Le Mans în 1991 – Mazda: Clipa de glorie

0
65

Mazda este un constructor al cărui nume nu te duce neapărat cu gândul la sportul cu motor. Dar japonezii au avut momentele lor, ca de exemplu, singura victorie obținută la Le Mans în 1991.

Le Mans a fost aproape mereu o afacere disputată între numele cu tradiție în motorsport. Dar, din când în când, un outsider își face apariția și strică jocurile celor mari. A fost cazul celor de la Ford în anii ‘60, când au stricat jocurile lui Ferrari cu modelul GT40. Iar acum 30 de ani, constructorul japonez Mazda a intrat în cărțile de istorie cu o victorie total neașteptată în cursa de 24 de ore de la Le Mans. În 1991, Mazda a aliniat la startul cursei de 24 de ore de la Le Mans modelul 787B, un prototip cu o caroserie din materiale ușoare ce cântărea doar 830 kilograme și un motor rotativ Wankel ce dezvolta 700 CP. Numit R26B, motorul aspirat folosea patru rotoare secvențiale, injecție controlată electronic și trei bujii pentru fiecare rotor.


După ce a încercat în cursele de anduranță cu modele ca RX-7, 717C, 737C, 757 și 767B, Mazda a profitat de tranziția de la Grupa C la Sport 3.5 și a înscris la ediția din 1991 trei exemplare ale modelului 787B.
Pe grila de start se mai aflau automobile cu greutate în lumea anduranței: trei exemplare Sauber-Mercedes C11, patru Jaguar XJR-12, două Peugeot 905 și nu mai puțin de 15 exemplare Porsche 962. Mazda a înscris trei exemplare plus unul de rezervă. Două dintre mașinile înscrise erau 787B, iar a treia era vechiul model 787. Mazda nu era favorită la Le Mans în 1991, iar echipajul 55 s-a calificat pe poziția 19 a grilei de start.
Outsiderii de la Mazda aveau însă să profite de faptul că motorul rotativ folosit consuma mai puțin combustibil și astea le permitea să oprească de mai puține ori la boxe pentru realimentare. În plus, acest propulsor s-a dovedit a fi fiabil. Echipajul era format din piloții Johnny Herbert, Bertrand Gachot și Volker Weidler. Herbert și Gachot aveau experiență din Formula 1 și erau extrem de rapizi, iar la final Mazda a obținut prima victorie pentru o marcă din Japonia la Le Mans. Podiumul a fost completat de echipajele Jaguar. La final, Johnny Herbert, britanicul care a condus modelul Mazda pe ultimele tururi ale cursei de 24 de ore, a trebuit să fie scos pe brațe din cockpit și dus la centrul medical după ce s-a deshidratat sever. El a câștigat cursa de 24 de ore de la Le Mans, dar a ratat ceremonia podiumului.
Pentru a repara această neșansă, Mazda a restaurat modelul 787B în 2011, cu ocazia împlinirii a 20 de ani de la istorica victorie, iar pilotul britanic a avut din nou ocazia să-l ­conducă pentru câteva tururi pe circuitul din departamentul Sarthe. Iar la final, a urcat pe podium, așa cum ar fi trebuit să o facă în anul 1991.
Mazda a intrat astfel în cărțile de istorie cu o serie de premiere, unele dintre ele fiind unice până în ziua de azi. Modelul 787B a fost primul și singurul automobil cu motor rotativ care a câștigat cursa de 24 de ore, primul care a folosit frâne de carbon și ambreiaj din carbon. A fost și primul automobil Mazda de competiție care a folosit telemetrie.

Foto: Mazda

http://www.autotestmagazin.ro/registrul-auto-roman-30-de-ani-de-la-infiintare/

http://www.autotestmagazin.ro/formula-1-regele-ayrton/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


sapte + 6 =