O legendă își extinde notorietatea și prin elementele și conjuncturile care au făurit-o, chiar dacă acestea nu sunt întotdeauna aduse în prim-plan de-a lungul timpului. Una dintre ele este legată de John Lennon și Rolls Royce apărută acum cincizeci de ani cu un Phantom V. John Lennon Phantom V.
Deținut de Royal British Columbia Museum din Canada din 1993, controversatul „John Lennon Phantom V“ a traversat Atlanticul ca să ajungă în Londra la Bonhams, celebra casă de licitații și galerie de artă de pe New Bond Street, o zonă vizitată frecvent de Lennon la sfârșitul anilor ‘60 în această mașină. Constructorul britanic s-a hotărât să-l expună laolaltă cu alte șapte Phantomuri celebre, sărbătorind astfel jumătate de secol de la apariția albumului „Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band” al legendarului grup Beatles, considerat de revista Rolling Stone cel mai bun album al tuturor timpurilor.
De fapt povestea „psihedelicului” Phantom începe în iulie 1964, atunci când Lennon și-a cumpărat primul său Rolls Royce… la mâna a doua. Era o limuzină în două culori, maro-și-negru, cu care să se deplaseze de la Londra la Kenwood unde se afla nou achiziționata sa proprietate în satul Surrey din Weybridge. Dar în decembrie s-a decis să înlocuiască această mașină considerată „destul de modestă” cu una care să corespundă noului său statut de vedetă și a dat comandă pentru cel mai exclusivist model Rolls-Royce, adică scump, cum s-ar spune azi „cu de toate… și ceva în plus”.
Iar noua mașină i-a fost livrată după șase luni, la 3 iunie 1965, în aceeași zi în care astronautul Edward H. White a părăsit pentru 21 de minute capsula sa Gemini 4, devenind primul american care a ieșit autonom în spațiul cosmic. Era un Rolls-Royce Phantom V de culoare Black Valentine pe care, într-o primă fază, Lennon l-a personalizat într-un stil de veritabil star rock. Bancheta a fost transformată într-un pat dublu, apoi i-au fost montate un televizor, telefon și frigider. „Cireașa de pe capotă”, chiar dacă în fapt a fost montat în cabină, a fost un sistem de înregistrare și de sonorizare făcut la comandă, asta în cazul în care în timpul călătoriilor îi apăreau noi teme de piese și nu trebuiau pierdute.
Însă, mașina tot nu era suficient de reprezentativă pentru artistul militant al curentului Flower Power, mai ales că trăia în plină perioadă hippie. Doi ani mai târziu, odată cu finalizarea abumului „Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band”, Lennon și-a lăsat mașina pe mâna lui J.P.Fallon, un cunoscut artist de caroserii al vremii. Rezultatul a fost un Phantom galben „umplut” cu motive întâlnite pe căruțele din caravanele nomade și care îl îndepărta pe artist de la orice conduită atribuită unui proprietar de Rolls Royce.
De altfel, în vara acelui an, când John Lennon a trecut pe eleganta promenadă Picadilly din Londra, o englezoaică scandalizată a țipat: „Porcule! Cum îndrăznești să faci asta unui Rolls-Royce!“. Pentru spiritul conservator britanic o abordare prea „psihedelică” a unei mărci considerată simbol național însemna prea mult și a declanșat atunci un adevărat conflict între generații. După cum spunea Giles Taylor, directorul de design pentru Rolls-Royce: „Este ca și cum ai pune graffiti pe Palatul Buckingham. Te apropii periculos de nervul britanic al eleganței, de politețea britanică și bunele maniere britanice”. Totuși, mai târziu, conform Rolling Stones, reacția lui John Lennon ar fi fost că el a căutat întotdeauna să fie un milionar excentric, iar Phantom a fost un pas important spre acest vis. Pe de altă parte, chiar și după 50 de ani, oricine vede celebrul Phantom poate spune că i-a reușit din plin.
Text: Radu BUHĂNIŢĂ / Foto: Rolls Royce