Ford made in Romania! Chiar şi în absenţa unei autostrăzi, fabrica Ford din Craiova reuşeşte să îşi croiască drum către piaţa europeană. Anunţul făcut la sfârşitul lunii martie de oficialii Ford conform căruia doar aici se va produce modelul EcoSport destinat pieţelor de pe continent, limpezeşte atât viitorul fabricii cât şi al celor aproximativ 2.700 de angajaţi care lucrează aici.
De la preluarea uzinei de la Craiova, în 2008, și până în prezent, Ford a investit peste un miliard de euro, iar infuzia de capital continuă. Aici se produce monovolumul de mici dimensiuni B-MAX și motorul EcoBoost de un litru, singurul care a primit de trei ori consecutiv râvnita distincție de „Motorul Internațional al Anului”. Faptul că acest motor echipează unul din cinci Ford-uri vândute în Europa confirmă atât standardul ridicat de calitate a fabricaţiei, dar și faptul că românii sunt în stare să facă lucrurile bine.
Din păcate, alta este situația cu Ford B-Max. Nu are legătură cu calitatea fabricației, ci cu interesul scăzut al europenilor pentru acest tip de automobil. Vânzările sub aşteptări au impus, în câteva rânduri, chiar aplicarea unui regim temporar de şomaj tehnic. Vizita din 22 martie a lui Jim Farley, CEO Ford Europa, Africa de Nord şi Orientul Mijlociu, trimite în istorie aceste sincope din moment ce aici se va produce, din toamna anului viitor, SUV-ul EcoSport care se află pe un trend ascendent al vânzărilor.
Prognoza celor de la Ford pentru 2016 vizează o creştere cu 30%, comparartiv cu anul trecut, a vânzărilor de SUV-uri pe plan european, fiind estimat un volum total de 200.000 de unităţi. Pentru a continua şi în anii următori ofensiva în acest segment atât de efervescent, Ford a decis demararea unei investiţii de până la 200 de milioane de euro pentru retehnologizarea uzinei de la Craiova dar şi a reţelei naţionale de furnizori. 300 de roboţi, aproximativ 2.700 de angajaţi, o suprafaţă de peste 100.000 de hectare acoperită de patru secţii majore de producţie vor beneficia de această infuzie masivă de capital pentru a face posibilă trecerea de la producţia lui B-Max la cea a modelului EcoSport.
Față în faţă cu SUV-ul de 4,2 metri lungime, poziţionat dimensional între Fiesta şi Focus Hatcback, recunosc faptul că mă simt bine ştiind că va fi produs în România. Designul simplu, cu o siluetă zveltă, bine proporţionată, este un prim element de atractivitate. În mod surprinzător, spaţiul interior este suficient pentru patru pasageri, iar portbagajul cu un volum cuprins între 333 şi 375 litri (în funcţie de reglarea spătarelor de la bancheta spate) se achită cu succes în susținerea misiunilor zilnice de aprovizionare sau de „distribuţie” a copiilor pe la şcoli sau grădiniţe. Interesantă soluţia cu roata de rezervă montată pe exteriorul hayonului dar şi modul de deschidere spre lateral al acestuia.
Este posibil ca în anumite situații acest lucru să incomodeze accesul la portbagaj, dar câştigul de spaţiu util, cotat la nivelul unui model compact cu caroserie în cinci uşi, merită acest sacrificiu. Nu trebuie neglijat nici aspectul găsirii ceva mai uşor a unui loc de parcare în centrul oraşului datorită dimensiunilor reduse sau faptul că poţi traversa, după o ploaie abundentă, chiar și pasajul de la Bucur Obor pentru că EcoSport a fost proiectat să traverseze vaduri de apă cu adâncimi de până la 55 cm.
În plus, postul de conducere înălţat oferă o perspectivă liniştitoare asupra drumului, indiferent de vreme, ceea ce sporeşte sentimentul de încredere şi de protecţie pe care îl resimt toţi pasagerii. Planşa de bord este aerisită, cu un volan dolofan şi „prize” pentru palme bine conturate care te îndeamnă să profiţi de prestaţiile deloc modeste ale motorului pe benzină de 998 cmc şi 125 CP. Transmisia manuală cu cinci trepte gestionează într-un registru extrem de cooperant cei 170 Nm pe care îi dezvoltă motorul EcoBoost între 1.400 şi 4.000 rpm. Acest palier de cuplu maxim transformă bonomul EcoSport într-o zvârlugă atunci când lipeşti acceleraţia de podea. 50 km/h în prima treaptă, 100 km/h în cea de-a doua şi aproape 150 km/h în a treia confirmă apetitul pentru sprinturi, dar şi pentru drumuri în afara oraşului. Asistentul la schimbarea treptelor te îndeamnă politicos să profiți de resursa mare de cuplu, raportată la o greutate proprie de 1.337 kg, imediat ce treci de 2.000 rpm. Cu mine insistențele sale au dat roade: după aproape 400 km de test computerul de bord afișează un consum mediu de 7,6 litri. Pe de altă parte, raportul treptei a cincea de numai 0.756 susţine scenariul călătorilor extraurbane prin simplul fapt că la 130 km/h turaţia motorului nu depăşeşte 3.500 rpm dintr-o plajă maximă care urcă până la 6.500 rpm.
Insonorizarea habitaclului este meritorie, iar sistemul de suspensie negociază cu tact abordarea denivelărilor, dar şi a virajelor. Comportamentul dinamic și echilibrat se armonizează cu ambiţia de care dă dovadă tandemul motor-transmisie, ceea ce deschide un evantai larg de utilizări ale acestui SUV cu veleități urbane. Este adevărat că este antrenat să se descurce admirabil în traficul aglomerat, dar resursele motorului se pliază cu multă naturalețe la specificul și solicitările unui drum de vacanţă, către destinaţii unde ai nevoie fie de un costum de baie fie de un costum de ski.