BMW iX: Avangardistul X

0
106

Noul BMW iX, cel mai avansat model din gama BMW, a fost prezentat în avanpremieră la începutul lunii iunie într-o locație pe măsură: platforma Extreme Light Infrastructure – Nuclear Physics (ELI-NP) a Institutului Național de Cercetare – Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei” din Măgurele.

Produs al diviziei BMW i, complet independentă în structura BMW Group, modelul iX reflectă în cea mai mare măsură particularităţile care definesc modul de lucru din acest centru axat pe inovaţie. Procese de fabricaţie de avangardă, soluţii tehnice inedite, materiale noi, totul este abordat într-o manieră diferită de cutumele specifice producției de serie. Designul minimalist camuflează multitudinea de soluţii tehnice de care beneficiază BMW iX şi reuşeşte să atenueze din punct de vedere estetic anvergura capabilităților sale. Construit în unitatea de producţie din orașul german Dingolfing, noul model reuneşte în fabricarea sa procese utilizate la producţia modelelor de vârf din gama BMW şi Rolls-Royce.

Caroseria uşoară este rezultatul preluării combinaţiei de materiale folosite la Seria 7 precum aluminiul, carbonul, oțelurile de înaltă şi foarte înaltă rezistență. Structura astfel obţinută asigură o rigiditate crescută şi o greutate proprie optimizată. Utilă a fost şi experienţa căpătată în fabricarea seriilor mici de automobile precum Rolls-Royce şi în construcţia șasiului din aluminiu pentru BMW i3. Coeficientul aerodinamic de numai 0,25 reprezintă efectul vectorial al aplicării tuturor acestor practici. Grila verticală dublă, de mari dimensiuni, preia forma promovată de BMW Seria 4 Coupe, dar capătă funcţii noi, fiind transformată într-un adevărat centru de comandă. Conţine o cameră video de 8 megapixeli, utilizată în premieră în industria auto, dar şi un senzor radar cu o rază de acţiune maximă de 300 metri, capabil să scaneze vertical pe mai multe niveluri.

Acoperirea grilei cu poliuretan reduce predispoziţia suprafeței sale la deteriorare prin asigurarea aşa-zisului proces de autovindecare care elimină zgârieturile superficiale în decurs de 24 de ore la o temperatură normală a mediului sau în doar cinci minute dacă se foloseşte o sursă suplimentară de aer cald.  În total, cinci camere, cinci senzori radar şi 12 senzori cu ultrasunete monitorizează împrejurimile automobilului pentru a transmite informații detaliate și complete unei platforme software cu o putere foarte mare de analiză şi evaluare. Multe echipamente futuristice vor fi prezente pe lista dotărilor opţionale. Printre ele se află plafonul panoramic cu estompare electrocromatică, astfel încât va putea fi utilizat atât în mod transparent cât şi opac. Totodată marchează și intrarea în era 5G.

Pe lângă cartela SIM instalată permanent în automobil, iX are integrată și tehnologia eSIM, utilizată preponderent pentru dispozitive precum tablete sau telefoane smart. Cu „Personal eSIM” se  pot opera serviciile de comunicare şi conectare chiar dacă smartphone-ul nu se află în maşină. Vor fi disponibile două versiuni: iX 40 şi iX 50, ambele cu xDrive şi cu motoare sincron în locul celor asincron utilizate în general. Din acest motiv este evitată utilizarea magneţilor şi implicit a pământurilor rare necesare construcţiei acestora. iX 40 foloseşte o baterie de 71 kWh capacitate netă, în timp ce iX 50 una de 105,2 kWh. Ansamblul de motoare de pe iX 40 dezvoltă 326 CP şi un cuplu maxim de 630 Nm care îi permite să atingă 100 km/h în numai 6,1 secunde. iX 50 oferă 523 CP şi 765 Nm, motiv pentru care este mai rapid cu 1,5 secunde la aceeaşi probă. Autonomiile provizorii, conform WLTP, sunt de până în 425 km pentru iX 40 şi până în 630 km pentru iX 50. Puterea maximă a curentului electric continuu cu care poate fi alimentat iX 40 este de 150 kW, respectiv 200 kW în cazul lui iX 50. Când bateria este încărcată doar 10%, racordarea pentru numai 10 minute la o staţie de alimentare cu puterea maximă suportată de fiecare variantă în parte este suficientă pentru a crește autonomia cu până la 150 km în cazul lui iX 50, respectiv 95 km pentru iX 40. Debutul vânzărilor pentru BMW iX este programat pentru luna noiembrie 2021.

Institutului Național de Cercetare – Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei” din Măgurele

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


patru + 3 =