Mazda la 100 de ani: Centenar japonez | GALERIE FOTO

0
90

Mazda a început să producă automobile după Al Doilea Război Mondial, dar istoria mărcii japoneze este mai veche de atât.

100 de ani. Este vârsta pe care marca japoneză a împlinit-o pe 31 ianuarie 2020. Pentru cei mai mulți dintre noi acest număr pare prea mare, pentru că Mazda a început să producă efectiv automobile după Al Doilea Război Mondial.

Istoria mărcii are însă o poveste mai lungă de atât care începe în 1920 în orașul Hiroshima, când Mazda era un producător de dopuri de plută sub numele Toyo Cork Kogyo. Compania nu avea să păstreze această linie prea mult timp, în 1921, președintele Jujiro Matsuda schimbând profilul companiei către producția de mașini. În 1930, este dezvoltat primul vehicul, un triciclu utilitar numit Mazda-Go, fiind și prima utilizare a numelui care avea să devină ulterior denumirea companiei.

Deși compania se numea încă Toyo Kogyo, sigla M apărea acum în ­logo-ul firmei. În 1940, a fost dezvoltat și un prim prototip de automobil, dar izbucnirea războiului a împiedicat producția în serie mare.

Istoria Mazda este strâns legată de cea a orașului Hiroshima, care a suferit primul atac nuclear din istorie la finalul celui de-Al Doilea Război Mondial. În 1945, după explozie, toată producția a fost oprită în Hiroshima, iar halele uzinelor au fost folosite pe post de spitale. Producția avea să fie reluată la finalul anului 1945.

Primul model Mazda a fost lansat în 1960. Numit R360 Coupe, automobilul avea dimensiuni mici, fiind perfect pentru economia în refacere a Japoniei. A devenit un succes aproape imediat, având un preț de 300.000 de yeni, adică extrem de accesibil. Mazda R360 Coupe folosea un motor cu doi cilindri în V, cu o capacitate de 356 cmc. Puterea maximă era de 16 CP, modelul putând atinge o viteză maximă de 90 km/h. R360 Coupe avea o greutate totală de 380 kg. Producția totală a modelului R360 Coupe a fost de 65.737 de unități.

Mazda se impunea pe piața japopneză cu micul Coupe R360, dar constructorul nipon abia făcea primii pași în lumea auto.

Producătorul a mizat pe o tehnologie care promitea să revoluționeze industria auto, dar care a fost aban­­donată pe rând de marii constructori auto. Este vorba despre motorul rotativ sau Wankel, așa cum mai este cunoscut. Inventat de inginerul german Felix Wankel în anii ‘20, tehnologia avea să fie pusă în aplicare în 1960 de constructorul german NSU. Mai multe alte companii auto se arătau interesate de noua tehnologie, iar printre ele se afla și Mazda. Constructorul japonez a creat un parteneriat cu NSU și a pornit la drum folosind noul tip de motor.

Prima încercare a venit cu o serie de probleme. Motorul rotativ vibra excesiv, iar scurgerile de ulei produceau fum alb. În plus, cuplul oferit de noul motor nu era suficient. Inginerii Mazda nu s-au descurajat și au studiat și perfecționat tehnologia, care, în Europa, avea să fie abandonată de majoritatea constructorilor care au folosit-o.

În 1967, Mazda a lansat modelul Cosmo Sport, un roadster ce folosea motorul rotativ cu rotor dublu, o inovație a constructorului japonez. Mazda Cosmo Sports a ieșit pe piață cu trei luni înaintea modelului NSU RO 80, primul automobil european ce folosea un motor rotativ.

Mazda a perfecționat motorul rotativ până în punctul în care l-a folosit inclusiv în competiții de anduranță, punctul culminant fiind victoria modelului Mazda 787B în cursa de 24 de ore de la Le Mans din 1991.

Foto: Mazda

Acest articol face parte din numărul 254 – exclusiv online – al revistei Auto Test Magazin.

http://www.autotestmagazin.ro/mazda-mx-30-minimalist-si-eco-friendly/

http://www.autotestmagazin.ro/mazda3-eficienta-si-dinamism/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


+ 2 = patru