururile precise şi felul în care percepe corpul aceasta detentă fulminantă te avertizează că te afli mult în afara graniţelor unui şofat normal.  Dar s-ar putea să-ţi placă. Chiar mult… Iar în timpul ăsta tocmai ai mai descoperit o diferență.

Merită cei 2.500 EUR în plus faţă de versiunea de 302 CP, echipare Evolve e-4ORCE?

Dacă pentru tine contează viteza, aplombul și calitatea, atunci da. Merită! Ai un surplus de 87 CP gata să erupă violent la cea mai fină lovitură de cravaşă şi primeşti în standard o amenajare Premium a habitaclului, jante de 20” şi transformator de bord de 22 kW. Dar ar mai putea conta şi simplul fapt că atunci când te întreabă prietenii, colegii sau cunoscuţii „Câţi cai putere are maşina ta?”, poţi răspunde concis dar foarte elocvent „Aproape 400!!!”.

TEST: Nissan Ariya – „Ariya” confortului personal – AutoTest Magazin

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


opt × 6 =