Cine aude despre tehnologia hibridă E-Tech a celor de la Renault se gândește la proiectare de ultimă oră și la experiența constructorului francez în Formula 1. Însă cine și-ar fi închipuit că totul a început de la câteva piese de LEGO?
Este greu de crezut că acesta a fost punctul de plecare pentru proiectarea și dezvoltarea ansamblului motor hibrid E-Tech întâlnit acum pe o serie de modele din portofoliul francezilor.
Povestea începea în 2010 când Renault lansa la Paris prototipul lui ZOE și, în paralel, căuta să dezvolte o tehnologie hibridă care să permită o tranziție lină către toate variantele electrice ale modelelor din portofoliul său. Inginerii și experții trebuiau, prin urmare, să propună conducerii companiei soluția ideală care îndeplinea specificațiile cerute: să fie accesibilă, ușoară, adaptabilă la vehicule de toate dimensiunile și cu o autonomie minimă complet electrică de 50 de kilometri. Cu alte cuvinte, trebuia să ofere o hibridizare eficientă pentru toate modelele.
Acum apare în poveste Nicolas Fremau, expertul în arhitectură hibridă de la Renault, care considera că dintre cele două motoare, cel electric trebuia să fie considerat cel principal și trebuia să pornească vehiculul. Însă întrebarea care dădea bătăi de cap era ce transmisie trebuia folosită astfel încât să păstreze lucrurile simple, într-un volum compact și ușor. Iar soluția găsită a fost radicală renunțând la ambreiaj și chiar la „sincroanele” cutiei de viteze folosindu-se de o tehnologie care face acest lucru posibil numită „dog clutch”. De fapt este o cutie de viteze cu o eficiență foarte bună datorită reducerii numărului de piese care se freacă între ele în interior. Această tehnologie este utilizată în sporturile cu motor, unde lipsa de „netezime” la schimbarea regimurilor de turație nu este dăunătoare. Pe de altă parte, la modelele de producție este necesar să ofere o schimbare lină a treptei de viteză, altfel clienții n-o vor alege.
Ideea i-a venit când și-a văzut fiul jucându-se acasă cu pinioane LEGO Technic și în scurt timp și-a cumpărat tot ceea ce avea nevoie, piesă cu piesă, având la dispoziție toate elementele pentru asamblare.
În perioada sărbătorilor de Crăciun a făcut din piese LEGO un model al transmisiei inovatoare cu trei trepte pe care și-a imaginat-o prima dată pe hârtie. „Am avut ideea să fac acest lucru mai întâi pentru a mă ajuta să înțeleg ce să fac. După aproximativ douăzeci de ore de „muncă” sub ochii mirați ai fiului meu, s-a născut modelul”, a explicat el.
Ca să realizeze acest lucru, nu a fost suficient doar să potrivească piesele laolaltă. Nicolas a trebuit să asambleze diferitele axe și pinioane de transmisie, să le lipească și să le ajusteze ca să se potrivească într-un angrenaj, să pună în mișcare totul. În plus, a descoperit alte aspecte noi la care nu se gândise în timpul analizei sale teoretice anterioare. Acest lucru i-a întărit convingerea că era pe drumul cel bun cu acest prototip, fără îndoială cel mai puțin costisitor din istoria Renault, ceea ce este la fel de surprinzător și neașteptat pe măsură ce soluția tehnică a fost inovatoare.
Soluția găsită a fost o provocare pentru întregul departament de inginerie de cercetare, dar trebuia găsită o modalitate ca sistemul să devină și mai fluid. Ideea a fost adăugarea unui al doilea motor electric la sistemul hibrid E-TECH în construcție cu rolul să înlocuiască „sincroanele” unei cutii de viteze tradiționale pentru a facilita ambreiajul și, prin urmare, schimbarea vitezelor. Lucrând împreună cu motorul electric de tracțiune, acesta permite reglarea foarte precisă a regimului de lucru al cutiei de viteze pentru schimbarea lină a treptelor.
Evient, pentru aceasta modelul LEGO a fost actualizat cu această soluție și au început testele de banc și de drum. Acest lucru a făcut ca cel de-al doilea motor electric, denumit HSG pentru generatorul de pornire de înaltă tensiune, să aducă alte beneficii sistemului. Contribuția sa imediată netezește accelerația la viteze mici pentru evitarea oricărei senzații de rupere a cuplului în momentul schimbării vitezelor. Iar materializarea strălucitelor idei o vedeți deja pe drumurile lumii.
Foto: RENAULT