Chiar dacă știm cu toții că unele mașini concept rareori sunt proiectate pentru producție, nu putem să nu ne întrebăm de ce unele dintre ele nu au devenit modele de serie, pentru că aveau calitățile ce le-ar fi putut aduce succesul.
Mercedes-Benz Ener-G-Force (2012) a fost una dintre posibilele linii de dezvoltare a unei noi generații G-Wagon. A rămas doar la stadiul de concept, probabil din cauza costurilor generate de sistemul de propulsie sofisticat, cu pilă de combustibil și câte un motor electric la fiecare roată. Autonomia sa era de 800 km, iar pe plafon avea celule fotovoltaice și scanner topografic pe 360°.
Sub capota ce se întindea dincolo de orizont a lui Cadillac Sixteen se ascundea un motor V16 de 13,6 litri, 1.000 CP și 1.356 Nm cuplu maxim, iar interiorul combina opulența cu tehnologiile de vârf la acea vreme (2003). Șefii Cadillac au luat în considerare producerea modelului în serie limitată, dar costurile i-au oprit.
Poate cea mai frumoasă mașină de aici, și cea care stârnește cele mai mari regrete, este Chrysler Atlantic. Inspirat de Bugatti Atlantique (1934) și proiectat în 1995, Atlantic avea motor de patru litri și opt cilindri în linie, rezultat din unirea a două propulsoare 2.0 provenite de la Chrysler Neon, și a fost pe punctul de a ajunge pe linia de montaj. Departamentul financiar al Chrysler s-a opus, însă, iar Atlantic s-a înecat la mal.
Numele conceptului Volkswagen W12 Nardo, dezvăluit în 2001, provine de la circuitul italian de teste omonim, unde acest prototip a stabilit mai multe recorduri. Cu toate acestea, hipercar-ul cu motor cu 12 cilindri în W și 600 CP nu a ajuns pe șosele, dar a constituit baza de la care s-a plecat în proiectarea modelului Bugatti Veyron.
La doi ani de la relansarea pe piață, în 2002, cu modelele 57 și 62, Maybach ne-a încântat cu iahtul pe roți Exelero, un coupe cu două uși, patru locuri și motor V12 dublu-turbo, de 700 CP. Mașina era complet funcțională și a fost comandată și folosită de Fulda pentru a-și testa anvelopele pe care le producea. În 2011, rapperul american Birdman a cumpărat-o cu opt milioane de dolari și, se pare, circulă cu ea ocazional.
În 2009, cei de la Bugatti au chemat presa și au prezentat conceptul Galibier, un sedan ce urma să unească lumea mașinilor supersport cu cea a celor de lux. Nu a fost să fie, Veyron rămânând singurul model al mărcii, până anul trecut, când a fost înlocuit de Chiron.
Birdcage (Colivia) a fost omagiul adus de Maserati unuia dintre modelele sale de curse, care i-a definit istoria, Tipo 63 (1959), care avea motor central și șasiu tubular. Caroseria conceptului din 2005 a fost desenată de Pininfarina și nu avea uși, accesul în mașină făcându-se prin ridicarea cupolei din sticlă.
Text: Florin NECULA / Foto: Producători