Lotus Emeya, primul hyper-GT în patru uși, full electric, al renumitei mărci engleze, și-a finalizat programul riguros de testare și dezvoltare globală în interiorul Cercului Arctic, unul dintre cele mai dure medii din lume.
Este punctul culminant al unui program strict de testare și dezvoltare de trei ani, derulat în 15 țări de pe două continente, și susținut de echipele globale de inginerie ale mărcii engleze. Sesiunile de teste s-au desfășurat pe o varietate de terenuri și condiții: de la drumeagurile Marii Britanii până la cunoscutele Autobahn, prin cele mai înalte trecători alpine și până la drumurile Mongoliei Interioare. N-au lipsit circuitele de curse precum Nürburgring Nordschleife și bucla de mare viteză din apropierea orașului Nardò, din sudul Italiei.
În general, Lotus Emeya a avut de îndurat condiții de până la 40°C în aceste medii, însă o serie de sesiuni suplimentare de testări vor avea loc în Orientul Mijlociu, Statele Unite și Australia înainte de livrările pe aceste piețe.
Frigul, ultima barieră
Evident că etapa considerată „heavy duty” trebuia să se desfășoare în perioada rece și foarte rece a anului, că așa îi stă bine unui GT full electric. Iar pentru testare cei de la Lotus s-au gândit că localitatea Ivalo, situată în nordul extrem al Finlandei, este cea mai potrivită, adică la vreo 250 km în interiorul Cercului Arctic. Faza tare a fost că, în ciuda temperaturilor din ultimele săptămâni care au atins -25°C, echipa tehnică s-a gândit că Lotus Emeya este mai bine să fie „chinuit” într-un „congelator” auto local la -40°C. Au fost vizate sisteme ale șasiului precum suspensiile, direcția, frânele și comenzile de tracțiune și stabilitate, pentru asigurarea stabilității hyper-GT-ului în diferite condiții de rulare pe suprafețe cu gheață și zăpadă. Aici s-a pus bază pe testarea și dezvoltarea anvelopelor de iarnă personalizate de Lotus care sprijină eficient manevrabilitatea și dinamica vehiculului.
Apoi au fost luate la rând funcțiile de asistență pentru șofer, care ajută șoferii să păstreze controlul asupra vehiculului în situațiile în care marcajele rutiere și semnele de circulație pot fi ascunse din cauza unor factori externi precum zăpada.
Cum era de așteptat, a urmat demonstrarea exploatării fără restricții a bateriei în condiții meteorologice extreme, atât la încărcare, cât și la consum, pentru asigurarea continuității funcționării și a respectării ciclurilor de încărcare. Și, evident, testarea și calibrarea sistemelor de climatizare și management termic pentru a se asigura că mașina este cât mai eficientă și confortabilă în toate condițiile.
În timpul dezvoltării lui Lotus Emeya au avut loc două tipuri de testări: în mediu controlat și real. De exemplu, în timpul testelor anvelopelor suprafețele lor trebuie să rămână optime încât rezultatele să poată fi comparate. Testele din lumea reală vor demonstra apoi rezultatele obținute anterior, introducând noi factori, cum ar fi schimbarea suprafețelor de rulare și conducerea în trafic.
Chestii utile
Iar poanta cea mai tare este că Lotus Emeya poate fi pregătit de drum de la distanță, din confortul unei case, de exemplu, prin intermediul aplicației Lotus. Astfel se poate seta cabina la temperatura dorită și se pot încălzi scaunele și volanul. Procesul durează doar câteva minute și le permite ocupanților cabinei să se deplaseze din casă în mașină cu un minim disconfort. Același lucru se aplică, desigur, și în climatele calde unde cabina și scaunele pot fi răcorite înainte de utilizarea lor.
În plus, camerele și oglinzile laterale încălzite împiedică opacizarea lor de către condens, zăpadă sau gheață. Și încă ceva, ecranul head-up de 55 de inci, cel mai mare și cel mai avansat din orice Lotus la ora actuală, are Modul Snow care face afișajul în albastru, ajutând șoferul să vadă mai ușor conturul drumului pe un fundal alb. Doar că pentru toate acestea viitorii posesori ai Lotus Emeya trebuie aibă puțină răbdare, însă anul acesta sigur se va întâmpla.